בונים על שאננות: בחירות ליו"ר חדש או שיעור בצניעות לזה המכהן

פעילים המתנגדים ליו"ר הבית היהודי המכהן פועלים לאיחוד בין שני המתמודדים הנוספים. "אם שני המועמדים האחרים יתאחדו, אז במצב הקיים בהחלט יש סיכוי להחלפת ההנהגה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/04/17 19:55 כד בניסן התשעז

בונים על שאננות: בחירות ליו"ר חדש או שיעור בצניעות לזה המכהן
נפתלי בנט. יצליחו להדיחו?, צילום: Alex Kolomoisky. פלאש 90

בשבוע הבא צפויים להיערך הבחירות לראשות מפלגת הבית היהודי. נפתלי בנט, יונתן ברנסקי והרב יצחק חי זאגא יתמודדו על הנהגת הציונות הדתית, כשמתחת לפני השטח מתארגנת קבוצת מתפקדים שבאופן רשמי לא תומכת באף מועמד, אך מטרתה מוצהרת- להחליף את בנט או לפחות להחליש את כוחו.

"הקמנו את הקבוצה לפני כחודש", מספר ל'כיפה' נתן בן שושן על הקמת הקבוצה 'מחזירים את היהודי לבית', בה חבר בין היתר צבי סוכות. "רובנו היינו בפינוי עמונה", הוא אומר, "חלקנו כבר מתפקדים ותיקים של המפלגה וחלקנו התפקד לאחרונה". לדבריו, "הקשר נרקם בזמן השהות בעמונה ולאחר מה שקרה ולאחר שהוחלט על קיום הבחירות, הסכמנו שהבית היהודי היא מפלגה מובילה עם יכולת השפעה ושלהקים מפלגות קטנות רק פוגע בגוש הימין וראינו בזה הזדמנות לשינוי".

בן שושן מספר על אכזבתם מהשר בנט, "ראינו לא פעם שברגע שנבחרים מנהיגים משהו בנאמנות שלהם לערכים עליהם התחייבו נפגע. אנחנו צריכים לגרום למנהיגים לחזור ולפעול לפי הערכים שעליהם הם נבחרו. החלטנו להתארגן בהתפקדות מאסיבית מבלי לתמוך במועמד מסויים, זאת כדי שנזכיר לציבור הבוחרים את מה שהיה רק לפני כמה חודשים בעמונה, כי לצערינו המנהיגים סומכים על הזיכרון הקצר של הבוחרים".

לדעתו, במציאות מסויימת בהחלט יש סיכוי להחלפתו של יו"ר המפלגה המכהן, "אנחנו מאמינים שאם שני המועמדים האחרים יתאחדו, אז במצב הקיים שיש הרבה פחות מתפקדים מבעבר בהחלט יש סיכוי להחלפת ההנהגה". לדבריו נעשו ניסיונות לבצע איחוד שכזה, אך שני המתמודדים הנוספים לא הסכימו לשתף פעולה, "ניסינו לשכנע את ברנסקי והרב זאגא למהלך שכזה אך לא הצלחנו".

"אני מכיר בחור מהקבוצה הזו ששלח לי חומרים שהם אספו ופרסמו ואני מכיר את המטרות שלהם", אומר ל'כיפה' אחד המתמודדים אל"מ במיל' יונתן ברנסקי. לדבריו, כבר לפני מספר שבועות הוא ניסה לבצע מהלך איחוד דומה, "נפגשתי עם הרב זאגא והצעתי לו לעשות סקר ולבדוק למי יש יותר סיכוי מול נפתלי בנט, תוך שאני מתחייב שאם יתברר שזה הוא, אעביר את תמיכתי אליו".

ברנסקי טוען שהרב זאגא שלל את הצעתו, "לצערי הרב הוא לא הסכים לכך והוא אמר שמבחינתו אין אופציה אחרת מלבד שהוא יעמוד בראש. אני מסכים שפיצול הכוחות הוא לא דבר טוב, אך במצב הנוכחי אין שום אפשרות אחרת".

למרות שבסופו של דבר איחוד לא יצא אל הפועל, ברנסקי משוכנע שגם במצב הקיים יש לו סיכוי לנצח את בנט, "לא רק אני חושב כך, אלא גם השר בנט עצמו מודע לזה. בנט התחיל לרדת לשטח כדי להסביר לאנשים את החשיבות בלהצביע עבורו. הוא בהחלט בלחץ כי הוא מבין שהשטח לא איתו והוא מבין שאחרי זלזול בן שלוש שנים בשטח לא כ"כ מהר יסלחו על זה. גם הוא מבין שיתכן ויהיו אחוזי הצבעה נמוכים וממידע שקיבלתי גם סקרים פנימיים שלו מראים שבהחלט יש לו סיבה לדאגה".

הרב יצחק חי זאגא סרב להתראיין בנושא וממטהו נמסר: "א. הרב זאגא הוא שיזם והזמין אליו את ברנסקי כדי למנוע ריצה מפולגת ולא ברנסקי. ב. הסקרים השקריים שמופצים על ידי אנשי ברנסקי ללא הפסק עם מספרים מפוברקים שונים ומשונים רק מחזקים את הידוע היום לכל - סקרים שווה שקרים".

מאמין בסיכוייו לנצח. ברנסקי

מאמין בסיכוייו לנצח. ברנסקיצילום: מטה ברנסקי

אם השר בנט בלחץ או לא רק הוא ומקורביו יודעים, אך סרטון שפרסמה השבוע שרת המשפטים איילת שקד בהחלט עשוי ללמד על כך שמשהו זז במטה היו"ר. "אני מבקשת מכם", הפצירה שקד במתפקדים, "תשקיעו את החצי שעה- שעה הזו ותצאו להצביע לנפתלי בנט. כדי שלנו יהיה את הכוח לעבוד בשבילכם יומם ולילה, אנחנו מאוד רוצים ומאוד חשוב לנו שתשתתפו בתהליך ההצבעה".

סרטון התייחסה השרה לשאננות המתפקדים ואמרה: "הבקשה שלי אליכם- אנחנו עובדים בשבילכם ובשביל אזרחי מדינת ישראל כל השנה. אני מבקשת שתתנו לנו את הכוח וצאו להצביע ביום חמישי. הרבה אנשים אומרים 'תקשיבי עזבי, בנט בטוח ינצח', אבל אני אומרת לא. השאננות מסוכנת אני מבקשת צאו להצביע".

במידה והחלפת בנט לא תצלח, בן שושן וחבריו יראו הישג גם בהחלשת כוחו של שר החינוך, "אנחנו נסתפק בזה שאחוזי התמיכה בבנט ירדו בצורה משמעותית ובטח שלא ינשקו ל 90%. אנחנו נסתפק גם בזה שבנט יגרד את הניצחון ואז אולי הוא יבין את המסר וישוב לפעול על פי ערכי המפלגה. בסה"כ גם לו יש פוטנציאל להיות מנהיג ראוי של הציונות הדתית, לשם כך הוא צריך לערוך מספר שינויים בהתנהלות".

ומה אם בנט בכל זאת יגרוף אחוזי תמיכה גבוהים? חברי הקבוצה לא מאמינים שזה יקרה, אך לא פוסלים את נטישת המפלגה במקרה שהתרחיש יתממש. "הסיכוי לכך הוא נמוך", טוען בן שושן, "אך במידה שזה יקרה אנחנו נחשב מסלול מחדש ויתכן שניאלץ להחליף את הבית".

עם זאת הוא מדגיש שזו ממש לא האופציה המועדפת עליהם, "מראש אנחנו לא מעוניינים בדרך הזו כי כבר הוכח שהיא לא תורמת. בעבר הפסדנו ממקרים דומים מאחר שאם גוש הימין היה גדול יותר, סעיף 7 בחוק ההסדרה היה עובר גם ללא כחלון ובני בגין ועמונה הייתה ניצלת".

מלשכתו של יו"ר הבית היהודי ,השר נפתלי בנט, נמסר כי "שום דבר לא גמור. אם תהיה שאננות בקרב המתפקדים ולא יגיעו להצביע, הכל יכול לקרות".