לאכול טוב בשביל שניים... או יותר

כמו תמיד ואולי אפילו יותר מתמיד גם בתקופת ההנקה חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה. הטיפים שיעזרו לכם לשמור על הבריאות גם אחרי הלידה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 02/12/13 11:37 כט בכסלו התשעד

לאכול טוב בשביל שניים... או יותר
shutterstock, צילום: shutterstock


הלידה עברה .הימים הראשונים שמצליחים להפתיע כל אמא , גם בפעם השניה,השלישית ויותר ... עברו .והנה הצלחתם במשימת ההנקה,התגברתם על הקשיים הראשונים בהנקה והתינוק יונק. עכשיו את מקור ההזנה הבלעדי או העיקרי של תינוקך .. בטח הרבה שאלות מתרוצצות לך בראש . מה כדאי לאכול ? כמה לאכול? האם מה שאוכל ישפיע על החלב ? מה מותר ? ממה רצוי להמנע ... כמה דברים חשובים שרצוי לדעת.

תזונה מאוזנת - תמיד וגם עכשיו

כמו תמיד ואולי אפילו יותר מתמיד גם בתקופה הזו חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה-הכלל החשוב ביותר בתזונה מאוזנת גיוון

מה כדאי לאכול במשך היום:

דגנים מלאים: לחם מחיטה מלאה, לחם שיפון, דגני בוקר מלאים, קוואקר, אורז מלא, פסטה מחיטה מלאה. מספקים פחמימות מורכבות, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים.

ירקות ופירות: לפחות 5 מנות ביום מכל הצבעים. מספקים ויטמינים (למשל ויטמין C, בטה-קרוטן), מינרלים וסיבים תזונתיים.

מוצרי חלב: לפחות 3 מנות ביום. מנה נחשבת ככוס חלב, גביע יוגורט גביע גבינה לבנה או קוטג', פרוסת גבינה צהובה. מספקים בעיקר חלבון, סידן, כמו גם מינרלים וויטמינים נוספים.

קטניות: עדשים, שעועית, אפונה יבשה, פולי חומוס. מספקים חלבונים, פחמימות וסיבים תזונתיים.

מוצרי בשר: בשר בקר, הודו, עוף, דגים וביצים. מספקים חלבונים, ברזל, אבץ וויטמין B12.

מזונות עשירים בשומן מהצומח: אגוזים, שקדים, בוטנים, אבוקדו, שומשום, טחינה, שמן זית ושמן קנולה. מספקים חומצות שומן חיוניות וויטמינים מסיסים בשומן (A,D,E,K).

לנפץ את המיתוס

אין מזונות אותם חייבים לאכול בזמן ההנקה או מזונות שמוכרחים להמנע מהם. רב האימהות יכולות לאכול הכל (כמובן שבמידה) מבלי שזה יפגע בהרכב החלב או בתינוק. כאשר התזונה של האם מאוזנת, החלב שלה מספק לתינוק את כל רכיבי התזונה להם הוא זקוק. זאת מכיוון שגוף האישה דואג קודם כל לצרכי התינוק. נשים שמיניקות וצורכות פחות קלוריות או פחות ויטמינים ומינרלים מהמומלץ, משתמשות במאגרים של הגוף שלהן כדי לא לפגוע בהרכב החלב. זאת אומרת שאיכות החלב וההנקה לא יפגעו, אבל עלולים להיווצר חסרים תזונתיים אצל האם.

הגורם העיקרי המשפיעה על כמות החלב המיוצר הוא התינוק וכמות היניקה. ככול שתינוק ינק יותר כך האם תייצר יותר חלב .בדרך כלל התזונה לא משפיעה על כמות החלב עד סף מסויים.

מזונות שיוצרים גזים

רבות האימהות המדווחות כי אכילת מזונות שיוצרים גזים אצלן גורמת לגזים גם לתינוק. רשימת המזונות כוללת קטניות (שעועית, עדשים, חומוס, אפונה), ירקות ממשפחת המצליבים (ברוקולי, כרובית, כרוב, צנון), משקאות מוגזים וגם בצל, חלב ומוצריו ,פירות הדר ועוד. חשוב לזכור כי הגזים נוצרים במערכת העיכול שלנו ולא עוברים לחלב, ואין הוכחות להשפעת האכילה של המזונות הללו ואחרים על היווצרות גזים או קוליק בתינוקות. ולכן אל תחליטי מראש ואל תמנעי מראש משום מאכל. תנסי.

אם התינוק מגיב בכל פעם אחרי שאכלת מזון מסויים, הפסיקי לאכול ממנו למשך שבועיים. לאחר מכן נסי להחזיר אותו לתפריט ולראות אם התגובה של התינוק אכן חוזרת. אין צורך להימנע ממזון חריף או מתובל ובעל טעם חזק, אלא אם נראה שהתינוק מגיב באופן שלילי למזון זה. מזונות אלו יכולים לשנות את הריח והטעם של החלב. הם אינם מזיקים לתינוק, אלא להיפך - לחשיפה לטעמים שונים של חלב-אם יש יתרון בקבלה הראשונית של מזון מוצק.

אלרגיה ורגישות למזון

יש אימהות שמרגישות שהתינוק שלהן מגיב אחרת למזונות מסויימים שהן אוכלות. התינוק יכול לבכות יותר, או לבקש לאכול יותר, ולעיתים קשה להבדיל בין התופעה הזאת לבין קוליק. לא תמיד זה קוליק .קיימות סיבות נוספות להיווצרות גזים בתינוקות. גזים יכולים להיגרם כתוצאה מבליעת אוויר בזמן היניקה עקב תפיסה לא נכונה של השד. גורם נוסף יכול להיות מעבר מהיר מדי משד לשד, שגורם לתינוק לקבל בעיקר חלב קדמי, שעשיר בלקטוז, ופחות חלב אחורי, שעשיר יותר בשומן. על כן מומלץ להמשיך ולהניק את התינוק מאותו שד עד שהוא משחרר אותו ורק אז להציע לו את השד השני .

בעבר המליצו לאימהות לתינוקות, עם היסטוריה משפחתית של אלרגיות, להימנע מצריכת חלב פרה, ביצים, דגים, בוטנים ואגוזים בתקופת ההנקה.

לאחר סקירה מקיפה של המחקרים שנערכו בתחום ובחינה מחודשת של ההמלצות, בוטלו ההמלצות הקודמות, שהגבילו את תזונת האם, ונותרו רק ההמלצות הבטוחות שהוכחו כמונעות או דוחות את הופעת המחלות האטופיות, שהן בעיקר הנקה. היום יודעים כי רק הנקה יכולה להפחית את הסיכון לאסטמה, אטופיק דרמטיטיס ואלרגיות למזון בתינוק, ולא המנעות ממזונות אלה או אחרים.

סידן לבריאות העצם

ההמלצות לצריכת סידן אינן משתנות במהלך ההנקה. זאת מאחר וגוף האישה מתמודד עם הדרישה המוגברת לסידן של הגוף על ידי הגברת יכולת הספיגת של הסידן. יחד עם זאת, יש חשיבות מרובה להגיע לצריכה המומלצת של סידן שהיא 1,000 מיליגרם ליום (לגילאי 50-19).

כאשר בתזונת האישה המיניקה חסר סידן, הוא יילקח ממאגר הסידן בעצמותיה על מנת להבטיח את צורכי העובר או התינוק, מה שעלול לגרום לירידה בצפיפות העצם ופגיעה בבריאות האישה בעתיד.

ההנחיות התזונתיות החדשות ממליצות על שילוב של לפחות 3 מנות מוצרי חלב דלי שומן ליום, כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה, ומתייחסות לחלב ומוצריו כאל נכס תזונתי המשפר את כלל התזונה. חלב ומוצריו מספקים, נוסף על סידן, גם חלבון איכותי, ויטמינים מקבוצת B, אשלגן ומגנזיום.

הידעת? צריכת חלב ומוצריו בנשים במהלך ההיריון או ההנקה אינה משנה את הסיכון של ילדיהן לפתח אלרגיה ואסטמה

שתיה בזמן הנקה

אישה בזמן ההנקה מאבדת נוזלים מומלץ מאוד להקפיד על כמות השתיה. חשוב לשתות שפע נוזלים לסיפוק הצמא ולמניעת התייבשות, אולם בדר"כ צריכת הנוזלים לא משפיעה על נפח החלב. השתייה המומלצת היא כמובן מים.

מומלץ לצמצם את שתיית הקפה, תה ומשקאות קלים שמכילים קפאין. אולם אין זאת אומרת שאת צריכה להתנזר מקפה לחלוטין. אפשר גם ליהנות ממשקה אלכוהולי מדי פעם, בכמות ובתזמון המתאימים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן