בג"ץ על פרשת הצוללות: "התנהלות מדאיגה"

בית המשפט העליון דחה היום שלוש עתירות בנושא השחיתות שבפרשת הצוללות. לצד הדחייה הצביעו השופטים על כשלים ואמרו: "ראוי שלספקות יינתן מענה ציבורי". שר הביטחון מיהר להגיב

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 22/07/21 17:23 יג באב התשפא

בג"ץ על פרשת הצוללות: "התנהלות מדאיגה"
נתניהו על הצוללת של חיל הים, צילום: קובי גדעון, לע"מ

בית המשפט העליון דחה היום (ה') שלוש עתירות שבהן התבקש להורות על הקמת ועדת חקירה ממלכתית ב"פרשת כלי השיט" השופטים הנדל, עמית וסולדברג אמנם דחו את העתירות אך הודו כי מדובר בהתנהלות חריגה ורמזו כי ראוי שהמדינה תספק הסברים לציבור.

בפרשת כלי השיט הפריד בית המשפט בין שאלת הסמכות המשפטית להתערב בסוגית ההחלטה על הקמת ועדת חקירה לבין השאלה אם ראוי להקים ועדת חקירה. בית המשפט הכריע כי מבחינה משפטית ההחלטה על הקמת ועדת חקירה בידי הממשלה, אבל השופטים לא הסתפקו בזה ואמרו כי אכן נחשפה התנהלות בלתי תקינה ומדאיגה "שאינה עומדת בסטנדרטים ראויים של רשות ציבורית" וכי נחשפו ליקויים המחייבים הפקת תובנות ולקחים בנוגע להליכי הרכש הביטחוני במדינה.

שר הביטחון בני גנץ כבר התבטא בעבר בעד הקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות וגם הפעם מיהר להגיב. "הביקורת של בג"ץ על הליקויים בתהליך רכש הצוללות וכלי השיט, והמצב שבו צה"ל ומערכת הביטחון נדחקו הצידה בתהליכי קבלת ההחלטות, מחייבים בדיקה מעמיקה של הנושא". כתב גנץ בטוויטר והוסיף: "אמשיך להוביל, יחד עם שותפיי לממשלה, את הקמת ועדת החקירה הממלכתית בהקדם".

בעקבות פסיקת בג"ץ בפרשת הצוללות מחר יו"ר התנועה לאיכות השלטון והפורום הביטחוני של התנועה יפגשו עם שר הביטחון גנץ על מנת לדון בדרישת התנועה להקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות.

לצד נחישותם של גנץ ושר החוץ לפיד להקים ועדת חקירה, ראש הממשלה בנט התבטא בער מספר פעמים נגד הקמת ועדת חקירה ויתכן כי הנושא יהווה מוקש רציני ביחסי בנט לפיד.


(לפיד על ועדת חקירה).