נשיא רוסיה: חיילים רוסים מצאו את גופת זכריה באומל - בתיאום עם הצבא הסורי

ראש הממשלה נתניהו נועד ברוסיה עם הנשיא פוטין, שסיפר כי רוסיה היתה מעורבת בהשבת גופתו של החייל זכריה באומל. נתניהו: "לפני שנתיים פניתי אליך בבקשה לסיוע בחיפוש אחר גופות החיילים הישראלים הנעדרים, ואתה נענית בחיוב. אני רוצה להודות לך"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 04/04/19 11:24 כח באדר ב'

נשיא רוסיה: חיילים רוסים מצאו את גופת זכריה באומל - בתיאום עם הצבא הסורי
פוטין ונתניהו, היום בקרמלין, צילום: קובי גדעון, לע"מ

אחרי השמועות - מגיע האישור. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מאשר הבוקר (ה') בפומבי, כי חיילים רוסים הם שמצאו את שרידי גופתו של רס"ל זכריה באומל הי"ד, שהושבה אמש לישראל. פוטין אמר לראש הממשלה נתניהו בפגישתם הבוקר בקרמלין שבמוסקבה, כי "לא היה פשוט לחיילים שלנו למצוא את גופות הישראלים הנעדרים". אך סיפר כי החיילים הרוסים הם שאיתרו לבסוף את גופתו של באומל, בתיאום עם הצבא הסורי של בשאר אסד.

נתניהו אמר לנשיא רוסיה: "אתה ביטאת עכשיו את הערך העליון שאתה והעם הרוסי מייחסים למציאת נעדרים, להחזרת חיילים לקברם. זהו ערך משותף לכולנו. לכן, לפני שנתיים פניתי אליך בבקשה אישית - שתעזור לנו למצוא את השרידים של החיילים, כולל את זכריה באומל, מתוך השותפות הגדולה לערכים של רעות לוחמים ואחוות לוחמים. אתה נענית מיד. אמרת שאתה תפעל באופן אישי. אתה הפעלת את אנשיך שעשו עבודה יוצאת מן הכלל, ולפני ימים אחדים הבאתם לנו את זכריה באומל ז"ל לארץ, והוא ייטמן בירושלים היום בלילה.

"אני רוצה להודות לך ידידי, בשמי ובשם עם ישראל על מה שעשית, על הידידות האמיצה בינינו, שהיא חשובה מאוד למדינתנו, היא חשובה מאוד ליחסים בינינו, אבל אני חושב שכאן היא מתעלה ומביאה לידי ביטוי ערך משותף גדול שמאחד את שני העמים שלנו. אני מבקש להודות לך בשם עם ישראל כולו. תודה לך".

זכריה באומל, והמטוס שהביא את ארונו ארצה

זכריה באומל, והמטוס שהביא את ארונו ארצהצילום: דובר צה"ל

פוטין אמר עוד לנתניהו, כי "היום אנחנו נעביר לכם גם שרידים של זכריה באומל בטקס על ידי משרד ההגנה. זה לא היה כל כך פשוט. מסור בבקשה דרישת שלום למשפחתו". ראש הממשלה סיפר לנשיא על פגישתו עם משפחת באומל: "הם התרגשו בדרך שאני לא יכול לתאר לך אדוני הנשיא. הם כל כך היו נרגשים, קודם כל מחזרתו של הבן והאח. האבא כבר נפטר, אבל האימא עוד מעט בת 90, הייתה בסערת רגשות גדולה. האחות, האח והילדים שלהם באו לראות אותי, וכשסיפרתי להם על ההחלטה שלך ועל העובדה שחיילים רוסים עשו פעולות, לפעמים גם תוך סיכון עצמי, הם היו פעורי פה, וביקשו ממני להביע את תודתם העמוקה שהיא התודה של כל אזרחי ישראל".

מדובר למעשה בהודאה פומבית כי צבאו של בשאר אסד סייע (אמנם בעקיפין) לישראל, אירוע חסר תקדים, שהביא פרשנים לענייני ערבים בישראל לתהות איזה מחיר תצטרך ישראל לשלם עבור הסיוע חסר התקדים הזה של צבא אסד, ועבור הסיוע הרוסי, שגם הוא איננו מובן מאליו, על רקע הפלת המטוס הרוסי בסוריה בחודש ספטמבר האחרון.