בגיל 54: רונה רמון הלכה לעולמה

רונה רמון, אלמנתו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון, ואמו של הטייס אסף רמון שנהרג בתאונת אימונים, נפטרה לאחר מחלה קשה

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/12/18 17:15 ט בטבת התשעט

בגיל 54: רונה רמון הלכה לעולמה
רונה רמון, צילום: פלאש 90

רונה רמון, אלמנתו של אל"מ אילן רמון ז"ל, האסטרונאוט הישראלי הראשון שנספה באסון מעבורת החלל "קולומביה", ואמו של סרן אסף רמון ז"ל, שהמשיך בדרכו של אביו כטייס בחיל האוויר ונהרג בתאונת אימונים הלכה לעולמה והיא בת 54.


רונה רמון נולדה בקריית אונו בשנת 1964, ושירתה כפרמדיקית ביחידת הצנחנים בצה"ל. כשהייתה בת 22 היא התחתנה עם אילן רמון, חצי שנה אחרי שהשניים הכירו במסיבת יום הולדת. היא למדה חינוך גופני בוינגייט ועבדה כמורה להתעמלות. עם הולדת בנה השני עברה המשפחה בעקבות אילן לבסיס רמת דוד. בהמשך עברה המשפחה לבסיס חצור ולאחר מכן ליישוב רעות, שם הפעילה רונה רמון קליניקה טיפולית משגשגת.

בשנת 1998 עברה המשפחה ליוסטון, שם התאמן בעלה לקראת המשימה בחלל. ב-1 בפברואר 2003 נספה אילן רמון באסון מעבורת החלל "קולומביה", שהתרסקה עם שובה לכדור הארץ ממשימה בחלל. לאחר האסון, כשחזרה עם ילדיה ארצה לשכונת רמת חן, לבית שבו החלה את חייה המשותפים עם אילן, חיפשה רונה מידע באינטרנט על כתיבה יצירתית וכך הגיעה לסניף הנתנייתי של אוניברסיטת לסלי - שם למדה לתואר שני. 

בספטמבר 2009 פקד את רונה רמון אסון נוסף, כשבנה הבכור אסף נהרג בתאונת אימונים, כשהטיס מטוס F-16. הוא הובא למנוחות בבית העלמין בנהלל, שם גם נטמן אביו. רונה רמון אמרה אז על הקבר הטרי של בנה: "אספי שלי, זה הקבר שלי, והמקום שלי, הייתם צריכים לקבור אותי זקנה וחביבה, עם מיליון נכדים, אני כועסת כל כך. הבטיחו לי לשמור על אילן, הבטיחו לי לשמור עליך". רמון אמרה עוד: "אספי שלי, אני יודעת שאבא שומר עליך עכשיו, אוהב אותך, מחבק אותך, בשבילי אתה מלך העולם".

רמון תיעלה את הטרגדיה המשפחתית שלה לתרומה יוצאת-דופן לחברה הישראלית באמצעות שורה של עיסוקים חברתיים. היא הקימה את "קרן רמון" ששואפת להקנות לדור הישראלי הצעיר "מצוינות אקדמית, מנהיגות חברתית ותעוזה פורצת דרך", ופעלה במשך שנים לקידומם של בני-נוער וילדים בכל רחבי הארץ.  רמון, שחקרה את נושא ההתמודדות עם האובדן, קיימה במשך שנים הרצאות, סדנאות וטיפולים פרטניים, תוך שהיא חושפת את סיפורה האישי שמהווה דוגמה והשראה לרבים.

מנכ"ל קרן רמון אמר רן לבנה אמר היום "בצער ובעצב שלא ניתנים לכמת במילים אנחנו נאלצים להודיע על לכתה של רונה רמון, שנפטרה היום בשלווה בביתה- מוקפת במשפחתה ובחברים קרובים. 

רונה נפטרה לאחר מאבק ממשך במחלה קשה. רונה היקרה הייתה אם לטל, יפתח, נועה וסרן אסף רמון רמון שהיה טייס בחיל האוויר הישראלי, אלמנתו של אלוף משנה אילן רמון – האסטרונאוט הישראלי הראשון. 

רונה לעולם לא חדלה ממאמציה להשפיע לטובה על החברה הישראלית ולהיות משמעותית עבור הסובבים אותה. היא הייתה אישה מעוררת השראה שעזבה אותנו ביודעה שהמורשת שלה, של בנה ושל בעלה תישאר נוכחת בעשייה החינוכית הרחבה לה הייתה שותפה.

רונה הייתה המייסדת והנשיאה של עמותת קרן רמון. היא יזמה והייתה שותפה לעשרות מיזמים חינוכיים וחברתיים- בשיתוף משרדי ממשלה ורשויות מקומיות. מיזמים שהשפיעו על עשרות אלפים מידי שנה. אנחנו כבר מתגעגעים לנוכחות המחבקת שלה. פרטים על מועד טקס השכבה והשבעה ימסרו בהמשך. אנא כבדו את רצון המשפחה לפרטיות ואל תגיעו לסביבת בית המשפחה."

ביום העצמאות  ה-68 למדינת ישראל הייתה רונה רמון בין מדליקי המשואות. היא סיפרה כי ילדיה הגיבו בהתרגשות למשמע הבשורה כי תזכה לכבוד בטקס הדלקת המשואות.  "אמרו לי שאני מלכה, שמגיע לי ושהם יודעים כמה קשה אני עובדת וכמה אני משקיעה. אני מקווה שיהיו כמה שיותר בתי ספר ובני נוער שיוכלו ליהנות מהפעילות של הקרן, שזקוקה שעוד אנשים יירתמו אליה. אנחנו מקווים שנביא את הבשורה לכל ילד שרוצה להשתתף".

בטקס עצמו רונה רמון ריגשה את הקהל כשנקראה להדליק משואה, ואמרה: "אני מדליקה משואה זו לכבודם של אהוביי, אילן ואסף, שהיו נר ומגדלור להגשמת חזוני. לכבודם של טייסי חיל האוויר לדורותיהם, המגנים עלינו ממעל. לכבודם של אנשי החלל הפורצים גבולות למען האנושות. לכבוד ילדיי וכל הצעירים המופלאים שגדלים מתוך אהבת האדם המדינה והתקווה לשלום". בחודש ספטמבר האחרון השתתפה רמון בטקס הנחת אבן פינה למכינה קדם-צבאית במצפה אילן, על שם בנה אסף. 

רונה רמון הותירה אחריה שלושה ילדים.