בגלל התרגיל של צה"ל: 1,500 דונם של שמורות טבע נשרפו

בצה"ל החליטו לערוך תרגיל צבאי בשמורת טבע חרמון, זאת על אף התנגדות של רשות הטבע. התרגיל בכל זאת התקיים אך נאלצו להפסיקו ברגע שפרצה השריפה. דובר צה"ל: "ההכנות לתרגיל בוצעו התיאומים מול הגורמים הנדרשים ושטחי האימון אושרו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/10/20 12:00 יא בחשון התשפא

בגלל התרגיל של צה"ל: 1,500 דונם של שמורות טבע נשרפו
ארכיון, צילום: Basel Awidat/Flash90

אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו סייר בתרגיל המטכ"לי, הרב-מערכי ורב-מימדי "חץ קטלני", שעורך צה"ל בצפון הארץ, יחד עם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי. אלא שבמהלך התרגיל בצפון צה"ל גרם לשריפה ענקית שפגעה בכ-1,500 דונם של שטח מיוער. ההחלטה לקיים את התרגיל באזור נעשתה על אף התנגדות רשות הטבע והגנים, אך בצה"ל טוענים כי קיבלו את כל האישורים על מנת לקיים את התרגיל במקום.

על פי העיתונאי גיא ורון  התרגיל נערך בשמורת טבע חרמון, אזור שאין בו אימונים כבר שנים בגלל שהפגיעה בטבע משמעותית במיוחד. צה"ל פנה לגורמים המקצועיים על מנת לקבל אישור לקיים את התרגיל שם, פנייה שנתנה 3 חודשים מראש על מנת לאפשר לגורמים המקצועיים לערער על ההחלטה לקיים תרגיל במקום. ברשות הטבע והגנים התנגדו לקיום התרגיל, אך בצה"ל לא קיבלו את ההתנגדות ויצאו לתרגיל בשמורה. צה"ל החל את התרגיל הבוקר (ה') אך לאחר מספר דקות פרצה שריפה בעקבות האימון, והתרגיל הופסק מיד. הנזק שהוסב בעקבות התרגיל הוא שריפה של כ-1,500 שטחצ מיוער, בו נהרסו עצי אלון ומספר זוחלים.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "צה״ל מתאמן בשטחים מדמי מציאות ובניהם שטחים הרריים וסבוכים המדמים את שטח לבנון, דוגמת מרחב החרמון. התרגיל המדובר אושר על פי כלל הנהלים ובכל הרמות כנדרש.
כצעד מניעתי לשריפות אפשריות ננקטו פעולות להבטחת כיבוי מהיר. עם זאת, צה״ל יבחן את פעולותיו כדי להבטיח מזעור נזק עתידי באימונים בשטחים מסוג זה".