ישיבות ההסדר מתכוננות לזמן קיץ בזום

ישיבות ההסדר נערכות לפתיחת זמן קיץ בסוף השבוע במתכונת אחרת, שגרת קורונה. מנכ"ל ישיבת ההסדר ניר קרית ארבע-חברון: "מעולם לא פסקה ישיבה מאבותינו"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 21/04/20 18:39 כז בניסן התשפ

ישיבות ההסדר מתכוננות לזמן קיץ בזום
ישיבת הר עציון בחודש שעבר, צילום: Gershon Elinson/Flash90

משבר נגיף הקורונה עוד בעיצומו ובישיבות ההסדר יפתחו בסוף השבוע את זמן קיץ במתכונת שונה לחלוטין. הישיבות עורכות את השינויים הנדרשים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות ובהמשך למתכונת אותה החלו בסוף זמן חורף - הלימוד יהיה וירטואלי לחלוטין, לימוד מרחוק.

מיכאל דוכן, מנכ"ל ישיבת ההסדר ניר קרית ארבע-חברון, סיפר ל'כיפה' על המציאות החדשה איתה הם נאלצים להתמודד: "מצב מאוד לא פשוט מצד אחד, מצד שני 'מעולם לא פסקה ישבה מאבותינו'. אנחנו באמת נערכים שלימוד הישיבה יימשך כמה שרק אפשר". מה זה אומר? "חברותות, שיעורים באפליקציית זום, שיחות אישיות, שיעורים שירגישו כמו הרצאות וכמובן בצד הלוגיסטי. מבחינתנו זו התארגנות של מחשבים וטלפונים חכמים לר"מים שבדרך כלל אין להם כאלה דברים".

בשביל ליצור לימוד פורה תלמידי הישיבות זקוקים לאווירת לימוד טובה, אווירת הלימוד היא חלק חשוב ובלתי נפרד מבית המדרש, בישיבות מקווים שתלמידיהן ייקחו חלק פעיל, כאילו הם בישיבה. "אנחנו נערכים לכך שכולם ייקחו חלק, אבל אי אפשר להתעלם שאווירת בית המדרש חסרה וכשאין את האווירה הזו, גם לתלמידים חזקים מאוד הלימוד יהיה אחרת. כל תלמיד ישיבה שרק חפץ לשבת וללמוד, המענה קיים עבורו, הן מבחינת החברותות והן מבחינת שיעורי העיון".

זמן קיץ במתכונתו החדשה יצור שגרה חדשה שתלויה מאוד בתלמידים עצמם: "אנחנו מדברים על שגרה. להיכנס לשגרה של התקדמות במסכת הנלמדת בישיבה, עיון ובקיאות, משתדלים. האחריות שהישיבות מרגישות לעולם התורה לא נעצרת בגלל שאין אפשרות ללמוד בישיבה. השיחות האישיות והרצון לקדם את התלמידים ושהתורה תמשיך להישמע – האחריות הזו גדולה יותר מתמיד".

גם בישיבת מעלות מתכוננים לשגרת קורונה ובקרוב יישלח לתלמידי הישיבה לוח השיעורים הישיבתי לזמן קיץ. הקישורים יהיו מובנים בלוח האינטרקטיבי, תישלח הודעה עם כלל השיעורים בכל בוקר ולשיעורים מסוימים יהיו גם תזכורות כחצי שעה לפני תחילת השיעור. במעלות מודעים למצב הבעיתי ומתכוונים לבוא לקראת התלמידים ופותחים אפשרות של חבורות לימוד עם הר"מים וראש הישיבה בשלל נושאים. החבורות ייבחרו על ידי התלמידים שיבחרו עם מי ללמוד ובאיזו מסגרת.

צילום: ישיבת עתניאל

 

ומה עם השבו"שים? בשגרה, בזמן קיץ תלמידי כיתות י"ב מגיעים לשבוע של התרשמות בישיבות בהן הם היו מעוניינים ללמוד, אך בשגרת קורונה הדבר בלתי אפשרי. בישיבת ההסדר עתניאל מזמינים את השמיניסטים לשבו"ש מקוון וכך פרסמו בחשבון הפייסבוק של הישיבה: "שמיניסטים יקרים! גם בימים מורכבים אלו, כולנו מנסים להמשיך את השגרה ככל שניתן בעזרת האמצעים הטכנולוגיים בהם התברכנו. אצלנו בישיבה הלימוד נמשך בצורה מקוונת עד סוף זמן חורף ויתחדש כך עם תחילת זמן קיץ, בהתאם למצב ולהוראות רשויות הבריאות. אנו מזמינים אתכם לשבו"ש מקוון בישיבת עתניאל על מנת להכיר את דרכה התורנית והרוחנית של הישיבה. השבו"ש יימשך יומיים ויכלול רישום מראש, ליווי אישי והשתתפות במסגרות הלימוד השונות של הישיבה. במהלכו תוכלו להשתתף במעגלי הלמידה הרבים שלנו - בגמרא, במחשבה, בתנ"ך ובהלכה. המעוניינים יוכלו כמובן לבצע גם את תהליך הקבלה לישיבה".

מאיגוד ישיבת ההסדר נמסר: "מאז תחילת המשבר העולמי בשל נגיף הקורונה עולם התורה הדתי-לאומי לא חדל מלימוד התורה וקיומה. עוד בזמן חורף ישיבות רבות עברו, בשל אילוצי השעה, למתכונת לימודים מלאים באמצעים הדיגיטליים. כיום, ישיבות רבות מתכוננות לפתיחת זמן קיץ דיגיטלי, אם לא נתבשר על הוראות בריאות שיאפשרו פתיחה מחודשת של ישיבות ההסדר. נמשיך להרבות תורה בישראל ונסייע לראשי הישיבות בכל יכולתנו".
 

ישיבות שיש להן מיזמים נוספים לתקופת הקורונה, מוזמנות לפנות אלינו ולעדכן desk@kipa.co.il