מה אתם באמת יודעים על שינת תינוקות?

הורים רבים חווים קושי בשעת ההשכבה של ילדיהם לשנת הלילה כבר מהחודשים הראשונים. לעתים, הניסיונות הרבים לסגל עבור הילד שגרת שינה, הופכים למלחמת התשה. אבל חוץ מהעובדה שהיא לא מתנהלת כפי שרצינו, ושלא ישנו מזה מספר לילות, מה אנחנו באמת יודעים על השינה שלהם? רויטל הניג שניר מחדשת כמה עובדות על שינת תינוקות.

חדשות כיפה רויטל הניג שניר 06/05/18 16:41 כא באייר התשעח

מה אתם באמת יודעים על שינת תינוקות?
צילום: shutterstock

כשהוא ירצה הוא ילך לישון, הם אומרים, אם תתערבי- זה יזיק לו.

תרדימי אותו בכל מחיר, הם אומרים, אם לא תעשי את זה- זה יזיק לו.

ואנחנו נעים על הרצף- בין להרדים בכל מחיר (גם אם זה מחיר שפיותנו!) ובין לא להתערב (גם אם זה במחיר שפיותנו!). אפשר משהו באמצע? אז כן, אפשר.

אפשר לעזור לתינוק שלי להירדם, לא בכל מחיר, אין בכל מחיר, כי זו לא מלחמה. כל המילים של ניצחון, ויתור, תבוסה, לא שייכים לבית שלנו. כשאנחנו מדברים על תינוקות, אנחנו מדברים על לתת מענה, על אהבה, על הרמוניה ושמחה, על חמלה ורוך. עד גיל שנתיים תינוק ישן בממוצע 9,500 שעות, כלומר, 13 חודשים מחייו!  זה אומר ש60% מהזמן בממוצע תינוק ישן. ובממוצע זה אומר התינוק שלי ושל השכונה ביחד, אל תזדעקו אם דווקא התינוק שלכם לא ישן ככה. כל כך מעט אנחנו יודעים על הזמן המופלא הזה שאנחנו כאילו "נכבים", כאילו עוברים ליקום מקביל וחוזרים רעננים יותר לכאן ועכשיו.

קצת ממה שאנחנו כן יודעים:

עיקר הפעילות המוחית וההתפתחותית מתבצעת בזמן השינה. כשסבתא אמרה תישן- תגדל! היא צדקה.  

בזמן שינה עמוקה משתחררים הורמוני גדילה שכל כך חשובים בשנים הראשונות.

המערכת החיסונית פועלת יותר בלילה, לראיה, החום עולה.

מערכת העיכול פועלת, נכון שאתם רוצים לישון אחרי ארוחה טובה?

בזמן שנת החלום אנחנו ממש עוברים עיבוד של תהליכים רגשיים- מכירים את זה שהלכנו לישון כועסים או עצובים וכשקמנו הכל היה נראה פחות גרוע? פתאום קמנו רעננים יותר? משהו קרה שם לתחושות שלנו ועכשיו אנחנו רואים את המציאות באור אחר.

באופן כללי אין התחדשות של תאי המוח, אך חוקרים מצאו שבמקום מסוים במוח דווקא בזמן השינה יש התחדשות! וזו בשורה של ממש.

בניגוד למה שחלקנו חושבים, שאפשר לשים ספר מתחת לכרית ובבוקר נקום עם כל הידע בראש, אין הוכחות לתהליך למידה שקורה בזמן השינה. אבל יש הוכחות לכך שבזמן השינה המוח מעבד את הלמידה שלמדנו במהלך היום וכך אנחנו זוכרים יותר טוב מה שלמדנו. חוקרים כתבו על כך שזה כמו לעשות קניות במהלך היום ובלילה המוח מכין ממנו מטעמים של ממש.

אם כך, הבנו שחשוב לישון, וזה גם כיף גדול ומטעין את הגוף ואת הנפש שלנו באנרגיה חדשה!

בטורים הבאים נתייחס לנושא מחזורי השינה, ואיך ניתן לחזור לישון אחרי מחזור שינה. איך אדע שהתינוק שלי ישן מספיק, מי מחליט כמה זה מספיק ועוד נושאים רבים וחשובים.

ובאופן כללי, כמו תינוקות גם אנחנו...תחשבו בינתיים איך אתם יודעים שישנתם מספיק?

ניפגש בטור הבא!

ועד אז, שיהיו לילות של שלוה ואהבה, עם שינה מתוקה ואיכותית.

 

 

 

רויטל הניג שניר - הורות מתוך חירות. 050-7640186, Horut.herut@gmail.com 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן