חילול שבת בצה"ל כוכבי צולם בשידור ישיר בארוחת שבת של לוחמים | דובר צה"ל לכיפה: "לא נתייחס"

הרמטכ"ל צולם בארוחת ליל שבת במחנה עופר, כשסביב השולחן יושבים עשרות רבות של לוחמים, חלקם דתיים | עמית סגל: "זה מבצעי? למען ביטחון ישראל?". אופיר סופר: "יש לי הערכה רבה אל כוכבי. לא מתאים לו ולא מתאים לצה"ל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/04/22 21:41 ח בניסן התשפב

כוכבי צולם בשידור ישיר בארוחת שבת של לוחמים | דובר צה"ל לכיפה: "לא נתייחס"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש המטה הכללי רא"ל אביב כוכבי, שוחח אתמול בערב (ו') עם לוחמים ותצפיתניות במחנה עופר. הדבר לא חדש שכן הרמטכ"ל וקצינים בכירים נוספים נוהגים לפקוד את החיילים במהלך ארוחות ליל שבת, אך הפעם, הסעודה שודרה בשידור חי מהבסיס שליד גבעת זאב. 

כל חייל ששירת בצה"ל מכיר את הפקודה המוצגת בחדרי האוכל, לפיה אסור לעשות שימוש בטלפון סלולרי או להדליק אש בשבת בחדר האוכל. לכאורה נראה כי ייתכן ומדובר בהפרת פקודות מטכ"ל הקובעות פרטים בשלל נושאים. חייל הפועל בניגוד לפקודת מטכ"ל עובר עבירה ועלול לעמוד עליה לדין משמעתי או בפני בית דין צבאי. ביקשנו את תגובת דובר צה"ל, וכך נמסר לנו: "נכון לעכשיו לא נגיב על הנושא". לאחר מכן הבהירו לנו בדובר צה"ל כי "לא נתייחס לפרסום". 

בפקודת צה"ל לשבתות ומועדי ישראל, נכתב בסעיפים 9-10:

  • "פעולות בידור ותרבות בשבתות ובמועדי ישראל ביחידות צה"ל ייערכו כך, שיימנע חילול שבת וחג. לא יתקיימו הופעות של אמנים או של להקות בידור בשבתות ומועדי ישראל ביחידות צה"ל.
  • במקום המשמש הן כחדר אוכל והן כחדר תרבות לא יופעל בשבתות ובמועדי ישראל מקלט רדיו או טלוויזיה בשעת הארוחות".

עמית סגל: "זה מבצעי? למען ביטחון ישראל?"

עמית סגל היה הראשון לתהות, וכך כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מה היה דחוף לדו״צ ולרמטכ״ל כוכבי לצלם ארוחת שבת של לוחמים (כולל צילום לוחמים דתיים) ונאום רמטכ״ל (מחדר אוכל) בליל שבת? זה מבצעי? למען ביטחון ישראל?".  חבר הכנסת אופיר סופר תהה גם הוא, וכתב: "מצער מאוד לראות את סרטוני הרמטכ"ל משבת, יש לי הערכה רבה אליו. לא מתאים לו ולא מתאים לצה"ל". 

בארגון תורת לחימה אמרו הערב כי מדובר ב"רמיסה המזעזעת של קדושת השבת ולהבדיל של פקודות המטכ"ל על ידי הרמטכ"ל". עוד נמסר כי "לא יתכן שהמפקד הבכיר ביותר בצה"ל ירמוס את קדושת השבת בצבא היהודי היחיד בעולם תוך עבירה על פקודות מטכ"ל מפורשות. איזו דוגמא אישית יקבלו מכך פקודיו? לערכים? לפקודות? חובת הרמטכ"ל להתנצל על המעשה בפני פקודיו ולהפיק לקחים". 

"פורום העיתונאים" - המייצג עיתונאים דתיים וחרדיים - רואה גם הוא בחומרה את הדברים. "מלבד הפגיעה בקדושת השבת משום שלא מדובר בפיקוח נפש, קיום תדרוך לעיתונאים בעיצומה של השבת, עולה כדי פגיעה בכתבים צבאיים שומרי שבת ובמערכות תקשורת שומרות שבת שנמצאים מודרים, ואנו מוחים על כך. חברי הפורום קוראים לדובר צה"ל ולרמטכ"ל להתנצל על האירוע ודורשים מדו"צ להפיק לקחים, על מנת שלא תיעשה כל פעילות, שתפגע בכתבים שומרי השבת", כך נמסר.

חבר הכנסת משה אבוטבול יו"ר השדולה למען שמירת השבת, מסר: "עברתי על כלל פקודות המטכ"ל שנכתבו לגבי קיום שבת בצבא, אין שום הוראה המתירה חילול שבת לצורך יצחנו"ת זולה ומופקרת, לא על זה תפארת צה"ל ולוחמיו וטוב אם ימצא הרמטכ"ל זמן להגיע לארוחות ערב וגלריית תמונות בימי החול הם יהיו לא פחות מוצלחות, ולא יביכו את החיילים הדתיים שם. ממתינים להתנצלותו".