"אי-אפשר להפריד בין לאום לבין דת": המחלוקת של בגין עם גילה גמליאל

השרה מהליכוד הצהירה כי היא מאמינה בהפרדת דת ומדינה. ראש הממשלה הראשון מטעם מפלגתה, לעומת זאת, אמר בעבר דברים שונים לחלוטין

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/08/18 19:09 יח באלול התשעח

"אי-אפשר להפריד בין לאום לבין דת": המחלוקת של בגין עם גילה גמליאל
מנחם בגין, צילום: לע"מ

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, עמדה אתמול (שלישי) בלב סערה לאחר שאמרה כי היא מצדדת בהפרדת דת ומדינה ובאי שילוב מפלגות דתיות במערכת הפוליטית. במרכז ליב"ה נברו מעט בעבר ומצאו שורת אמירות של מנהיג הליכוד לשעבר, מנחם בגין, שלא מתיישבות עם השקפת עולמה.

"האם ניתן להפריד בין לאום לבין דת?", שאל בגין בנאום משנת 1964 אשר פורסם בעיתון 'חרות' ומופיע באתר 'המרכז למורשת מנחם בגין' וענה כי "ביחס לעמים אחרים, אם לא כולם הרי רובן המכריע, אין ספק, כי הפרדה זו היא טבעית ומקובלת".

צילום מהנאום שפורסם בעיתון

צילום מהנאום שפורסם בעיתון 'חרות'צילום: המרכז למורשת מנחם בגין

עם זאת, הוסיף כי בעם היהודי הדבר אינו אפשרי, "יכול צרפתי להיות קאתולי או פרוטסטנטי, ערבי יכול להיות מוסלמי או נוצרי, הודי – ברהמאני, מוסלמי, בודהיסטי. בדוגמאות כאלו אפשר להרבות לאין ספור. אבל ביחס ליהודי, אי-אפשר להפריד בין לאום לבין דת. גם בכך אחד הייחודים של עמנו".

עוד הוא אמר בהמשך הנאום כי "הייחוד הזה נובע מן ההבדל בין הופעת עמנו ובין עיצובם של עמים אחרים...עובדה ניצחת היא – ואחות אין לה בתולדות האנושות – כי מן היום המסתתר מעבר לאופק ההיסטורי, ועד עצם היום הזה, הלאום שלנו חד-דתי, והדת שלנו היא חד-לאומית. אין להפריד".

אתמול התראיינה השרה גמליאל לגלי צה"ל ואמרה בין היתר כי היא "בעד הפרדת דת ומדינה", וכן הוסיפה כי היא "חושבת שאם היתה אפשרות שלא לערבב מפלגות חרדיות ודתיות בתוך מערכת פוליטית אז ודאי - כי פוליטיקה היא עניין של פשרות ודת היא עניין חד-משמעי".

השרה גילה גמליאל

השרה גילה גמליאלצילום: דוברות המשרד לשוויון חברתי, מותרת בשימוש

לפני 36 שנה, על רקע החלטתו שלא לאפשר למטוסי אל על לטוס בשבת, אמר בגין מעל בימת הכנסת: "איננו יכולים לעשות חשבון רווח והפסד בקשר לערך הנצחי של עם ישראל, אשר עליו מסרו אבותינו את נפשותיהם – השבת...אך לכל הדעות, אין זה עניין חומרי, שאם לא כן היו צריכים האוטובוסים של 'אגד' לנסוע בשבת, והרכבת על פסיה ביום השביעי.

"אולם מאז קום המדינה, אדוני היושב-ראש, החלטנו כולנו, כי לא נתערב בשום אופן ברשות הפרט, אך השירותים הציבוריים לא יופעלו בשבת ובמועד. חברת התעופה הלאומית היא במלוא משמעות המושג שירות ציבורי, ואסור לה לעשות את השבת חול". על טענה כי החלטתו מהווה כניעה לחרדים, אמר כי "לא צריך אדם להיות דתי כדי לקבל עמדה זאת. אם יהודי לאומי הוא, יקבלנה".

ממרכז ליב"ה נמסר: "אנו בטוחים שהשרה גמליאל, שידועה בליבה היהודי החם, נכשלה בלשונה ולא התכוונה לדבריה ומן הסתם תבהיר בקרוב שעמדתה לא שונה מעמדת התנועה כפי שהביע מנהיגה הגדול, מנחם בגין, שמדינת ישראל היא מדינה יהודית ושני הדברים מחוברים ואינם ברי הפרדה".