אוסטרליה הכירה במערב ירושלים כבירת ישראל

ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון הודיע כי מדינתו מכירה במערב ירושלים כבירת ישראל. מוריסון ציין כי השגרירות האוסטרלית לא תעבור לבירה באופן מיידי וכי בכוונת אוסטרליה להכיר גם במזרח ירושלים כבירתה של מדינה פלסטינית. אדלשטיין: "ירושלים השלמה היא בירתנו לנצח, לא רק חלק ממנה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/12/18 19:42 ז בטבת התשעט

אוסטרליה הכירה במערב ירושלים כבירת ישראל
נתניהו כשדגל אוסטרליה מאחוריו, צילום: פלאש 90

ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, הודיע הבוקר (שבת) כי ארצו מכירה במערב ירושלים כבירתה של ישראל. זאת, חודשיים לאחר שאמר כי הוא שוקל את המהלך - אם כי אז לא צוין שההכרה תהיה במערב העיר בלבד. למרות ההודעה, מוריסון ציין כי השגרירות האוסטרלית לא תעבור לבירה באופן מיידי. לדבריו, בכוונת אוסטרליה להכיר גם במזרח ירושלים כבירתה של מדינה פלסטינית עתידית - אך רק לאחר שיושג הסכם בין ישראל לפלסטינים במסגרת פתרון "שתי המדינות".  

"אוסטרליה כעת מכירה במערב ירושלים, שמשמשת כמקום מושבה של הכנסת ומוסדות רבים של הממשלה, כבירתה של ישראל", אמר מוריסון לכתבים בסידני. "נעביר את השגרירות למערב ירושלים כשהדבר יהיה מעשי", הוא הוסיף. על אף שהשגרירות לא תועבר כעת למערב הבירה, מוריסון אמר כי אוסטרליה תקים בה משרדי ביטחון ומסחר ותחל בתהליך בחינת אתר עתידי לשגרירות.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטייןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

מוריסון הדגיש כי ארצו נשארת מחויבת לפתרון שתי המדינות - וכי ההחלטה מכבדת את המחויבות הזו ואת ההחלטות הרלוונטיות של מועצת הביטחון של האו"ם. "במסגרת הכרתנו במחויבות לפתרון שתי המדינות, ממשלת אוסטרליה החליטה להכיר בשאיפות העם הפלסטיני למדינה עתידית עם מזרח ירושלים כבירתה", ציין בדבריו.

מוריסון ציין כי מי שהשפיע עליו לשקול את שאלת ירושלים הוא דייב שארמה, לשעבר שגריר אוסטרליה בישראל, שמתמודד על מושב בפרלמנט האוסטרלי מטעם המפלגה הליברלית במחוז וונוורט' - שבו 12 אחוזים מהמצביעים הם יהודים - במקומו של ראש הממשלה לשעבר מלקולם טרנבול. עם זאת, מוריסון הכחיש דיווחים שלפיהם להכרזה שלו בנושא יש קשר לשיקולים פוליטיים - טענה שהועלתה עקב העובדה שבמדינה ייערכו בחירות כלליות בשנה הבאה.

"הבחינה של עמדת אוסטרליה בנושא מצביעה על שינוי בחשיבה שלנו כממשלה", אמר מוריסון - וציין כי ימשיך להיות מחויב לפתרון שתי המדינות. עוד הודיע אז מוריסון כי ממשלתו תבחן האם לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן לאחר פרישתו של הנשיא טראמפ מההסכם.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התייחס להצהרה של מוריסון וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "תמוהה בעיניי הכרתה של אוסטרליה במערב ירושלים כבירת ישראל. אמרנו ונמשיך לעמוד על כך- ירושלים השלמה היא בירתנו לנצח, לא רק חלק ממנה."