אלון דוידי לכיפה: "הגיע הזמן לחומת מגן בעזה"

לראש עיריית שדרות נמאס מההבטחות של הפוליטיקאים: "כל אחד מהם, כשאתה מדבר איתו או כשהוא מעלה פוסט, אומר שהוא זה שיצליח להשתיק את הטרור. תפאדל, שבו ביחד ותביאו את הפתרון"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 03/11/19 17:57 ה בחשון התשפ

אלון דוידי לכיפה: "הגיע הזמן לחומת מגן בעזה"
אלון דוידי, צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

שבת נוספת של אזעקות, רקטות וריצה למקלטים עברה על תושבי שדרות. צה"ל זיהה לפחות עשרה שיגורים מרצועת עזה לכיוון עוטף עזה במהלך השבת. שמונה מהן יורטו על ידי כיפת ברזל, אחת פגעה בחצר בית פרטי בשדרות. אמנם לא היו נפגעים בנפש, אבל ראש העירייה אלון דוידי לא מוכן לשתוק יותר. בראיון לחדשות כיפה הוא דורש מהפוליטיקאים: עשו מה שצריך - ותביאו ביטחון לתושבים שלכם.

מה השתנה בסבב הזה מסבבים קודמים שיצאת בחריפות כזו?

"כבר שנתיים אני אומר את הדברים בחריפות הזו ובצורה ברורה. צריך לעשות, מזמן, מבצע צבאי בעזה, כמו שעשינו בחומת מגן ובצוק איתן. מבצע שיחזיר את ההרתעה שאבדה. הרי לא ייתכן שמח"ט הגזרה הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי בעזה עושה ככל העולה על רוחו. מכניס עשרות אלפי תושבים תחת טרור, הורס את ימי המנוחה שלהם עם המשפחה, והוא מסתובב חופשי ולא מקבל כדור. זה לא הגיוני, זה לא נכון וזה גם לא ערכי". 

אתה מכיר את כל התשובות, אין אלטרנטיבה לשלטון חמאס, המחיר גבוה מדי וכולי.

"בטח שיש אלטרנטיבה והיא גם הוכחה בשטח. בצוק איתן עשינו את זה וקיבלנו שקט לארבע שנים, בחומת מגן עשינו את זה וזה שינה את המצב ביהודה ושומרון. נכון שזה לא פותר במאה אחוז, אבל אני מעריך שכל אחד מאזרחי מדינת ישראל לא מעוניין שהחיים שלו יופרו, ויהיו תחת מתקפות כל שבוע מחדש, לא ככה צריכים לחיות אזרחים במדינת ישראל". 

"בלי קשר לזה, בתור ראש עיר אני גאה כל כך לראות את התושבים שלי במצבים הללו, לראות את האחדות שלהם ואת הרעות, את הדאגה אחד לשני בזמנים כאלה. לראות איך מטפלים באנשים ואיך דואגים לאנשים והעובדה שכולם מנסים לעזור ולסייע, אבל זה התפקיד שלנו, של ההנהגה המקומית, לדאוג לעיר שתתפקד ותעבוד.
ההנהגה של מדינת ישראל, תפקידה הוא להביא את הביטחון חזרה. וזה לא מכוון רק לראש הממשלה או לקבינט, להם אני אומר את זה כבר שנים. אני אומר את זה לגנץ ולליברמן ולבנט ולכל המנהיגים: אני מוכן לתת לכם את חדר הישיבות שלי, בואו תשבו כולם, תסגרו את הדלת, תקימו ממשלת חירום, תפעלו יחד, ותדאגו קודם כל לביטחון. הרי כל אחד מהם, כשאתה מדבר איתו או כשהוא מעלה פוסט, אומר שהוא זה שיצליח להשתיק את הטרור. תפאדל, שבו ביחד ותביאו את הפתרון".

פגיעת קסאם בשדרות

פגיעת קסאם בשדרות. ארכיוןצילום: פלאש 90

הזכרת את העיר, אתה רואה משהו שונה בעיר, או בתושבים, ביחס למקומות אחרים בארץ?

"קודם כל העיר שלנו היא כבר לא עיר רפאים כמו שהיתה בעבר. זו עיר מתפתחת ומשגשגת, עיר שיודעת פיתוח אדיר גם באוכלוסייה, אנחנו מכפילים את הגודל שלנו. יש פה למעלה משש שכונות חדשות ואלפי יחידות דיור חדשות. זה גורם לנו להוציא מעצמנו את הטוב שלנו, אנחנו במקום הראשון בנתוני הבגרויות, מקום עשירי בארץ בהגירה חיובית, אנחנו מובילים בהרבה פרמטרים. דבר אחד שמקשה עלינו את החיים היומיומיים, זו הפוסט טראומה שאנחנו חווים והילדים שלנו חווים, אבל גם בזה אנחנו מטפלים.
אין לנו תלונות כלפי המדינה ברמה של שותפות משרדי הממשלה ושל ראש הממשלה, יש תכנית ממשלתית לכל יישובי העוטף שמלווה אותנו, אבל המציאות הזו, מציאות שהבת שלי קוראת לה 'שיגרום' (שיגרה-חירום), שלמעשה אתה נמצא במלחמה יום כן-יום לא, משגעת את האנשים. זו לא מציאות שאזרחים צריכים לחיות בה, אולי חיילים שמכינים אותם ומאמנים אותם למלחמה וזהו תפקידם.
המציאות פה היא כבר לא מה שהיתה בערב, שיש תקופה של לוחמה ואז חוזרים לשגרה של שקט, כיום זה שבוע ככה שבוע ככה".

אתם מתכננים לנקוט בצעדי מחאה כלשהם, כמו שראינו בעבר במקרים דומים?

"אנחנו אומרים את הדברים שלנו בצורה ברורה. יש קונצנזוס מלא שכולם אוהבים את תושבי שדרות והעוטף, ומכיוון שבחודשים האחרונים, השכם והערב ובכל מדיה אפשרית, כל אחד אמר שהוא יודע לפתור את הבעיה ורק אם הוא יהיה ראש הממשלה או שר הביטחון היא תיפתר, יש לנו ציפייה גדולה מההנהגה לעשות את זה. זה לא שעכשיו אנחנו במצב של אפס אחוז ביטחון, אבל אפשר לעשות הרבה יותר".

בסביבתו של דוידי אומרים כי אין כוונה כרגע לנקוט בצעדים של השבתות או מחאות, אך הדברים החריפים של ראש העירייה לא משתמעים לשתי פנים: "נראה למישהו הגיוני שאדם בעזה, מנהיג טרור שמורה על ירי של עשרות טילים לעבר אוכלוסייה אזרחית, ימשיך בחיים שלו והמשפחה שלו תהיה מוגנת, ואנחנו נמצאים פה במציאות שאנחנו לא יודעים מתי יופר השקט ומתי נצטרך לרוץ להציל את חיינו? זו לא משוואה נורמלית".