5 רעיונות כיפיים שיגרמו לילדים שלכם לאהוב לקרוא ספרים בחופש הגדול

לא רק סיפור לפני שינה: כך תפתחו את עולם הספרים בפני ילדיכם ותגרמו להם לקרוא, גם בחופש הגדול

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/07/23 13:15 ח באב התשפג

5 רעיונות כיפיים שיגרמו לילדים שלכם לאהוב לקרוא ספרים בחופש הגדול
לעודד ילדים לקרוא ספרים, צילום: CANVA

אין הורה שלא שואל את עצמו איך דואגים שהילדים לא יבזבזו את כל היום מול מסכים, וימשיכו לקרוא וללמוד גם בחופש הגדול? אז אחרי שנסייג ונגיד שילדים צריכים גם חופש, ושלא נכון יהיה להפוך את ימי החופש לימי לימוד כמו בבית הספר, הנה כמה רעיונות יצירתיים שיעזרו לכם להפוך את הקריאה לחוייה כיפית ומהנה.

הכלל הכי חשוב: קריאה היא הנאה

אל תכריחו ילדים לקרוא אם הם לא נהנים מזה. נסו למצוא ספרים שמעניינים אותם באופן אישי. שאלו לדעתם ותנו להם לבחור ספרים בעצמם. דאגו לספק לילדים מגוון רחב של ספרים - קומיקס, סיפורי הרפתקאות, מדע בדיוני, ספרי בישול ויצירה ועוד. יש המון סוגי ספרים שיכולים למשוך אותם לקרוא. יכול להיות למשל שילד הופך לסרבן קריאה בגלל שהוריו לא אוהבים ספרי מדע בדיוני ולא מוכנים בשום אופן להכניס אותם הביתה, הילד מצידו מייצר "מרד נעורים" ומסרב לקרוא יותר ספרים בכלל, וגם לאחר המאבק נשאר עם חיבור לא נכון בין ספרים להנאה. ההצעה הנכונה תהיה לקבוע גבולות גזרה כמה שיותר רחבים כל עוד אתם יכולים לחיות איתם בשלום.

הכלל השני הכי חשוב: דוגמא אישית

אחת הדרכים הטובות והיעילות ביותר לעודד ילדים לאהוב קריאה היא פשוט לתת דוגמה אישית ולקרוא בעצמנו. כשהורים קוראים ספרים או עיתונים בסלון, הם מראים להם שקריאה היא פעילות חשובה ומהנה. בסוף אם הילדים יראו שאתם במסכים כל היום, למה שהם ירצו משהו אחר?

רעיונות יצרתיים לעידוד קריאה

קריאה בחוץ
הכינו פינת קריאה נעימה בחצר, במרפסת או בגינה השכונתית שימו שם כריות ושמיכה רכה. תנו לילדים לקרוא באוויר הפתוח, בבחינת משנה מקום משנה מזל.

שעת סיפור
קבעו זמן קבוע ביום לשבת יחד ולקרוא סיפור משותף. אפשר להכין כיבוד קל. ואפשר לעשות תורנות בה כל אחד מבני הבית מקריא סיפור או פרק מספר שאהב.

תחרות קריאה
תתחרו מי מספיק לקרוא יותר ספרים, או יותר עמודים במהלך החופש. זה כמובן ידרוש מכם פרס בסוף החופש, הוא לא חייב להיות פרס גדול  אבל זה כנראה יהיה שווה את זה.

הצגות וסרטים
לאחר קריאת ספר, צפו יחד בסרט או הצגה המבוססים עליו. שוחחו על ההבדלים יחד עם דלי פוקפורן.

התחדשו בספרים
תכננו יום קניות ספרים יחד. תנו "תקציב קריאה" לכל ילד וילדה לבחור ספרים חדשים. תתפלאו לגלות כמה ערך יהיה לזה.

אל תשכחו, העיקר ליצור אווירה חיובית סביב קריאת ספרים ולא לאלץ. קריאה צריכה להיות בהנאה ולא בכפייה. שתפו את הילדים באהבתכם לספרים וסייעו להם למצוא את הסגנון והנושאים שמתאימים להם.