חשיפה אוצר הארץ מוכרת ללקוחותיה גידולי שביעית מחקלאים שעשו היתר מכירה

מכון התורה והארץ המפעיל את "אוצר הארץ", משווק גידולים בשנת השמיטה כקדושים בקדושת שביעית. לחדשות כיפה נודע כי חלק מהחקלאים שמספקים תוצרת למכון מכרו את הקרקע בהיתר מכירה | מהמכון נמסר: הרבנים הגדירו את תוצרתם כקדושת שביעית

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 03/02/22 17:05 ב באדר א'

אוצר הארץ מוכרת ללקוחותיה גידולי שביעית מחקלאים שעשו היתר מכירה
צילום: פלאש 90. ענת הרמוני

שנת השמיטה חלה השנה, ומציפה כבכל שנה סוגיות הלכתיות רבות. אחת הסוגיות המרכזיות היא הפירות והירקות אותם אנו צורכים: היתר מכירה, יבול שישית, אוצר בית דין ועוד. בכל שנת שמיטה, מכון התורה והארץ מפעיל פרויקט שנקרא "אוצר הארץ" שיוסד על פי דיני 'אוצר בית דין' אשר "פועל באופן שבו יתקיימו במלואם פרטי ההלכות הקשורות לבית הדין ולטיפול בפירות, לשיווקם ולצריכתם" ומשווק פירות וירקות.

על פי אתר הפרויקט, מקורותיהם של פירות וירקות המשווקים במסגרת 'אוצר הארץ' הם ירקות שישית שאוחסנו, ירקות ופירות הקדושים בקדושת שביעית, ירקות הגדלים בחממת מצעים מנותקים, ירקות הגדלים בערבה כולל היתר מכירה לחומרה, ירקות הגדלים בגבולות עולי מצרים (הנגב המערבי) כולל היתר מכירה לחומרה וכן פירות וירקות מיובאים, לאחר מיצוי האפשרויות הקודמות של התוצרת.

האם הגידולים קדושים בקדושת שביעית?

לחדשות כיפה נודע כי מצב מיוחד שנוצר השנה מעמיד בסימן שאלה הלכתי חלק מהגידולים המשווקים לציבור כקדושים בקדושת שביעית. 

עד לשנה הנוכחית, החקלאים שעבדו עם "אוצר הארץ" מכרו רק בחצי השני של השנה את הקרקע שלהם לגוי דרך הרבנות הראשית, במטרה להמשיך לעבוד את השדות תחת היתר מכירה לאחר שהגידולים שגדלו בתחילת השנה תחת קדושת השביעית ישווקו. 

השנה מתברר כי חלק מהחקלאים מכרו את הקרקע כבר בתחילת השנה, מה שמעמיד בספק הלכתי את ההגדרה ההלכתית "קדושת שביעית" לאותם גידולים. מכירת הקרקע בתחילת השנה נעשתה עקב חשש של החקלאים שלא יוכלו למכור את הקרקע בהמשך השנה. בעקבות המכירה שנעשתה בתחילת השנה, הגידולים נכנסים למחלוקת הלכתית, כאשר לא ברור האם הם מוגדרים כגידולים של היתר מכירה או כקדושים בקדושת שביעית.

הצרכנים מוכנים לשלם יותר על סחורה של אוצר הארץ מכיוון שהם מאמינים במצוות השמיטה

בפועל יוצא שהחקלאים שמכרו את הקרקע בתחילת השנה, בעצם מבטחים את עצמם להמשך השנה ויש מחלוקת האם בעצם המכירה הם לא הופכים את התוצרת שלהם להיתר מכירה, כך שעצם המכירה מכניסה את המכון לבעיה הלכתית - האם ניתן לשווק את הגידולים שלהם כקדושים בקדושת שביעית.

מנגד נמצאם הצרכנים, שלעיתים משלמים יותר על סחורה של אוצר הארץ מכיוון שהם מאמינים במצווה ורוכשים מאוצר הארץ מתוך אידיאל דתי, אך אינם מודעים למחלוקת.

על פי ההלכה, ירקות ופירות הקדושים בקדושת שביעית מצריכים התעסקות יתרה וטרחה: שמירת הקליפות, איסור זריקה לפח רגיל, אלא ל "פח שמיטה", ואיסור טחינה של ירקות שאינם נטחנים. עוד סוגיה שעולה בעקבות שמירת הירקות היא לתת לתינוק לאכול מפירות וירקות בקדושת שביעית, שכן יש אישור לכך מכיוון שלעיתים הם מפילים את האוכל לרצפה והורסים אותו , דבר שאסור לעשות בתוצרת קדושת שביעית.

כושרות: אכן נעשתה מכירה

ארגון 'כושרות' העוסק בנושא הכשרות, נשאל בעניין הזה. "שמענו שמועה שהירקות המשווקים דרך 'אוצר הארץ' תחת הכותרת 'אוצר בית דין' באים מחקלאים שעשו גם היתר מכירה". הרב מרדכי וולנוב ענה: "השמועה ששמעת אכן נכונה" והציג את מחלוקת הפוסקים בעניין. בשיחה עם חדשות כיפה, גם הרב אליקים לבנון ראש ישיבת אלון מורה ונשיא 'כושרות' אישר את הדברים.

גם בספר "סוד הארץ - הלכות שביעית וערכיה" שיצא בהוצאת מכון התורה והארץ, נכתב כי "קדושת שביעית אינה נוהגת כאשר היבול גדל בקרקע ששייכת ליהודי אך נמכרה לגוי על פי היתר מכירה". וכן "לאחר המכירה אין קדושת שביעית ביבול ולכן אין עליו חובת הפקר, איסור סחורה, איסור הפסד ומצוות ביעור".

גם במכון מודים במכירה אך לא מפרטים את השלכותיה

באתר המכון, תחת הכותרת "לשאלת רבים", התפרסמה תשובתו של הרב יהודה עמיחי לפני כמה חודשים. הרב עמיחי עומד בראש 'מכון התורה והארץ', ובתשובה גם הוא מודה במכירה. "אמנם אנו יודעים שחלק מן החקלאים עשו גם היתר מכירה", ומסביר: "אבל פעולה זו הייתה בעיקר מצד החקלאים עצמם שלא ידעו אם יוכלו לעשות היתר מכירה לאחר שייגמרו ירקות אוצר בית דין, על כן עשו היתר מכירה של הרבנות הראשית". למסקנה פוסק הרב עמיחי כי הגידולים יכולים להיקרא כקדושת שביעית.

מעיון בתשובת אוצר הארץ נראה כי בכל זאת לא מפרטים שם לגביי הנפקא מינא ההלכתית היוצאת מן מכירת הקרקע שביצעו החקלאים בתחילת השנה, ולמרות פירוט המחלוקת המכון  לא יידע את הציבור במחלוקת שטמונה במעשה הזה.

מכון התורה והארץ: "הנושא לובן על ידי הרבנים שהגדירו את התוצרת כקדושה בקדושת שביעית"

ממכון התורה והארץ נמסר בתגובה: "אוצר הארץ הפועל בהנחיית בית הדין של מכון התורה והארץ בראשות הרבנים הגאונים הרב יעקב אריאל והרב דב ליאור, ועם הרב אליעזר איגרא הרב שמואל אליהו הרב אהרון בוטבול והרב יהודה עמיחי. כלל הפעילות של אוצר הארץ בין בתוצרת בית דין ובין בפתרונות נוספים המקובלים ע"י מכון התורה והארץ (יבול שישית, גידולי ערבה, גידולי מעולי מצרים, מצע מנותק) משווקים בהנחיה הלכתית ובפיקוח צמוד ע"י שלוחי בית הדין.

במהלך השנה השישית נחתמו הסכמים עם חקלאים לשיווק תוצרת ירקות בקדושת שביעית לאוצר בית דין ועפ"י הנחיות בית הדין, החקלאים כולם עובדים רק לפי הנחיות בית הדין, הקטיף רק באישור ופיקוח בית הדין, התמחור שהחקלאי מקבל הוא על פי חוזה חתום  עם בית הדין ולא מחיר שוק. גם לאחר שהתברר שהיו חקלאים שעשו היתר מכירה הנושא לובן על ידי הרבנים שליט"א שהגדירו את התוצרת כקדושה בקדושת שביעית. בעזרת ה' נמשיך לתמוך בחקלאות הישראלית ולדאוג לציבור לשמור את השמיטה בצורה הטובה ביותר".