"אני לא יודע אם ריבלין נשיא או פוליטיקאי"

במהלך דיון סוער בכנסת סביב חוק הלאום, תקף ח"כ אמיר אוחנה את הנשיא על מכתבו החריג נגד אחד מסעיפיו. חברי כנסת מחו על הדברים, וח"כ ציפי ללבני הורחקה מהאולם

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/07/18 11:02 כז בתמוז התשעח

"אני לא יודע אם ריבלין נשיא או פוליטיקאי"
אמיר אוחנה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת וועדת חוקה, חוק ומשפט דנה הבוקר (ג') בחוק הלאום, לקראת הכנתו לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בשבוע הבא. הדיון נערך על רקע הסערה הפוליטית סביב החוק והמכתב החריג ששיגר נשיא המדינה ראובן ריבלין, שבו הזהיר מפני השלכותיו.

בתוך כך, יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון, פרסם חוות דעת לחברי הוועדה, ובה המלצה שלא לאשר את החוק עם הסעיף שמאפשר ליישובים קהילתיים לא לקבל אזרחים שאינם יהודים. 

טרם תחילת הדיון צעקה ח"כ פנינה תמנו שטה על חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ודודי אמסלם: "זו גזענות לשמה, בושה וחרפה". השניים השיבו לה: "זו לא גזענות זו ציונות".

עם תחילת הדיון יצא יו"ר הוועדה, ח"כ אמיר אוחנה, נגד מכתבו של נשיא המדינה, וטען כי אסור לו להתערב בנושא חקיקת החוק. "כשאני קורא את מכתבו של הנשיא אני לא יודע אם מדבר פה הנשיא ריבלין או הפוליטיקאי ריבלין", אמר. התבטאותו של אוחנה זכתה לביקורת מצד חברי הכנס, שמחו על הפגיעה בכבודו של הנשיא. 

ח"כ רויטל סויד הטיחה באוחנה "זה לא סניף של מרכז הליכוד פה", ובהמשך הוצאה ח"כ ציפי לבני מהישיבה. ח"כ אלעזר שטרן העלה הצעה לסדר שבו ביקש מאוחנה להתנצל בפני הנשיא, אך אוחנה דחה את ההצעה.   

המשנה ליועמ"ש, רז ניזרי, דרש מהח"כים להוציא את הסעיף השנוי במחלוקת מהחוק, ואמר כי אם המדינה מבקשת להמשיך להתקיים היא חייבת לאחוז בחיבור בין שני המונחים - יהודית ודמוקרטית.