עד איזה גיל אפשר לקלח אח ואחות ביחד?

מקלחת משותפת של אח ואחות יכולה להיות חוויה כיפית ומגבשת, אך עלולה ברגע לעבור את הגבול ולהתדרדר - אז מתי מדובר בסקרנות בריאה ומתי צריך לדעת לעצור?

חדשות כיפה רננה ברנשטיין 06/07/23 15:20 יז בתמוז התשפג

עד איזה גיל אפשר לקלח אח ואחות ביחד?
צילום: shutterstock

הורים למשפחות הכוללות בנים ובנות נוהגים לקלח אותם לא פעם במקלחות משותפות. מעבר לחוויה הילדותית הכיפית, בה כולם מצטופפים באמבטיה אחת עם ברווזים מצפצפים ובועות קצף, זה גם חוסך הרבה זמן בסבב המקלחות הנערך מדי יום במיוחד בימות הקיץ. אלא שככל שהילדים גדלים גם הדילמה גדלה ואיתה השאלה עד איזה גיל אפשר להכניס לאמבטיה אחת ילד וילדה.

חייבים לשים לב: סקרנות מינית בריאה או חציית גבולות?

עד גיל שש ודאי שאחים יכולים להתקלח יחד, אבל כל מקרה לגופו. מגיל גדול יותר, כשילדים כבר יותר מודעים לגוף שלהם ויותר מכירים את האיברים הנשיים והגבריים, עדיף לא להתקלח יחד כדי לא ליצור מצב של התעניינות לא מותאמת. מגיל שש יש הרבה התעניינות וסקרנות מינית, שהיא ללא ספק נורמטיבית, אבל צריכה להיות עם גבול. במקלחת משותפת של בנים ובנות, או אפילו רק של בנים ורק של בנות, הגבול הטבעי של הסקרנות עלול להיחצות ואפילו חס וחלילה להגיע לפגיעה. 

אם ההורים רואים ערך במקלחת משותפת ומרגישים שהכל נעשה ברוח טובה, כדאי לשוחח עם הילדים על האיברים הפרטיים, להבהיר איפה מותר לגעת ומתי צריך לבקש רשות. בדרך כלל עד גיל שש הדינמיקה מסתכמת בחברות נטו ופחות בסקרנות מינית, אך אם רואים שגם בגיל צעיר יותר יש קושי בשמירת גבולות גם לאחר ששוחחתם, עדיף להפסיק את המקלחות ולשמור על הפרטיות של הילדים כבר מגיל צעיר.

רננה ברנשטיין היא רעיה ואמא לארבעה, יועצת חינוכית ומדריכה לנשיות ומיניות בריאה. שחקנית ויוצרת ההצגה "אני שבמראה", הצגה לנערות ונשים, העוסקת בדימוי גוף.