צה"ל נלחם בתופעת ההטרדות: "נמצה את הדין עם כל מי שכשל"

בעקבות אירועי ההטרדה המינית האחרונים בצה"ל, לשכת הרמטכ"ל מחייבת את כלל היחידות לקיים שיעורי הסברה בנושא "האדם יקר": "יש לקיים שיח פיקודי בכלל יחידות צה"ל, אשר יתמקד בכבוד האדם ובאחריות צה"ל ליצירת מרחב שירות בטוח ומכובד"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 30/11/21 16:47 כו בכסלו התשפב

צה"ל נלחם בתופעת ההטרדות: "נמצה את הדין עם כל מי שכשל"
אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/Flash90

בעקבות מספר סיפורי הטרדות מיניות שנחשפו לאחרונה, בצה"ל החליטו לקיים "עצוֹר מטכ"לי" בנושא 'האדם יקר' שיתקיים ביום רביעי הבא, 8 בדצמבר, ד' בטבת. "יש לקיים שיח פיקודי בכלל יחידות צה"ל, אשר יתמקד בכבוד האדם ובאחריות צה"ל ליצירת מרחב שירות בטוח ומכובד, לכלל המשרתות והמשרתים", כך נכתב בחוזר שהועבר למקפדים על ידי מזכירת הפיקוד העליון בלשכת הרמטכ"ל. 

במסגרת ה"עצור מטכ"לי" כל יחידה מחויבת להעביר שיעור בנושא הנידון. בחוזר נכתב: "לאחרונה, אנו עדים בצה"ל למספר ארועים חריגים, אשר אינם עולים בקנה אחד עם ערכי צה"ל, ובבסיסם פגיעה בערך 'כבוד האדם' ובתוך כך פגיעה בכבודם, ביטחונם ופרטיותם של המשרתות והמשרתים בצה"ל". 

"האירועים  שנחשפו פסולים וחמורים, ומולם אנו פועלים בגישת 'אפס סובלנות', נמצה את הדין עם כל מי שכשל, נפעל להרחקתו משורות הצבא, ובמקביל נעטוף ונתמוך בנפגעות ובנפגעים".   

כוכבי

כוכבי צילום: דובר צה"ל

כוכבי פרסם בשבוע שעבר איגרת לחיילי צה"ל לרגל יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים. כוכבי אמר כי על חיילי צה"ל מוטלת החובה לשמירה על כבודן של הנשים בצה"ל: "כל פגיעה, פיזית או מילולית, היא חרפה, ולא נקבל שום פגיעה ישירה או עקיפה בגברים ובנשים כאחד. לאחרונה התגלה כי קצין בדרגת סגן אלוף תיעד בסתר לאורך שנים חיילות ומשרתות קבע. זוהי התנהגות פסולה וחמורה שאנו מגנים ומוקיעים, ועל כן, במקביל להליך הפלילי ולמיצוי הדין עמו, נפעל להדחתו המידית".

תיעד בסתר חיילות, נתפס והודח

בשבוע שעבר הותר לפרסום כי מפקד בית הספר לנהיגה בבה"ד 6, סא"ל דן שרוני, הובא בפני בית הדין הצבאי המיוחד בקריה, זאת בחשד לביצוע עבירות מין ופגיעה בפרטיות. השבוע הוארך מעצרו והוחלט להדיחו. במקביל להדחתו של הקצין מתקיים נגדו הליך פלילי.

מפרטי האירוע עולה על פי החשד כי שרוני נהג במשך שנים לתעד בסתר חיילות באמצעות מצלמות שהוסתרו בתחכום בחפצים שונים בחדר. כך למשל, מצלמות הוחבאו במטענים לטלפון הנייד שהיו מחוברים לקיר. עוד חשד שנקשר בשמו של הקצין הבכיר מעלה כי הוא נהג להעביר למכשיר הטלפון הנייד שלו תמונות אינטימיות של חיילות ששירתו תחת פיקודו. 

העלה לאינסטגרם תכנים מיניים שהתייחסו לחיילות ולחיילים והורד לדרגת טוראי

בשבוע שעבר פורסם ב"ישראל היום" כי נגד בשירות קבע בחיל האוויר העלה לאינסטגרם תכנים מיניים שהתייחסו לחיילות ולחיילים ביחידתו. בית הדין הצבאי פסק כי הנגד יורד לדרגת טוראי ויבצע עבודות צבאיות. חודשיים חלפו מגזר הדין, והנגד ערער על ההחלטה להורידו בדרגה. 

מפרטי גזר הדין עולה כי הנגד, ששירת כראש צוות חימוש באחד מבסיסי חיל האוויר, פתח עמוד אינסטגרם פרטי בכדי לעקוב אחר משרתים ביחידתו. במשך כחצי שנה, בין החודשים ספטמבר 2019 לפברואר 2020, קיבל העמוד עוקבים רבים.

על פי המתואר בכתב האישום, חיילים וחיילות שלחו לנגד הודעות שכללו סיפורים מיניים ופנטזיות מיניות הנוגעים לחבריהם לבסיס, והוא פרסם אותם בעמוד. יתרה מכך, הנגד פרסם גם תמונות עירום שהוריד מהרשת, באופן שעשוי להיחזות כתמונות עירום של המשרתים בבסיס, תוך השחרת האיברים האינטימיים, וכן סקרים בעלי אופי מיני. בית הדין הצבאי הרשיע את הנאשם בעבירה של התנהגות שאינה הולמת וקבע כי הנאשם "יצר אווירה מטרידה למסגרת השירות הצבאי".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן