אביב הגיע, ציפורים מקננות.. וגם נשים הרות

באביב ציפורים שונות בונות קן בתהליך הנקרא קינון. גם נשים רבות נכנסות למצב קינון, דבר שגורר אחריו לא מעט עבודות בית או כיתות רגליים במטרה למצוא את החפץ היחיד שבלעדיו לא ניתן ללדת

חדשות כיפה גילה רונאל ופנינה רוזנווסר 15/04/14 23:28 טו בניסן התשעד

אביב הגיע, ציפורים מקננות.. וגם נשים הרות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ראיתם פעם ציפורים בונות קן? אם לא, תרימו את הראש למעלה, במיוחד באביב, ותבחינו בציפורים שונות נושאות זרד במקור או נוצה. לתהליך המופלא הזה קוראים קינון. התהליך שבו הציפורים שיודעות שאוטוטו תוטל ביצה לבנבנה או מנוקדת, ומכינות עבור אותה ביצה בית - קן, נקרא קינון.

קינון נקרא גם התהליך הפסיכולוגי אליו נכנסות נשים רבות (ולפעמים גם גברים) סמוך ללידה. תהליך פסיכולוגי שגורר אחריו לא מעט עבודות בית או כיתות רגליים שמטרתו למצוא את החפץ האחד והיחיד שבלעדיו לא ניתן ללדת...

לא, אל תחפשו היגיון, על אף שהוא קיים. הקינון הוא אינסטינקט ראשוני. כמו שהציפורים יודעות כיצד לנדוד, נשים, מסתבר מהמחקר, מתחילות לקנן כבר מהחודש החמישי להריון, אחרות בסביבות החודש החמישי ויהיו כאלו שכלל לא יקננו.

תחושת הקינון מושגת על ידי הפרשת הורמונים (אסטרדיול, פרוגסטרון ופרולקטין), מטרתם להבטיח את תחושת הביטחון אצל האמא לעתיד שמכינה את הקן החם והבטוח לתינוק שלה. הפרשת ההורמונים מבטיחה שהאישה ההרה תרצה להתנהג כמו שהאינסטינקטים שלה מאותתים לה, למידה חשובה מאוד, מבחינתה לקראת הלידה.

מה נשים עושות? בעיקר מנקות ומסדרות. גם מי שסידור ארונות אינו התחביב היומיומי שלה, מוצאת את עצמה מסדרת לפי צבעים וגדלים וצורות או מנקה את הבית שוב ושוב ושוב ואיש אינו מבין מדוע.... היא בקינון. הכרנו פעם אמא לעתיד שבמשך ימים הסתובבה ברחובות סואנים כדי למצוא שמיכה שתתאים בצבע למגן הראש של התינוק. קינון.... אחרת, התמחתה באופן אובססיבי בהכנת תמונות מלבד. כמה תמונות לבד צריכה משפחה אחת?.... קינון.

וגברים? אצל גברים יש קינון מסוג אחר, מאוד פרקטי. גברים רבים מוצאים את הצורך לבנות את הקן תרתי משמע - צביעה, תיקוני טיח וחשמל. זוגות רבים עוברים דירה דווקא לקראת סוף ההריון מבלי לדעת שזה בעצם, קינון...

אז בפעם הבאה שאתם רואים גברת הרה מסדרת באובססיביות את הבית, דעו שהכל בסדר, הטבע עושה את שלו, היא מתכוננת ללידת התינוק או התינוקת שלה, שלהם.

הכותבות הן מיילדות ומנהלות את מרכז לידה דיאדה בבית החולים לניאדו בנתניה