יום הדין: כך נערכים בצה"ל לתקיפה איראן

אחרי שפורסם כי צה"ל נטש את ההיערכות בשנים האחרונות, תקציב ייעודי הגיע ובצה"ל נערכים לתקיפה באיראן, תקיפות מתוכננות לא רק נגד מתקני הגרעין | "יכולים להיעזר בארה"ב בזמן התקיפה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/12/21 07:31 יב בטבת התשפב

יום הדין: כך נערכים בצה"ל לתקיפה איראן
מטוסי האביר של חיל האוויר, צילום: דובר צה"ל

צה"ל החל להיערך למלחמה כוללת נגד איראן, שתקיפת אתרי הגרעין תהיה רק חלק ממנה. התוכניות המבצעיות החדשות כוללות אפשרות של "חילופי מהלומות" בעוצמה משתנה בין המדינות, במישרין ובאמצעות שליחים.

המוכנות כיום היא חלקית בלבד לאחר שההכנות נזנחו בעשור שעבר בעקבות חתימת הסכם הגרעין, והיא הואצה השנה מחדש אך יידרשו עוד 5-3 שנים עד שתגיע לבשלות מלאה. ישראל גם מפתחת יכולות שירחיב את מנעד אופציות הפעולה שלה מול איראן, ומתכוונת להגדיל דרמטית את היקף ההצטיידות בסוגים שונים של פצצות ובמיירטים של כיפת ברזל ושרביט קסמים, כהכנה לעימות עתידי עם איראן. המאמר המלא של פרשן הצבאי יואב לימור, יפורסם מחר (ו') במוסף "שישבת" של "ישראל היום"

שלושת השלבים של התקיפה באיראן

ההכנות לתקיפה עתידית אפשרית באיראן נחלקות לשלושה נדבכים מרכזיים: השלב שקודם לתקיפה, התקיפה עצמה, ומה שיקרה אחריה. השלב המקדים מחייב את צה"ל לא רק בבניית תוכניות מבצעיות, אלא גם באימונים, במודלים ובהכנות להסלמה אפשרית בשלל חזיתות. במקביל, תידרש להתבצע פעילות דיפלומטית מואצת כדי לייצר לישראל לגיטימציה בינלאומית לתקיפה. ישראל תעשה זאת מבלי לחשוף את כוונותיה לתקוף, למעט ארה"ב, שתהיה שותפת סוד מלאה למהלך. 

קצין בכיר אומר כי: "התיאום עם האמריקנים הוא אסטרטגי, הוא בליבת האינטרס שלנו. אנחנו יכולים להיעזר בהם לא מעט בתקיפה עצמה - למשל, במודיעין או במכ"מים שלהם שפרוסים בעיראק ובאזור המפרץ, ואפילו ביכולות חילוץ - וכמובן בסיוע בהגנה צבאית עלינו אחרי התקיפה".

"צריכים להיות בטוחים שנגרום נזק משמעותי"

ישראל גם תידרש להחליט מהם הקווים האדומים שלה, שבעקבותיהם היא תוקפת באיראן. התקיפה עצמה עשויה להיות מצומצמת או רחבה ולכלול רק את מתקני ההעשרה בנתנז ובקום (פורדו), מתקנים נוספים שקשורים לתוכנית הגרעין, ואף אתרים של משמרות המהפכה. סביר שבכל תרחיש תתקוף ישראל תחילה את מערך ההגנה האווירית של איראן, כדי לצמצם את הסיכון למטוסי חיל האוויר.

קצין בכיר לשעבר אומר כי על ישראל לוודא מראש שהתקיפה תוביל לדחייה משמעותית בתוכנית הגרעין של איראן. "אם נתקוף ונדחה את הגרעין של איראן בשנה או בשנתיים, זה כאילו לא עשינו כלום. אנחנו צריכים להיות בטוחים שנגרום נזק משמעותי ונוביל לדחייה של שנים רבות".

במסגרת ההכנות לתקיפה תיערך ישראל גם ל"יום שאחרי". המומחים מאוחדים בדעתם שאיראן תגיב, אולם חלוקים בדעתם על מידת התגובה. חלקם סבור שאיראן תשתמש בכל היכולות שלה ובבני חסותה כדי לצאת במתקפת-נגד נרחבת, אחרים טוענים שהתגובה תהיה מינורית בלבד - בעיקר מצידו של חיזבאללה, שהוא כלי הנשק המשמעותי ביותר בארסנל התגובה האיראני. עם זאת, המומחים מאוחדים בדעתם כי מייד לאחר שתותקף תנסה איראן לשקם את תוכנית הגרעין שלה ותטען כי מרגע שהותקפה בידי מדינה גרעינית (ישראל), זכותה להחזיק בנשק גרעיני כדי להגן על עצמה מפני תקיפות דומות בעתיד.