נולד לכם פג? אתם זכאים לקצבה של הביטוח הלאומי

כ-10% מכלל הלידות בעולם הם ילדים פגים ורבים מהם זקוקים להשגחה צמודה, ושגרת טיפולים ומעקבים שונים. הקשיים עשויים לזכות בקצבה שבמקביל מקנה הטבות במוסדות וארגונים אחרים

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/11/22 16:02 כב בחשון התשפג

נולד לכם פג? אתם זכאים לקצבה של הביטוח הלאומי
לידת פג, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

יום הפג הבינלאומי שיחול מחר, ה-17.11.22, נועד להעלאת המודעות לקשיים להורים בתקופה הראשונה להיוולדו של הפג, בטיפול הכרוך באתגרים, ולעיתים גם בעלויות כלכליות גבוהות.
כ-10% מכלל הלידות בעולם הם ילדים פגים ורבים מהם זקוקים להשגחה צמודה, ושגרת טיפולים ומעקבים שונים. במוסד לביטוח לאומי מסבירים כי הקשיים עשויים לזכות בקצבה שבמקביל מקנה הטבות במוסדות וארגונים אחרים.


 
הקצבה בסך כ-1,527 שקלים, ניתנת על ידי הביטוח הלאומי להורים לילדים החל מגיל 3 חודשים עד 9 חודשים. הזכאות לקצבה היא גם עבור ילד שנולד לפני שבוע 32 ושישה ימים, או ילד שנולד במשקל נמוך מ- 1,750 גרם.

פג נמצא בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה

הגשת הבקשה נעשית באופן ישיר במסגרת שיתוף פעולה ותשלום של הביטוח הלאומי לרוב בתי החולים לטובת שירות שנקרא "מחלקה ראשונה" - בו עובד סוציאלי של בית החולים או המכון להתפתחות הילד מגיע אל ההורים ומחתים אותם על הבקשה לקבלת הקצבה מהביטוח הלאומי, בצירוף המסמכים הרלוונטיים. לאחר מכן, הוא מעביר זאת ישירות להמשך טיפול ללא צורך בפועלה נוספת מצד ההורים והם נכנסים ל"מסלול ירוק" בביטוח הלאומי. במשפחה שנולד לה ילד פג ולא ביקשה את הקצבה, ניתן להגיש בקשה לביטוח הלאומי לבדיקה עבור תשלום רטרואקטיבי, בהתאם לתנאים. 
 
במקרים בהם ילדים פגים נאלצים להישאר בבית החולים להשגחה, או אף לחזור לאשפוז. הביטוח הלאומי עשוי להאריך את תקופת הזכאות לדמי הלידה במידה ותקופת האשפוז, של היולדת או הילד, התארכה למשך 15 יום לפחות.
 
ארגון המיילדות בישראל מוסיף כי פג נמצא בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה, תלוי בשבוע הלידה, ולכן זקוק לטיפול מיוחד ואשפוז במשך שבועות או חודשים ביחידה לטיפול נמרץ יילודים (פגייה). על מנת להפחית תחלואה נשימתית, נשים בסיכון ללידה מוקדמת מקבלות זריקה להבשלת ריאות העובר על פי שיקול דעת רפואי. בקרב פגים שנולדו לפני השבוע ה- 28 ובמשקל שנמוך מ - 1,500 גרם, קיים סיכון ממשי לסיבוכים חמורים  יותר ולכן נעשים מאמצים רבים לשמור על ההיריון עד כמה שאפשר, כשכל יום שהעובר ברחם הוא בעל משמעות ליכולת ההתמודדות שלו עם החיים מחוץ לרחם. בעולם, אחד מכל 10 תינוקות נולד פג ומדי שנה נולדים ברחבי הגלובוס כ-15 מיליון פגים. בישראל על פי נתוני משרד הבריאות אחד מתוך 14 הריונות מסתיים בלידה מוקדמת.