בחירת הרבנים הראשיים בירושלים לא תהיה בקדנציה שלי

בעוד שבוע נדע מי יהיה ראש עיר הבירה של מדינת ישראל. המועמד שקיבל את מרב הקולות בסיבוב הראשון, משה ליאון מתייצב לראיון ב'כיפה' ועונה על כל השאלות ומזכיר: "יש עובדה אחת שאי אפשר להתווכח איתה – ניצחתי בסיבוב הראשון". התעוררות: "ליאון עסקן"

חדשות כיפה גלעד כהן 06/11/18 14:47 כח בחשון התשעט

בחירת הרבנים הראשיים בירושלים לא תהיה בקדנציה שלי
משה ליאון, צילום: פלאש 90

בעוד שבוע בדיוק, ביום שלישי (13.11) יתקיים הסיבוב השני לבחירות לראשות עיריית ירושלים שבסופו נדע מי יהיה ראש עיר הבירה של מדינת ישראל. משה ליאון, שקיבל את מרב הקולות בסיבוב הראשון עונה על כל השאלות בראיון ל'כיפה'. ליאון עונה על הטענות שהוא לא מוכן להגיע לעימות מול ברקוביץ, על מינויי הרבנים הראשיים בעיר, על ההודעות שהכפישו את השר זאב אלקין, וגם על השאלה אם במידה ולא ייבחר לראשות העיר ולא יכהן אפילו כחבר מועצת העיר, האם הוא יישאר לחיות בירושלים.

כפי שזה נראה כרגע, למועמד לראשות עיריית ירושלים, משה ליאון יש את הסיכוי הגדול להיות ראש העיר הבא של ירושלים. יש לו את התמיכה של דגל התורה, של ש"ס והיד עוד נטויה. ליאון מקווה לתמיכה של הבית היהודי וגם של ראש העיר מהכהן, ניר ברקת כדי לדעת בוודאות שהוא ראש העיר הבא של ירושלים.

משה ליאון, על פי רוב התרחישים אתה הולך להיות ראש העיר הבא של ירושלים, איך זה מרגיש?
המצב שלי כרגע לא נותן לי זמן לחשוב איך אני מרגיש. אני נמצא בתחושה נהדרת של ניצחון אבל כל דבר בעתו. צריך לקבל ביום שלישי הקרוב את רוב הקולות. אבל זה לא הזמן שלי לחשוב איך אני מרגיש.

בסיבוב הראשון, סיעתו של משה ליאון, סיעת "ירושלים שלנו" לא זכתה להכניס ולו חבר מועצה אחד. הסיטואציה שבה נמצא ליאון היא סיטואציה של או הכל או כלום, מכיוון שבמידה ולא ייבחר לראשות העיר, ליאון לא יישאר אפילו חבר מועצה בעיר. שאלנו את משה ליאון, אם במידה ולא יבחר לראשות העיר הוא יחליט לוותר ולעזוב את ירושלים. "קודם כל, אני אוהב את ירושלים בכל נפשי. אני לא חשוב מה יקרה "אם". הוכחתי את עצמי בקדנציה הקודמת כשנשארתי בעיר למרות שלא ניצחתי במערכת הבחירות. אני מקווה שהשאלה הזאת לא תישאל הפעם מכיוון שבעזרת השם אנצח ואוביל את העיר בעתיד למצב הרבה יותר טוב מהיום."

אבל כן קיימת אכזבה על כך שאין לך חבר מועצה אחד בעירייה?
האכזבה היא יותר אצלי. זאת הייתה תקלה. זה קרה בגלל שהשם שלי לא היה כתוב על הפתק למועצה של רשימת י"ד. לצערי אני משלם על זה בכך שאין לנו חבר מועצה. אבל לראשות העיר הצביעו לי גם מעל 20 אלף תושבים שהם לא חרדים. זה 20 אלף מול חמישה מועמדים. יש לי תמיכה רחבה בעיר. יש עובדה אחת שאי אפשר להתווכח איתה – ניצחתי בסיבוב הראשון ואני מקווה לנצח גם בסיבוב השני. 

המועמדים לראשות העיר ירושלים. קרבות הבוץ נמשכים

ניצח את שלושתם בסיבוב הראשון | משה ליאון, זאב אלקין, עופר ברקוביץ ויוסי דייטשצילום: פלאש 90

כחלק מההסכמים שנעשים על מנת לקבל תמיכה רחבה יותר, פורסם השבוע כי משה ליאון התחייב לדגל התורה ולש"ס על כך שהרבנים הראשיים לירושלים, האשכנזי והספרדי הבאים יבחרו מתוך הזרמים החרדים.

האם באמת נראה בקרוב רבנים ראשים חרדים ?
ראיתי את הדיונים האלה השבוע, אני חושב שזה פשוט לא רלוונטי. בגלל שהמינויים לא יהיו בשנים הקרובות. השאלה הזאת לא על הפרק. יש לנו שני רבנים ראשיים נהדרים, שהעיר ירושלים התברכה בהם, רבנים שהם מובילים. אני מקווה שהמצב יימשך ככה ושהם יזכו להמשיך להיות הרבנים שלנו בשנים הקרובות.

חשוב לציין ש‏הרב שלמה עמאר מסיים את כהונתו בעוד כארבע וחצי שנים, חצי שנה לפני הבחירות לעירייה אי אפשר לפתוח בהליך בחירת רב עיר. זאת אומרת שבחירות הרבנים הראשיים תקבע על ידי ראש העיר שיבחר בשנת-2023.


בסיבוב הראשון לבחירות לראשות העיר הופצו לתושבי העיר מסרונים מיעד אנונימי שמכנים את מי שהיה המועמד לראשות עיריית ירושלים, השר זאב אלקין "גרגמל". אתמול, אותו מוסר אנונימי שלח הודעה: "עופר ברקוביץ'. באים. מנצחים". שאלנו את משה ליאון אם מדובר בספין ובעצם הוא זה שעומד מאחורי המסרונים המכפישים שכינו את השר זאב אלקין "גרגמל"?
"לא עשיתי את זה ואני מצר על קמפיין מהסוג הזה. אני לא עומד מאוחרי הקמפיין הזה. אין שום קשר ביני לבין הקמפיין הזה."


עופר ברקוביץ טוען שאתה לא מוכן להתעמת אתו על אף הפניות מגופי התקשורת, מדוע?
אני מאוד אוהב את עופר ברקוביץ ואין לי מילה אחת רעה להגיד עליו. אני מבין שהוא בלחץ קשה מאוד והוא קצת במצב של יאוש ומוציא כל מיני אמירות שלא קשורות לבחירות. היו אין סוף של עימותים במערכת הבחירות לפני הסיבוב הראשון. אני לא חושב שהתחדש משהו שיש לנו לומר אחד מול השני בסיבוב הנוכחי. לא הייתה פעם אחת שהתחמקתי מעימות מול עופר או מול אלקין או מול כולם. אין לי מה להוסיף עליו בעימות. הכל ידוע. כל אחד יודע מי ראוי יותר להיות ראש העיר.

אני מביא איתי ארגז כלים ענק של ניהול, ניהלתי משרד רואה חשבון גדול 25 שנה, הייתי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל רכבת ישראל. אני בא עם רזומה רחב של ניהול. שאני מעמיד את עצמי מולו, שהוא כל מה שהוא עשה זה להיות יחצן מסיבות, אז לא צריך להתעמת שוב פעם כדי להראות מה הבדל ביני לבינו. אני חושב שהציבור יודע והציבור חכם מספיק כדי להחליט מי יהיה ראש העיר, אני או עופר. כפי שזה נראה כרגע, רוב הציבור איתי. מעבר לכך, אני לא מוכן להתעמת איתו.

משה ליאון כזכור, כבר בסיבוב הראשון קיבל את תמיכתם של ש"ס, של דגל התורה ועכשיו גם את תמיכתו של אריה קינג מסיעת "מאוחדים". בעיני חלק מהציבור, ובגלל העובדה שלא הצליח להיבחר למועצת העיר, הוא נתפס כמי שקיבל את תמיכתם של החרדים בלבד. שאלנו את משה ליאון איך ניתן  לרצות את כל חברי המועצה, ומה יישאר לציונות הדתית כשצריך לרצות את דגל וש"ס?
"אני בן הציונות הדתית, למדתי על ברכי הציונות הדתית כל ימי חיי, כך ילדיי ונכדיי. הציונות הדתית חשובה לי מאוד. אין ספק שבקדנציה הקרובה הם יקבלו הרבה יותר ממה שהם קיבלו, יותר נכון ממה שאנחנו קיבלנו בקדנציות האחרונות שהיו. אני מבטיח שאני אדאג הכי הרבה לציונות הדתית."

ליאון הוסיף ואמר "אני מקווה שגם הבית היהודי יתמוך בי בהמשך לתמיכת סיעת "מאוחדים". אבל צריך לזכור שאני צריך להיות ראש עיר של כולם. כולם זה אומר גם חילונים, גם חרדים, גם ציונות דתית. אולי זה מה שמיוחד בי, שאני היחיד שיודע לעשות את זה. אני לא בדלן. אני מייצג את כלל הציבור. אני גם ציוני דתי ובנוסף, יש לי יכולות שמאחדות את כלל הציבור. אני רוצה להיות ראש עיר של כולם. לכן, כל הנושא הזה של אם יש לי או אין לי חברי מועצה זה לא רלוונטי, משום שאני כראש מועצה אכניס את רוב הסיעות לקואליציה על מנת שאתייחס לכל אחת בנפרד וכל אחת תתרום לעיר ירושלים בדרכה."


האם ראש העיר ניר ברקת יעביר את תמיכתו מאלקין שנכשל אליך בסיבוב השני?
יש לי יחסים מאוד טובים וחזקים ביני ובין ניר ברקת. אני מאמין שבסוף הוא יודיע על תמיכתו בי. יש לנו עוד שבוע לבחירות. אני מקווה שגם הציונות הדתית וגם ניר ברקת יתמכו בי. בסופו של דבר, אנחנו סופרים את הכסף בקופה וצריך להמתין בסבלנות לכל התוצאות.

מתנועת התעוררות נמסר כי "משה ליאון העסקן, שאין לו כלל תמיכה בעיר וקיבל אפס מנדטים, שנחקר לא פעם בפרשיות שונות, שעבר תפקידים רבים אבל אי אפשר לזקוף אף הישג לזכותו, כולל באחריות על תיק השכונות בשנים האחרונות, מוטב לו שלא ידבר על עופר ברקוביץ.

"ברקוביץ פועל ללא ליאות בעשר שנים האחרונות למען ירושלים, ירושלמי שורשי שגדל פה ולא הוצנח, איש ישר, חף מאינטרסים פוליטיים זרים, הביא לגידול בכמות חברות הייטק בעיר, למהפכת תרבות, לקייטנות מסובסדות בגנים, הקים פה תנועה אדירה של חילונים דתיים מסורתיים וגם חרדים והוכיח בסיבוב הראשון שהוא מייצר האחדות הגדולה ביותר בירושלים".