"ישראל עומדת מאחורי הפיצוץ במתקן האיראני, ייקח 9 חודשים לחדשו"

על פי דיווח של הניו יורק טיימס, גורמי מודיעין ישראלים ואמריקנים אישרו שהייתה מעורבות ישראלית בפיצוץ במתקני הגרעין בכור בנתנז. הפיצוץ הביא לכך ש"ייקח לאיראן לפחות תשעה חודשים לחדש את ייצור האורניום באתר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/04/21 07:29 ל בניסן התשפא

"ישראל עומדת מאחורי הפיצוץ במתקן האיראני, ייקח 9 חודשים לחדשו"
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

ארגון האנרגיה האטומית ברפובליקה האסלאמית של איראן הודיע אמש (א') כי תקלה התגלתה ברשת החשמל במתקן הגרעין. מספר שעות לאחר הדיווח, ראש סוכנות הגרעין של איראן אמר על התקלה כי זוהי "פעולת טרור". בניו יורק טיימס דיווחו כי  לישראל יש אחריות בהפסקת החשמל במתקני הגרעין בכור בנתנז.

לפי העיתון האמריקני גורמי מודיעין ישראלים ואמריקנים אישרו שהייתה מעורבות ישראלית בפיצוץ, וכי הנזק שנוצר "ייקח לאיראן לפחות תשעה חודשים לחדש את ייצור האורניום באתר". הדיווח על התקלה נודע יממה לאחר שנשיא איראן, חסן רוחאני, הודיע על התקנת צטנריפוגות מתקדמות באתר הגרעין בנתנז בו מעשירים אורניום. התקלה ככל הנראה גרמה נזק בהיקף רחב יחסית, בין היתר בשל העובדה שאיראן הודיעה על כך.

אמש, חבר פרלמנט אירני, מאלכ שריעתי ניאסר, אמר כי ארצו חושדת "בסבירות גבוהה" כי מדובר ב"חבלה ובחדירה מכוונת", ולא הוסיף פרטים נוספים. גם ההערכות במערב מצביעות על כך שלא מדובר בתקלה, אלא במתקפת סייבר שמטרתה השבתה של מערכות שלמות בתוך המתקן המסווג. 

ראש הממשלה נתניהו התייחס למאורעות ואמר בנוכחות הרמטכ"ל ושר הביטחון: "המאבק באיראן וגרורותיה ובהתחמשות האיראנית היא משימה ענקית עבורנו. המצב שקיים היום, לא אומר שזה המצב שיהיה קיים מחר. קשה מאוד להסביר את שחוללנו פה בישראל במעבר הזה מחוסר אונים מוחלט שלא היה כדוגמתו בתולדות העמים, לכוח עולמי שהצלחנו לייצר כאן. בוודאי כוח אזורי, אך במובנים מסוימים גם עולמי. אני מאחל לכולנו שנמשיך בדרך זו, ושתמשיכו לשמור על החרב שבידיכם".