איך לבחור חוג לתינוק?

עיסוי תינוקות, שחיית תינוקות, בין חוג מוזיקה – השוק מציע שלל חוגים לתינוקות זה הזמן לעשות קצת סדר

חדשות כיפה מעין ריבקס ספקטורמן 20/09/11 14:32 כא באלול התשעא

איך לבחור חוג לתינוק?
ella novak-cc-by, צילום: ella novak-cc-by

בשעה טובה הופיע שותף חדש למשפחה, עברתם יחדיו את חבלי הקליטה ואתם מתעניינים בחוג המתאים לתינוק הצעיר. המבחר אדיר, ונותר רק להתלבט בין עיסוי תינוקות, לשחיית תינוקות, בין חוג מוזיקה לחוג התפתחות, בין "בייבי-יוגה" לבין "רוקדים עם תינוקות".

  • מטרת החוג היא זמן איכות לתינוק ולהורה כאחד, ולפיכך וודאו שההנאה היא הדדית.
  • הקפידו לבצע תרגילים כאשר אתם מקיימים קשר עין עם תינוקכם, בעיקר אם מדובר בתרגיל חדש או עוצמתי במיוחד. ככל שהתינוק צעיר יותר, כך המסרים התקשורתיים שלו ("אני נהנה"/"אני סובל") פחות ברורים. תינוק שאינו בוכה אין משמעו שהוא נהנה. תינוק רגוע נוטה למקד מבטו ולהתבונן במתרחש, לעומת תינוק לא רגוע, שמבטו נוהה לצדדים או נהיה מזוגג.
  • ככל שהתינוק צעיר יותר כך יש לבצע את התרגילים בצורה עדינה והדרגתית יותר.
  • שימו לב האם המדריך מדגיש את חשיבות התאמת התרגילים לתינוק ולגילו ההתפתחותי. אין תרגיל שמתאים לכלל התינוקות.
  • הגיעו לשיעור ניסיון לפני שאתם נרשמים לסדרת מפגשים ממושכת ומחייבת.
  • תינוקות צעירים אינם גמישים. התפתחותו המוטורית של התינוק נעזרת בחוסר הגמישות המולדת שלהם. למרבה ההפתעה, רק סביב גיל שנתיים התינוק מגיע לרמת הגמישות של פעוטות וילדים צעירים. הגמשת-יתר של המפרקים על ידי מטפליו אינה נדרשת בהתפתחות התקינה ועלולה אף להאט את רכישת אבני הדרך המוטוריות.
  • הרמת התינוק והנעתו בחלל יש לבצע תוך אחיזת התינוק ממרכז גופו בצורה יציבה. אין לאחוז תינוקות בקצוות הגפיים שלהם. הרמת התינוק תוך אחיזה בכפות-ידיו, זרועותיו או קרסוליו עלולה לגרום למתיחת-יתר של רקמות מפרקיות ובמקרים קיצוניים אף להוביל לפריקת מפרק כתף, מרפק או ירך.
  • יש להימנע מתרגילים הגורמים לתינוק למתוח את רגליו לפני שהוא מושך עצמו לעמידה בכוחות עצמו. בחוגים רבים יש תרגילים בהם מתרגלים את התינוק לעמוד, לדחוף, לבעוט ולקפוץ מתחת לגיל חצי שנה. התרגילים הללו מיותרים לתינוקות שנולדו במועד ועלולים לגרום לעיכוב מוטורי אמיתי בתינוקות שנולדו לפני הזמן. תינוקות פגים, בעיקר אלו שנולדו מתחת לשבוע 32 להריונם, נוטים להציג מתח שרירי מוגבר המוביל ליישור לא נשלט של רגליהם.
  • החוגים אינם מסגרת אבחונית או טיפולית. אם ברצונכם בטיפול לתינוקכם הרך, הבטיחו את הכשרתם הראויה של הגורם המאבחן והמטפל. אל תהססו לשאול את מוביל החוג מהי הכשרתו (היכן למד? איזו תעודה קיבל בתום לימודיו? מהי משך הכשרתו? עם אילו תינוקות עבד בעבר?). אם לדעתכם תינוקכם מציג קושי בהתפתחותו המוטורית, הגורמים המוסמכים לאבחן ולטפל בתינוק הם מקצועות רפואיים ופארא רפואיים בעלי מסלול הכשרה ממושך (פיזיותרפיסט התפתחותי, רופא התפתחותי, נוירולוג ילדים ואורתופד ילדים הם המקצועות העיקריים המטפלים בקשיים מוטוריים בשנת החיים הראשונה).
  • סימכו על ההגיון הבריא והשכל הישר שלכם. לא צריך להיות איש מקצוע בעל הכשרה אקדמאית ממושכת זכדי להבדיל בין חוג תנועה נהדר לחוג גרוע. אל תהססו לעזוב את החוג אם אינו מתאים לדרישותיכם.

מעין ריבקס ספקטורמן הינה פיזיותרפיסטית התפתחותית, מאבחנת ומטפלת בתחום הגיל הרך, רכזת ומרצה בקורס הכשרת מדריכים בחינוך לתנועה בהיבט התפתחותי לתינוקות ולפעוטות עד גיל שנתיים בקמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל- אביב