הרמטכ"ל בגבול הצפון: "נמשיך לפעול בעוצמה נגד ההתבססות האיראנית בסוריה"

הרמטכ"ל סייר בגבול הצפון ושלח מסר: "נמשיך לשמור על מוכנות מלאה נגד כל גילוי של תוקפנות כלפינו". בסוף השבוע חוסל ראש תכנית הגרעין האיראנית, והחיסול יוחס לישראל, שלא התייחסה רשמית לנושא

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 29/11/20 16:45 יג בכסלו התשפא

הרמטכ"ל בגבול הצפון: "נמשיך לפעול בעוצמה נגד ההתבססות האיראנית בסוריה"
הרמטכ"ל כוכבי בסיור בעוצבת הבשן, צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי ביקר היום (א') בעוצבת 'הבשן' וקיים הערכת מצב עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, מפקד עוצבת ״הבשן״, תת-אלוף רומן גופמן, ומפקדים נוספים. בהמשך סייר הרמטכ"ל בגזרה ושוחח עם המפקדים והלוחמים על מוכנות הכוחות בחזית סוריה לתרחישים השונים. הוא ציין כי אנו נמצאים בשגרה מלאה אך ערים להתפתחויות האפשריות במרחב. 

חיסול ראש תכנית הגרעין האיראנית: הועלתה הכוננות בשגרירויות ישראל

כוכבי אמר לאחר הסיור כי "באתי לכאן כדי לעמוד על המצב הביטחוני בדגש להתבססות האיראנית בסוריה וכדי להודות לכל מי שהיה מעורב בפעילות המדויקת והמוצלחת של חשיפת זירת המטענים לפני עשרה ימים סמוך לגבול ובתקיפה שביצענו לאחריה בסוריה נגד מטרות איראניות וסוריות.
המסר שלנו חד", אמר הרמטכ"ל. "נמשיך לפעול בעוצמה ככל שיידרש נגד ההתבססות האיראנית בסוריה, ונמשיך לשמור על מוכנות מלאה נגד כל גילוי של תוקפנות כלפינו".

הרמטכ"ל כוכבי בסיור בעוצבת הבשןצילום: דובר צה"ל

כזכור, ראש תכנית הגרעין האיראנית, פרופוסור מוחסן פחריזאדה, שכונה "אבי הפצצה האיראנית", חוסל ביריות בעת שנסע במכונית משוריינת בעיר אבסארד שממזרח לטהרן, כך לטענת האיראנים. במהלך השבת, כלי התקשורת באיראן פרסמו פרטים חדשים על חיסול המדען, שלפי "ניו יורק טיימס" היה "היעד מספר 1 של המוסד" וכי ישראל היא שעומדת מאחורי החיסול.

בהמשך דיפלומטים ישראלים ברחבי העולם עודכנו על הגברת הכוננות ונדרשו לנהוג בזהירות מרובה. באיראן איימו בנקמה על חיסולו ובסוריה כינו את החיסול כ"אקט של טרור" והזהירו כי הדבר עלול להגביר את המתיחות באזור. באיחוד האירופי גינו והגדירו את החיסול כ"מעשה נפשע".

בהודעה הגינוי הרשמית של האיחוד האירופי, נכתב כי "פקיד ממשל איראני וכמה אזרחים נהרגו בסדרת פיגועים אלימים. זהו מעשה נפשע והוא נוגד את עקרון הכבוד לזכויות האדם שהאיחוד האירופי מייצג". האיחוד השתתף בצער משפחתו של המדען שחוסל: "הנציג העליון מביע את תנחומיו לבני המשפחה של האנשים שנהרגו, תוך איחולי החלמה מהירה לכל אדם שנפגע. בתקופות לא ודאיות אלה, חשוב מתמיד כי כל הצדדים יישארו רגועים וימנעו הסלמה שאינה לטובת אף אחד".