הסקרים שהתנפצו: כך איבדה הבית היהודי את כוחה

מ-18 ל-11, איך זה קרה לבית היהודי? במפלגה מאשימים את הליכוד אבל נתוני ההצבעה מוכיחים שהאמת פשוטה יותר: הציבור לא מטומטם. החילונים הלכו ללפיד בגלל הקיצונים ברשימה, החרד"לים פנו ימינה. דעה

חדשות כיפה יהונתן שגב 23/01/13 01:57 יב בשבט התשעג

הסקרים שהתנפצו: כך איבדה הבית היהודי את כוחה
יחצ, צילום: יחצ

מנהלי הקמפיין של ”הבית היהודי“ ניסו שוב להסביר לנו שמשהו חדש מתחיל ושהם נורא אוהבים את צה“ל, אבל גם הם התקפלו חיש קל מהרה לבתיהם, מנסים להבין איך מפלגה שהסקרים ניבאו לה 18 מנדטים, מסכמת את מערכת הבחירות עם 11-12. בכירי ”הבית היהודי“ ביקשו להבהיר כי מדובר בהישג היסטורי, אבל אם פורטים את הסיפור הזה למנדטים, מגלים כי בנט הצליח לחזק את הרשימה המאוחדת רק בשניים-שלושה מנדטים בסך הכל. הרי ”האיחוד הלאומי - מפד“ל“ הביאו ב-2006 תשעה מנדטים, אל תשכחו את הנתון הזה.

בסופו של דבר, קמפיין ה“אח שלי גיבור“ ו“האחות שלי נפלאה“, התרסק בקול ענות חלושה בגלל שהציבור לא אידיוט. ”הבית היהודי“ היא מפלגה שכל כולה הכלאה בין חרדים-לאומיים, דתיים מתונים וגם חילונים. עיקר ה“באזז“ סביב בנט והסקרים המחמיאים, התבססו על החילונים. לא הדתיים. הרי בסיס הכוח הדתי של המפד“ל ו“תקומה“ שווה ערך לתשעה-עשרה מנדטים, כך שכל המוסיף - לא בהכרח שומר שבת.

אבל הציבור לא קנה את זה משתי סיבות: החילונים הבינו שהמפלגה הזו כוללת אנשים קיצוניים, בחלקם, שלעולם לא היו מוכנים להיפגש איתו לקפה; מנגד, החרדים-הלאומיים הבינו שיש חלקים ברשימה הזו, כולל העומד בראשה, שהם כל-כך רחוקים מכוס התה שלו. חשיפת כיפה על תמיכתה של איילת שקד בנישואין אזרחיים לפסולי חיתון, למשל, כנראה עלתה למפלגה הזו מנדט וחצי. הדברים שפורסמו בערוץ 2 על סאגת ג‘רמי גימפל והר הבית בידינו, עלו למפלגה כמה מנדטים יותר.

וכך זה קרה: בסיס הכוח של המפלגה נותר תשעה מנדטים, אליהם הצטרפו עוד שניים וחצי מנדטים שהתלהבו מהקמפיין. זה לא מעט, זה גם לא הרבה. חלק מהמצביעים הלכו לעוצמה לישראל ולש“ס, וחלק גדול מהם, בעיקר אותם מצביעים חילונים שהתלהבו מבנט מבלי להסתכל באנשי הרשימה שלו, זיגזגו בימים האחרונים ליאיר לפיד. זה כל הסיפור, שאיש לא ראה אותו קודם.

בכירי ”הבית היהודי“ מיהרו להאשים את הליכוד-ביתנו ואת בנימין נתניהו בכך ש“ירו בתוך הנגמ“ש“ ובכך הבריחו מצביעים ללפיד. אבל הנתונים מהקלפיות מוכיחים שזה קשקוש מוחלט, ותקשיבו היטב לד“ר מינה צמח. ומעבר לכך, אחים ואחיות שלנו, תשכחו ממספר דו-ספרתי בבחירות הבאות. בכל תרחיש, המפלגה הזו תחזור לגודלה הטבעי - עם כל הרצון הטוב.