הרב קרים: נוהל גידול הזקנים החדש יסייע לחיילים הדתיים

הרב הצבאי הראשי פרסם איגרת לחיילים, בעקבות עדכון פקודות הזקן בצה"ל, וכתב כי הדבר יהווה הקלה לחיילים הדתיים: "לוודא את מימוש זכויות החיילים הדתיים מצד אחד, ומניעת היתרים בלתי מוצדקים מצד שני"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/07/20 18:24 י בתמוז התשפ

הרב קרים: נוהל גידול הזקנים החדש יסייע לחיילים הדתיים
הרב הראשי לצה"ל, הרב אייל קרים, צילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

הרב הצבאי הראשי, הרב אייל קרים, פרסם היום (ה') איגרת לחיילים הדתיים בצה"ל, בה הוא מסביר כי פקודת הזקנים החדשה, שפורסמה היום, לפיה מפקדי הגדודים ולמעשה כל מפקד יחידה בדרגת סא"ל ומעלה יוכלו לאשר לחיילים לגדל זקן, ללא צורך באישור קצין שלישות, אינה מהווה שינוי מהותי מהפקודות שהיו עד כה.

הרב קרים כתב כי "חשוב להבהיר שבנוגע לגידול זקן מטעמי דת, לא התבצע כל שינוי מהותי: חייל שומר מצוות, שאכן מגדל זקן מטעמי דת, יגיש בקשה לאישור, בהתבסס על המלצת רב היחידה. כאמור, מהבחינה הזו אין כל שינוי מהותי". 

הודח למרות אישור זקן. לחיילים אין קשר לכתבה

לחיילים אין קשר לכתבהצילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

הרבצ"ר העריך כי הנוהל החדש יקל על החיילים הדתיים מחד, ויוודא כי חיילים לא מנצלים את הפקודה לרעה מאידך: "להערכתי, הנוהל החדש של אישור מפקד בדרגת סא"ל יקל על חיילים דתיים המבקשים לגדל זקן מטעמי דת, אך בד בבד יוודא באופן הדוק יותר שחיילים אינם מנצלים לרעה את הפטור מטעמי דת, ומקבלים אותו שלא בהתאם לפקודה. זו גם הסיבה לכך שחייל יידרש לאשרר מחדש את הפטור אחת לשנה – כדי לוודא שאין "טרמפיסטים" שקיבלו אישור שלא על פי הפקודה". 

הרב קרים הוסיף: "בתקופת המעבר שנקבעה לשם מימוש ההוראה החדשה, שכוללת "יישור-קו" כלל צה"לי, יידרשו רבני היחידות לעיסוק מוגבר בנושא, בתיאום עם מפקדי היחידות. אני סמוך ובטוח שכולם ירתמו למשימה, וישתפו פעולה עם המפקדים, כדי לוודא את מימוש זכויות החיילים הדתיים מצד אחד, ומניעת היתרים בלתי מוצדקים מצד שני". 

מוקדם יותר פרסם כאמור ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, את הפקודה החדשה, לפיה כל מפקד יחידה בדרגת סא"ל ומעלה יוכל לאשר לחייל לגדל זקן, ללא הצורך לעבור דרך קציני השלישות. על פי דיווח בגל"צ, כל הפטורים שניתנו עד כה בצה"ל בוטלו, וייבחנו מחדש על ידי מפקדי היחידות השונות.