המחבלים יפסיקו לשבות רעב? גורמים פלסטיניים: "סיכוי טוב שהשביתה תופסק"

בשב"ס נערכים לפתיחת שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים - המחבלים - הכלואים בבתי הכלא בישראל, שהיתה אמורה להיפתח בצהריים, מתגברים כוחות וצוותים רפואיים, ובמקביל מנסים למנוע את קיומה באמצעות מו"מ. השביתה צפויה על רקע החמרת תנאי הכליאה של המחבלים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 07/04/19 10:57 ב בניסן התשעט

המחבלים יפסיקו לשבות רעב? גורמים פלסטיניים: "סיכוי טוב שהשביתה תופסק"
בית כלא. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

ימנעו את השביתה? האסירים הביטחוניים - המחבלים - הכלואים בבתי הכלא ברחבי הארץ, צפויים לפתוח היום (א') בשביתת רעב, במחאה על החמרת תנאי הכליאה שלהם, ובעיקר הקמת המיסוך הסלולרי בבתי הכלא, המונע מהאסירים להשתמש בטלפונים הסלולריים המוברחים אליהם באופן תדיר. לפני כשבועיים נדקרו שני קציני שב"ס על ידי מחבלים בכלא קציעות על רקע המחאה המתגברת.

בשירות בתי הסוהר נערכים לקראת השביתה, ומתגברים כוחות וצוותים רפואיים לצורך טיפול באסירים שישבתו רעב, ובמקביל נערכים גם לתרחישים קיצוניים של ניסיונות פיגוע בסוהרים ומחאות אלימות בקרב המחבלים הכלואים. כבר הבוקר החזירו חלק מהמחבלים את ארוחותיהם, אך על פי נהלי השב"ס, רק לאחר שאסיר מחזיר שלוש ארוחות נחשב הדבר לשביתת רעב.

גורמים פלסטיניים אמרו אחר הצהריים ל'כאן', כי "האווירה בשיחות בין הנהגת האסירים להנהלת שב"ס חיובית מאוד, ויש סיכוי טוב ששביתת הרעב תופסק". יו"ר 'מועדון האסיר' הפלסטיני אמר לרשת "אל-מיאדין" - "יש אינדיקציות שהנהלת בתי הסוהר שינתה את עמדתה והתקרבה למה שהאסירים דורשים ליישם"

הבוקר כי בשירות בתי הסוהר מקיימים משא ומתן עם האסירים במטרה למנוע את השביתה. בחדשות 13 דווח כי צוות ניהול משא ומתן של קציני מודיעין במספר בתי סוהר החל בהידברות עם האסירים, ומטרת השיחות היא ניהול השביתה והידברות עם הנהגת חמאס. על פי הדיווח, המשא ומתן מתמקד במיסוך המכשירים הסלולריים וביקורי משפחות האסירים. 

על אף דיווחים רבים על הסכמות בין השב"ס לבין הנהגת האסירים הביטחוניים וכן הכחשות שיצאו במקביל, אחר הצהריים דווח אין הסכמות והשביתה תתחיל כמתוכנן. ערוץ הטלגרם 'פארוק' המדווח על הנעשה בעולם הערבי והפלסטיני ממקורות ערביים, כתב אחרי הצהריים כי 30 אסירים בטחוניים מהנהגת האסירים במספר בתי כלא החלו/יחלו בשביתת רעב המכונה "המלחמה על הכבוד", כשבמסגרתה לא יצרכו מים. על פי התכנית, עוד כ-1500 עד 2000 אסירים יצטרפו לשובתים בעוד כשבוע. האסירים שיקחו חלק בשביתה יהיו מכל הארגונים הפלסטינים, כולל פת"ח. עם זאת, כאמור, נראה כי בכל זאת השביתה קרובה לסיומה.

על פי הדיווח, הדרישה הראשונית של האסירים היא הסרת משבשי הקליטה הסלולרית וכן מתן הקלות בביקורי משפחות.

כלא קציעות. ארכיון

כלא קציעות, בו כלואים מחבלים רבים, ובו בוצע הפיגוע לפני שבועיים. צילום ארכיוןצילום: משה שי, פלאש 90

עוד על פי הדיווח בחדשות 13, מובילי שביתת האסירים הם כמה מגדולי הרוצחים הפלסטיניים הכלואים בישראל, האחראים בעצמם לרצח של עשרות יהודים במהלך האינתיפאדה השנייה, ביניהם ערמאן מחאמד, שמרצה 36 מאסרי עולם על מעורבותו בפיגוע בקפה מומנט, חסאן סלאמה שמרצה 84 מאסרי עולם על הפיגוע בקו 18 בירושלים, ומעמר אבו שייח שמרצה 29 מאסרי עולם בגין מעורבותו בפיגוע במלון פארק. מובילי השביתה מזוהים עם ארגון החמאס, אך בהמשך צפויים להצטרף אליהם מחבלים מהג'יהאד האיסלאמי ומארגוני טרור נוספים, הכלואים בבתי הכלא בישראל.

מועמד איחוד מפלגות הימין, עו"ד איתמר בן גביר, אמר הבוקר בתגובה לשביתת הרעב: "זו ההזדמנות לתקן את העיוות שבפסקי הדין שגזרו עליהם קייטנה בבתי המלון הישראלים, לתת להם לשבות רעב ככל שירצו, בשום פנים ואופן לא להאכיל אותם בכוח ולאפשר להם למות. כשאני אהיה בכנסת אפעל לכך שהפרוצדורה תהיה פשוטה עוד יותר: מחבלים שרצחו יהודים יובלו לכסא החשמלי, ולא תהיה להם כלל את האופציה לאיים באיומים כאלו ואחרים".