איפה השכל? למה כל כך קשה לנו להיפטר מאמונות טפלות

מדוע אנו נמשכים לאמונות המוזרות הללו, איך אנשים משכילים עדיין מאמינים באמנות טפלות? ולמה אמונות טפלות לא נכחדו מהעולם המודרני?

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/07/23 20:53 כא בתמוז התשפג

איפה השכל? למה כל כך קשה לנו להיפטר מאמונות טפלות
חמסה, צילום: shutterstock

מהימנעות מהליכה מתחת לסולמות ועד להחזיק אצבעות למזל, אמונות טפלות שזורות במרקם של חברות ברחבי העולם. אפילו בעידן זה של מדע ורציונליות, האמונות המוזרות הללו נמשכות. אבל למה אנחנו ממשיכים להצטרף לאמונות הבלתי רציונליות הללו?

ההתחלה: אמונות טפלות והישרדות אנושית

שורשי האמונות הטפלות נעוצות במאבקי ההישרדות של אבותינו בעולם בלתי צפוי. לדוגמה, האמונה הטפלה של "דפיקה על עץ" מקורה ככל הנראה מתרבויות עתיקות שהאמינו שרוחות הגנה שוכנות בעצים. טקסים כאלה יכלו לספק תחושה של שליטה נתפסת על הבלתי נשלט, ולהפחית תחושות של חוסר ודאות.

הפסיכולוגיה: מתאם אשלייתי ונוחות השליטה

הפסיכולוגיה המודרנית מציעה יותר תובנה לגבי האהבה שלנו לאמונות טפלות. המושג "מתאם אשלייתי" מתאר את הנטייה שלנו לתפוס קשר בין התרחשויות לא קשורות. כאשר אמונה טפלה מנבאת תוצאה פעם או פעמיים, אנו מייצרים במהירות קשר לא קיים, ומכאן מעניקים אמינות לאמונה הטפלה.

יתרה מכך, אמונות טפלות יכולות לספק רשת ביטחון פסיכולוגית, לתת לנו תחושת שליטה בעולם כאוטי. על ידי ביצוע טקסים ספציפיים או הימנעות מפעולות 'חוסר מזל', אנשים מרגישים שהם יכולים להשפיע על התוצאות ולהדוף אירועים שליליים, להפחית את החרדה ולהגביר את הביטחון.

אמונות טפלות היום: אמונות ישנות בעולם מודרני

למרות ההבנה המדעית המתקדמת שלנו, אמונות טפלות שומרות על אחיזתן בשל הביטחון הרגשי שהן מספקות. בזמנים של חוסר ודאות או מתח, עיסוק בהתנהגות אמונות טפלות יכול להציע נחמה והרגעה, מעין פליאטיבי רגשי. הם גם משמשים כחוויה תרבותית משותפת, מחזקים קשרים חברתיים ומציעים תחושת קהילה.

לסיכום, בעוד שאמונות טפלות עשויות שלא לעמוד בבחינת ההיגיון והמדע, השפעתן על הפסיכולוגיה האנושית אינה ניתנת להכחשה. הם מציעים צוהר שובה לב למאבק של המוח האנושי בחוסר ודאות, ברצון לשליטה ובנטייה המולדת שלנו לתפוס דפוסים שבהם לא קיימים. אז בפעם הבאה שאתה דופק על עץ או נמנע מהחתול השחור הזה, זכור - זה רק חלק מהיותך אנושי.