בעקבות השבת גופת באומל: ישראל תשחרר אסירים

בישראל אישרו באופן רשמי כי בעקבות השבת גופתו של זכריה באומל, בסיוע רוסי, ישראל תשחרר שני סורים האסורים בישראל, האחד מחבל שניסה לבצע פיגוע, והשני כלוא בשל ניסיון הברחת סמים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 27/04/19 20:19 כב בניסן התשעט

בעקבות השבת גופת באומל: ישראל תשחרר אסירים
זכריה באומל הי"ד והמטוס שהשיב את גופתו, צילום: דובר צה"ל

מדינת ישראל תשחרר שני אסירים סוריים, מחבל ומבריח סמים, בעקבות השבת שרידי גופתו של זכריה באומל הי"ד לפני כשלושה שבועות. כך פורסם הבוקר (שבת). בכיר רוסי אמר הבוקר כי השבת גופתו של באומל, ששרידיה נמצאו על ידי חיילים של הצבא הרוסי בבית קברות במחנה פליטים בסוריה, לא היתה חד צדדית, ובעקבות האמירה אישר גורם ישראלי רשמי את הפרטים, ואמר כי "רק לאחר השבת גופתו של זכריה באומל ז"ל החליטה ישראל בימים האחרונים על שחרור שני אסירים כמחווה של רצון טוב. הנושא לא עלה מראש. ישראל פועלת ללא לאות להשבת השבויים והנעדרים ותמשיך לפעול תוך שמירה על ביטחון ישראל". יצויין, כי מדובר בהחלטה של ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו, והקבינט לא התבקש לאשר את שחרור האסירים.

האסירים שישוחררו הם חמיס אחמד, בן 35, מחבל פת"ח ממחנה הפליטים הפלסטיני ירמוכ שבסוריה. באפריל 2005 הוא נעצר לאחר שחדר לישראל וניסה לבצע פיגוע בבסיס צבאי בדרום רמת הגולן, הוא נשפט ואמור היה להשתחרר בשנת 2023.
האסיר הנוסף הוא זידאן טוויל, בן 57, תושב הכפר הדרוזי ח'דר שבסוריה, הוא כלוא בישראל משנת 2008, אז נתפס והורשע בהברחת סמים. הוא אמור היה להשתחרר בחודש יולי הקרוב.  

גורמים במערכת הביטחון מתעקשים כי לא היה מדובר בעסקת חילופי שבויים, אלא במחווה של הרוסים לישראל, ורק לאחר מכן, בעקבות זעם של המשטר הסורי של בשאר אסד, שתואר בעולם הערבי כמסייע לישראל, מאחר וחייליו סייעו לרוסים באיתור הקבר, לחצו ברוסיה על ישראל לבצע מחווה בתמורה. במערכת הביטחון מדגישים כי אין שינוי בעמדה המקורית, שהובהרה בפה מלא ובאופן רשמי לאחר החזרת גופת באומל, לפיה אין עסקה ואין תמורה להחזרת גופת חלל צה"ל ממלחמת לבנון הראשונה. כך דווח באתר YNET.

מבית הנשיא, שאישר את החנינה לשני האסירים, נמסר עם צאת השבת: "משהגיע הנושא אל שולחנו של הנשיא ובשל הנסיבות, פנתה מחלקת החנינות של בית הנשיא לקבלת חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לאישור המהלך. משהמהלך אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה הפעיל הנשיא את סמכותו לחנינה על פי חוק יסוד נשיא המדינה".