עברת ניתוח קיסרי? בלניאדו תוכלי לחוות לידה רגילה

הורגלנו לשמוע כי יולדת שעברה ניתוח קיסרי, לא תוכל ללדת יותר בלידה רגילה מפאת הסבירות לסיבוכים. אך במחלקת היולדות ב"לניאדו", לא רק שלידה רגילה אפשרית, אלא שהיא יכולה להתרחש אפילו במרכז לידה טבעי

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף בית החולים לניאדו 12/02/19 11:28 ז באדר א'

עברת ניתוח קיסרי? בלניאדו תוכלי לחוות לידה רגילה
צילום: shutterstock

אם עברת ניתוח קיסרי, ומאז נותרה בך תחושת החמצה על חוויית הלידה שפיספסת, תוכלי להגשים את החלום וללדת בלידה רגילה בחדרי הלידה של "לניאדו". שוחחנו עם ד"ר יעל ארבל – מנהלת חדרי הלידה בלניאדו, על האפשרויות הפתוחות עבור אותן יולדות, ועל ההזדמנות לחוויית לידה נעימה ומתקנת

ד"ר ארבל, מהם הפרמטרים שמנחים אותך בקבלת ההחלטה האם לאפשר לידה רגילה לאחר ניתוח קיסרי ? מהם הסיכויים ומהם הסיכונים ? 

"ניסיון לידה רגילה אחרי ניתוח קיסרי נקרא ״ניסיון לידה״ או בשמו הלועזי tolac . (משום מה התקבע בציבור המונח ויבא"ק כמונח מקצועי – אך מדובר בטעות)  הסיכון לקרע של הרחם בלידה ללא התערבות הוא 0.5% אצל נשים שעבר ניתוח קיסרי אחד.ואילו הסיכון לקרע ברחם אצל נשים שעברו שני ניתוחים קיסריים עומד על . 1.75%"

כשאר אני בוחנת את האפשרות לאפשר ליולדת לאחר ניתוח קיסרי ללדת בלידה רגילה, אני בוחנת את הפרמטרים הבאים (ישנם פרמטרים נוספים שלא אפרט אותם כאן, אלו העיקריים):

·  משקל העובר

·  משך הזמן מהניתוח הקודם,

·  מס' שכבות סגירת הרחם.אבל אלו הן התוויות חלקיות בלבד.

·  סיבת הניתוח הראשון משפיע על סיכויי ההצלחה בלידה הרגילה

חשוב לדעת כי אשה שנותחה מסיבות אקראיות כמו:מצג עכוז של העובר או ניטור לא תקין סיכוייה להציח ללדת לידה רגילה הינם בסביבות 80%. המצב שונה כאשר מדובר באשה שנותחה עקב לידה שלא התקדמה או ראש שלא ירד במהלך הלידה -  סיכוייה להצלחה נמוכים יותר ונעים סביב 30% בלבד. 

למרות זאת, אנחנו בלניאדו קשובים לנשים ומאפשרים להן ניסיון לידה וזאת באופן אופטימלי לאחר דיון עם היולדת על רצונותיה. לידה כזו, במידה ומנהל האגף מאשר אותה מראש,  יכולה להיות בחדר לידה רגיל עם ובלי אפידורל לפי רצונה או במרכז הלידה הטבעי, כולל לידת מים"

מה קורה בלידה עצמה ? האם מדובר בהליך שונה מלידה של אשה שלא עברה ניתוח קיסרי ? 
"כל יולדת לאחר ניתוח קיסרי מנוטרת באופן רציף. הניטור הרציף מאפשר לנו לאתר מוקדם ככל האפשר,  סימנים היכולים להחשיד לכיוון של קרע ברחם. וכך אנחנו יכולים לפעול במהירות ולטפל ביולדת. נשים שבוחרות ניתוח קיסרי חוזר יכולות לבחור בטכניקה של אפס הפרדה. וכך למרות שהן עוברות ניתוח אני קוראת לזה לידה קיסרית. הן מקבלות את התינוק מיד עם הולדתו ויכולות גם להניק אותו בחדר ניתוח בזמן הניתוח.

לסיכום הנושא אנחנו משתדלים מאוד למנוע את הניתוח הקיסרי הראשון וכתוצאה מכך למנוע ניתוחים בעתיד.  נתוני שנת 2018 של האגף המילדותי בלניאדו הינם מהטובים בארץ בתחום !  הגענו השנה ל-14% בלבד של ניתוחים קיסריים. 

לפרטים נוספים