לראשונה: חולי צליאק יוכלו להתגייס כלוחמים

הצבא יאפשר לבעלי רגישות לגלוטן להחליט לאילו יחידות הם יוכלו להתגייס, ובמקביל, צה"ל ערוך לאספקה של מזון נטול גלוטן: "ייהנו מהחיילים באופן האופטימלי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/02/21 09:06 כח בשבט התשפא

לראשונה: חולי צליאק יוכלו להתגייס כלוחמים
לוחמי צה"ל | למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: דובר צה"ל

לראשונה בתולדות צה"ל יתגייסו בחודש הבא חולי צליאק ליחידות לוחמות. באיגרת רשמית שנשלחה למועמדים לשירות ביטחון שסובלים מהמחלה ומבקשים להגיע ליום הסיירות, הם התבשרו כי יוכלו להתגייס לכל היחידות הלוחמות, כולל אלו המתמרנות, למעט לצנחנים ולקומנדו, בדיוק כמו כל מלש"ב אחר. כך דווח הבוקר (ד') בישראל היום.

בנובמבר האחרון קיבל בג"ץ את עתירתו של עילי ויל, נער חולה צליאק, והורה לצה"ל לאפשר לו להתגייס לשירות קרבי. "יגע אפוא העותר ומצא, לא נח ולא זע, עד אשר ניתנה לו ולאחרים כמותו אפשרות לשרת כלוחמים, לעבור חלוצים למען עמם ומדינתם. בעזרת ה', יעשה ויצליח, יתגייס בטוב ויחזור בשלום", בירכו השופטים. ויל זומן ליום סיירות בעקבות אישור העתירה.

בעקבות ההחלטה ועבודת מטה שנעשתה בצה"ל, שבסיומה הוחלט לאפשר לחולי צליאק להתגייס ליחידות מובחרות, יצאה לפני כמה ימים איגרת מטעם בסיס מיטב (הבקו"ם), שמיועדת ללוחמים שמיועדים להגיע ליום סיירות. באיגרת הוסבר לבעלי רגישות לגלוטן לאילו יחידות הם יוכלו להתגייס: "לאחר עבודת מטה הוחלט לאפשר לחיילים בעלי רגישות לגלוטן לשרת בכלל יעדי הלחימה, לרבות אלו המתמרנים, מלבד חטיבות הצנחנים, קומנדו ושייטת 7- שייטת הצוללות".

בצה"ל הודיעו כי הם ערוכים לאספקה שוטפת של מזון נטול גלוטן, בשגרה ובחירום, ועם זאת, מכיוון שמדובר ביחידות מתמרנות וסיירות, יהיו פעולות שעליהן יצטרכו לוותר בהיעדר אוכל מותאם. "מטבע הדברים ייתכנו תרחישי קיצון שעשויים להקשות על אספקת מזון מותאם, הכינו את הלוחמים לעתיד לקרות. על כן, באחריותם של המפקדים בשטח לשקול את המתווה של כל פעולה ופעולה, ובמקרה הצורך אף להורות על אי השתתפותך בפעילויות שבהן עשוי הכוח הלוחם להיתקל בקשיי אספקה". 

הלוחמים לעתיד התבקשו לחתום על האיגרת ולהצהיר כי הם חולי צליאק על מנת לאשר את התנדבותם ליחידות הללו.

עו"ד יניב מטלס, שליווה את עילי ויל בדרך למהפכת חולי הצליאק בצה"ל, בירך על האיגרת החדשה: "זוהי בשורה חשובה לא אך לחולי הצליאק שנמנע מהם עד היום שירות ביחידות המובחרות, אלא גם לצבא ולמדינה, שישכילו ליהנות מחיילים אלו באופן האופטימלי. אני מבקש לברך את הצבא על שהיה אוזן קשבת ושמצא לנכון לבחון לעומק את הצורך בשינוי המדיניות ולשנות מדיניות ארוכת שנים זו".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן