"אפס הפרדה" בלניאדו - חוויה שאת חייבת לעצמך

מתכוננת לקראת לידה ומעוניינת שלא להשאיר את תינוקך במחלקת היילודים? אחיעד שניר – אחות בתינוקייה ויועצת הנקה בבית החולים לניאדו, מסבירה מהם היתרונות ל"אפס הפרדה", וכיצד מומלץ להיערך אליה מראש.

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף בית חולים לניאדו 10/01/19 12:00 ד בשבט התשעט

"אפס הפרדה" בלניאדו - חוויה שאת חייבת לעצמך
צילום: shutterstock

מונח ה"אפס הפרדה", הפך רווח בשנים האחרונות בקרב ציבור היולדות. יותר ויותר אמהות מבקשות להישאר לצד תינוקן כבר מהלידה בזמן הבדיקות שלו ולאורך השהות בבית היולדות, ואף לטפל בו באופן בלעדי.
שוחחנו עם אחיעד שניר – יועצת הנקה IBCLC ואחות במחלקת יילודים בבית החולים לניאדו (אמא ל6), על חשיבותה של אפס הפרדה, למי היא מתאימה, וכיצד ניתן ליישם אותה באופן מיטבי ומוצלח.

למעשה אפס הפרדה, הוא המשך של ההיריון", היא מסבירה, "מאז ומעולם, מרגע שהתינוק נולד הוא נשאר באפס הפרדה עם אמא שלו ועם בני משפחתו, לא היתה אופציה אחרת. ובאמת היום, ברוב העולם בבתי היולדות, תינוקות נשארים עם אמותיהם ללא כל הפרדה.
בעבר חשבו שכאשר תינוק מופרד מאימו ניתן להגן עליו טוב יותר מפני זיהומים, וכן, שבאופן זה תוכל האם לנוח יותר. אבל היום אנחנו יודעים שזה מאוד לא נכון, והדרך הכי טובה לשמור על בריאות התינוק, להגן עליו מזיהומים, וכמובן, למען הצלחת ההנקה, ובשביל שאמא שלו תנוח בצורה הכי טובה וטבעית, הוא צריך להיות צמוד אליה.

ברור לנו שהאם והתינוק הם בעצם יחידה אחת, והמגמה היא שאחות אחת תטפל בהם, כלומר לא רק שיהיו ביחד, אלא שגם יטופלו על ידי אותה אחות, ואותו צוות. היחס אליהם הוא ממש כמו בהיריון - כיחידה אחת. זו הציפייה ההתנהגותית והפיזיולוגית הטבעית של אמא ותינוק, וכך "הבונדינג' – החיבור ביניהם נעשה טוב יותר.
בנוסף, כל התפקוד הפיזיולוגי - לחץ הדם, החימצון בגוף התינוק, הרבה יותר טוב. כך הוא גם בוכה פחות, דבר שהוא אקוטי, מאחר ובכי הוא דבר שאינו בריא לתינוק, בטח בכי ללא מענה ולזמן ארוך, כך הוא רגוע יותר ונמצא פחות בסטרס ומרגיש יותר ביטחון בדיוק בשעות ובימים שהם הכי רגישים אצלו במעבר מהרחם השקט הנעים והמוגן לעולם שבחוץ .

באופן זה הוא גם מקבל טיפול אישי, קשוב, ומהיר, על ידי מי שהכי מבין אותו, והכי חשוב לו, שזו אמא שלו. כאשר תינוק נמצא לצד אמו, הוא ישן בחדר שקט ורגוע, בהשוואה לתינוקייה שהיא רועשת יותר,  ומוארת".

ומה באשר למנוחת האם?

"ברור לנו שאמא אחרי לידה חייבת מנוחה, ולכן היא חייבת את התמיכה כדי לנוח, אבל התמיכה צריכה להיות לה ולתינוק יחד. מחקרים מראים שאמהות שהתינוק נמצא לידן, נחות יותר, הן עצמאיות ובטוחות יותר בטיפול בתינוק, והקשר ביניהם מושפע עד לגיל שנה. כלומר אם הילד היה ליד האם, הקשר ביניהם יהיה טוב יותר. בנוסף, האמהות יניקו טוב יותר, ויהיו להן הרבה פחות קשיים בנושא. אבל כמובן שהיא צריכה מישהי שתהיה לצידה. אנחנו מאוד תומכים בעניין של מלווה - אישה שתהיה איתה, לפחות בחלק משעות היום. לידה זה דבר מאוד מרגש מצד אחד, ומצד שני מאוד מטלטל ומאתגר, הימים הראשונים הם מאוד משמעותיים, ואפילו אם התינוק לא לידינו, אנחנו נרצה מישהו תומך לצידנו".

למי מתאים "אפס הפרדה"?

"כולנו יכולות, צריך רק להתארגן לזה בצורה נכונה. כדאי לדאוג שתהיה ליולדת מלווה, בעיקר בשעות שהיא יודעת שקשות לה. אם זה בבוקר, או בלילה, או ביום הראשון או השני, שכל אחת תראה מההיכרות שלה עם עצמה, מתי היא צריכה עזרה, תמיד עדיף להתארגן על ליווי, ומקסימום לבטל אותו. מומלץ מאוד שיגיעו כמה שפחות מבקרים, ולדחות אותם לשלב מאוחר יותר.
מומלץ לקרוא על הנושא, ולדבר עם אמהות שכבר עשו את זה, וכמובן לשאול שאלות. חשוב לדעת שישנה אפשרות לשים את התינוק במחלקת יילודים, ברגעים בהם היולדת חייבת עזרה, ואין לה ליווי. אם היא מרגישה שהיא חייבת את השעה - שעתיים האלו, היא תוכל לשים אותו שם והוא יקבל את היחס הטוב ביותר.

יתרון גדול שאנחנו מציעים, מלבד הטיפול המסור של הצוותים, והאמונה הגדולה בחשיבות ה'אפס הפרדה', זה שתמיד אפשר לשנות את דעתך אצלנו. כלומר,תמיד אפשר להחליט להיות בביות מלא גם אם הרגשת בהתחלה שאת לא מעוניינת ולהיפך מחלקת יילודים תמיד פתוחה, ואף אחד לא יגיד לך שהתחייבת על אפס הפרדה ואין לך אפשרות אחרת, אנחנו באמת שם בשביל היולדות והתינוקות"

לפרטים נוספים