האמינו בהם אל תרחמו עליהם

ילדים עם לקויות למידה אינם זקוקים לרחמים שלכם וגם לא ללחץ עליהם להיות כמו כולם. הם זקוקים לאהבה שלכם ולכך שתקבלו אותם כמו שהם

חדשות כיפה גילת בנט, מגזין נשים 20/08/19 14:45 יט באב התשעט

האמינו בהם אל תרחמו עליהם
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בתי, בת תשע, אובחנה כבעלת לקות למידה שפתית והפרעת קשב. אני חוששת מהקשיים שהיא תעבור בחייה בשל היותה שונה מאחרים. החששות שלי מעסיקים אותי מאוד ומכבידים עליי. איך אני יכולה לעזור לה ולעצמי?

תשובה:

אין ספק שילדים עם הפרעות קשב ולקויות למידה זקוקים מההורים לתמיכה שונה מזו שהם מעניקים לשאר ילדיהם, אך קודם לכן, חשוב שתבררו עם עצמכם למה בדיוק הם זקוקים מכם.

התפקיד שלכם, ולא משנה מהי עוצמת הלקות, הוא לגדל ילד שמאמין בעצמו, שאוהב את עצמו ויודע שהוא אהוב, שמכיר בחוזקותיו ומודע לכוחות החיוביים שלו. החוסן הפנימי שלו והידיעה שהוא אהוב ללא קשר ל"ביצועים" שלו יתנו לו כלים להתמודד עם הקשיים. זה הדבר החשוב ביותר שצריך לעמוד לנגד עיניכם כל הזמן.

לא אחת אני פוגשת הורים שמתקשים להתמודד עם העובדה שלילדם יש לקות מסוימת. הם מתייחסים רק לתלאות ולסבל שילדם עומד לעבור בחייו, חשים מועקה גדולה ומתקשים להשתחרר ממנה.

הקושי שלהם מובן. כולנו מייחלים שלילדים שלנו יהיו חיים טובים, וחלק מאיתנו מזדהים מאוד עם הכאב והמצוקה שהם חווים. אלא שהרחמים שאנו חשים לא עוזרים לילד כלל ולא מקדמים אותו.

לכן, אמא יקרה, כשאת מרחמת על הבת שלך את לא יכולה לעזור לה. דמייני מצב שבו את רואה את בתך בתוך בור, אך במקום להעלות אותה ממנו את קופצת לתוכו. כשאת נמצאת איתה בבור את לא יכולה לחלץ אותה מתוכו.

תפקידך הוא לשלשל לה חבל לעזרה, למצוא למענה את האנשים הנכונים שיוכלו להוציאה מתוך הבור.

אף שאת מחוברת מאוד לילדה שלך, ואף שקשה לך לראות אותה סובלת, ילדתך לא זקוקה לרחמייך. כל רגע שאת משקיעה ברחמים הוא אובדן של זמן יקר שבו היית יכולה לעזור לה.

חשוב שתתמקדי בכוחותיה של בתך: מי היא, מה את מעריכה בה, מה הכישרונות שלה. וכשתראי את הכוחות שקיימים בה, הביטי לתוך עיניה ואמרי לה: אני יודעת שאת יכולה. אני יחד איתך, ואנחנו נתגבר על כל הקשיים.

אני פוגשת גם הורים לילדים עם לקויות למידה שרק מטרה אחת ניצבת לנגד עיניהם: לעשות הכל כדי שילדיהם יהיו ילדים כמה שיותר רגילים. הם ממלאים את הזמן הפנוי של הילדים בשיעורי הוראה מתקנת, שיעורים פרטיים וטיפולים שונים. הם כל הזמן עם היד על הדופק, בודקים שההתאמות שמגיעות להם ייושמו כהלכה.

ברור שחשוב לטפל בילדים ולתת להם את הקביים שהם זקוקים להם, אך כאשר המוטיבציה היא לתקן את ה"קלקול", ובאופן כה אינטנסיבי, המסר שעלול לעבור אל הילד הוא, שהוא לא מספיק טוב כפי שהוא ושעליו להשתנות.

ילד עם לקות למידה חווה את השונות שלו יום-יום בבית הספר. הוא צריך להתאמץ יותר מאחרים כדי להגיע להישגים, וזה מעייף וגורם ללחץ גדול מאוד. לכן עוד יותר מילדים אחרים הוא זקוק לחיבוק של הוריו, לעידוד שלהם, לכך שירגיעו אותו. הוא זקוק להכרה מהם שהוא אהוב ורצוי בזכות עצמו, מעצם היותו, וללא קשר להצלחה שלו בלימודים.

להורים משני הסוגים אני ממליצה להוריד קצת מהלחץ. עשו משהו נחמד עם הילדים שלכם, למשל התכרבלו יחד וצפו בסרט טיפשי. תצחקו, ובעיקר תנשמו.
 

הכותבת היא אם לארבעה, מנחת הורים מוסמכת מטעם מכון אדלר​​​​​​​
לפרטים על הדרכת הורים ממוקדת, סדנאות או הרצאות: gilatparenting@gmail.com

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן