איראן דחתה הזמנה למשא ומתן עם ארה"ב בעניין הגרעין

משרד החוץ האיראני אישר את הדיווחים שפורסמו בוול-סטריט ג'ורנל כי טהראן אינה מסכימה לדיון בנושא הגרעין כל עוד ארה"ב איננה מבטיחה להסיר חלק מהסנקציות שהוטלו על המדינה

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 01/03/21 00:09 יז באדר התשפא

איראן דחתה הזמנה למשא ומתן עם ארה"ב בעניין הגרעין
טהרן בירת איראן, צילום: shutterstock

הדיוווח מהוול-סטריט ג'ורנל לפיו איראן מסרבת להצעה למשא ומתן עם ארה"ב והאיחוד האירופאי, בתיווך אירופאי, אושר היום (א') על ידי משרד החוץ האיראני. בהודעה של משרד החוץ האיראני נאמר כי "איראן לא סבורה שהזמן בשל לערוך שיחות או פגישות לא-רשמיות עם המדינות האלה".

שני דיפלומטים בכירים מערביים אמרו לעיתון כי בטהרן לא מוכנים לדון בעניין הגרעין כל עוד בוושינגטון אין הבטחה להסיר חלק מהסנקציות שהוטלו עליה. על פי דבריהם, הסירוב של האיראנים להצעה למשא ומתן ישיר ולפגישה בין הצדדים על אדמת אירופה עלול להוביל לעלייה חמורה במתיחות באזור כולו. עם זאת, דיווח בעיתון כי החלטתה של טהרן אינה בהכרח מאבדת את הסיכוי לפגישה בין הצדדים בחודשים הקרובים. ייתכן כי ההודעה האיראנית הינה ניסיון להשיג יתרון על ארה"ב לקראת קביעת שיחות עתידיות, שעשויות להיערך לקראת סוף השנה האיראנית, בסוף החודש הבא.

בהודעה קצרה של דובר משרד החוץ האיראני, סעיד חטיבזאדה, נכתב: "בהתחשב בפעולותיהן והצהרותיהן של ארצות הברית ומדינות אירופה, איראן לא סבורה שהזמן בשל לערוך שיחות או פגישות לא-רשמיות עם המדינות האלה, כפי שהוצע על ידי האיחוד האירופי". על אף האמירות הללו, ארצות הברית סירבה להסרת סנקציות מאיראן בטרם יתקיים משא ומתן פנים אל פנים.

ניסיונות חידוש המגעים הללו בין המדינות בנושא הגרעין, מגיעים על רקע כניסת הממשל החדש של נשיא ארה"ב ה-46, ג'ו ביידן, ובקשתו לחתור להסכם גרעין עם איראן, כפי שהבטיח לעשות במהלך הקמפיין שלו לנשיאות. לפני כעשרה ימים הודיע ממשל ביידן באופן רשמי, גם לישראל, על כוונתם לחדש את השיחות בין וושינגטון, טהרן והאיחוד האירופי.