חם בצה"ל: כך מתארגן צבא ההגנה לישראל לחורף

גשמים, שיטפונות וברקים ורעמים - החורף כבר כמעט פה אבל לחיילי צה"ל אין ברירה אלא להמשיך את הפעילות המבצעית והאימונים כסדרם | איך החיילים והלוחמים מתמודדים עם מזג אוויר חורפי ואיזה לבוש עומד לרשותם? בכתבה הבאה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 18/11/22 10:52 כד בחשון התשפג

חם בצה"ל: כך מתארגן צבא ההגנה לישראל לחורף
חרמון, צילום: דובר צה"ל

החורף כבר ממש מעבר לפינה, ויחד איתו יגיעו אלינו טמפרטורות נמוכות, גשם, ברקים ורעמים, שיטפונות ושלג בהרים. לוחמי וחיילי צה"ל הפרוסים מדרום ועד צפון הארץ ממשיכים את תעסוקתם המבצעית ואת האימונים הקשים בכל מזג אוויר.

כך חיילי ולוחמי צה"ל מתמודדים עם החורף מרגע גיוסם

כל חייל שמתגייס לצה"ל מקבל בעת גיוסו נקודות ("כוכבים"), בהן הוא יכול לרכוש ביגוד חם ברשתות כמו "דלתא" ו"ריקושט". החיילים מקבלים הודעה לטלפון בה מופיע כרטיס נקודות, ואיתן רוכשים החיילים באופן אישי את הציוד לו הם זקוקים ורוצים. בבקו"ם מקבלים המתגייסים "סופטשל" א' נוח המותר כמובן מעל מדי ה-א' היוצגיים.

מתגייסים טריים |

מתגייסים טריים | צילום: Avi Dishi/Flash90

מבחינת לבוש וציוד חורף, לאחר שהחייל מגיע ליחידה שלו, המענה מחולק לכמה קטגוריות:

לוחמים: כל חייל-לוחם שמסיים את הכשרתו מקבל כפפות, סופטשל ב' וכובע צמר. חייל-לוחם באמצע הכשרה בתקופת החורף חותם ביחידה על כפפות, פליז וכובע ומזדכה עליהם עם סיום ההכשרה ומקבל את שלו. חייל שמעוניין יכול לקבל גם את הפליז הצבאי המוכר.

כמו כן, לכלל חיילי צה"ל ניתנת האפשרות לחתום על חרמונית עם פתח מלמטה, וחליפות סערה - מכנס וחולצה. הכול מגיע בשלל מידות. בנוסף לחרמונית ניתן לקבל גם חולצת דובון ומכנס דובון, אלה דומים לחרמונית אל מחולקים לשתי חתיכות. בניגוד לחרמונית, הדובון המחולק נועד לפעילות מבצעית והוא מגיע גם בצבעים מנומרים עבור היחידות השונות. 

חליפת סערה |

חליפת סערה | צילום: דובר צה"ל

אנשי קבע: קצינים ונגדים, שהחל בתחילת נובמבר האחרון, צה"ל מחלק לאנשי הקבע סופטשלים חדשים למדי א' במקום מעיל הדובון הישן. בסופטשל א' מוטבע דגל ישראל ובסופטשל ב' אין.

סופטשל למדי א

סופטשל למדי א' | צילום: דובר צה"ל

כמו בעבר, גם היום אין בצה"ל נעליים אטומות לגמרי למים. כל חייל שמתגייס מקבל "נעלי חי"ר". בניגוד לעבר, את נעלי החי"ר מקבלים היום כל החיילים בעת גיוסם בבקו"ם.

החורף בבסיסי ובמוצבי צה"ל השונים

צה"ל מתחיל את היערכותו לחורף חצי שנה מראש, כבר באביב מסתכלים קדימה לעונת החורף הבאה. יש היערכויות שתחילות אף שנה מראש, משנה לשנה, זאת בשל בעיות עם האספקה בעולם, בעיות שהפכו גדולות יותר מאז פרוץ הקורונה. 

תנורי חימום הוצאו משימוש בשנים האחרונות בשל הסכנה הטמונה בהם, אולם צה"ל מספק לחיילים והלוחמים ביחידות השונות מפזרי חום תעשייתיים, רדיאטורים ומפזרי חום קטנים. האחרונים מגיעים בעיקר לגדודים העסוקים בביטחון השוטף (בט"ש) - בפילבוקסים ובמוצבים הפרוסים ביו"ש ובגבולות. 

מעבר לכך, ללוחמים בשטח - סיורים רכובים או רגליים, עמדות שמירה ומארבים - מחולקות שקיות חימום, צה"ל רוכש מאות אלפים מהן.