שאל את הרב | אבא פגע בנו - האם לתת לו להיות סנדק?

לידת תינוק חדש במשפחה טומנת בחובה שמחה גדולה לצד החלטות ושיקולים הרי גורל. שאלה שהתקבלה במערכת כיפה מציגה סוגיה רגישה בבחירת סנדק לברית המילה, האם לכבד את אבא בסנדקאות למרות המשקעים הרעים?

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/06/23 11:00 כה בסיון התשפג

שאל את הרב | אבא פגע בנו - האם לתת לו להיות סנדק?
צילום: shutterstock

האם לתת לסבא להיות סנדק?

"שלום כבוד הרב, אני עתידה ללדת בע"ה בן בכור עוד חודשיים. אני מאד אבודה בעניין בחירת הסנדק. אביו של בעלי כבר היה סנדק בעבר ויש לו נכדים ולכן אמר מראש ש"מוותר" ונותן את הכבוד לאבי, שזהו הנכד הראשון שלו. שמעתי שתכונות עוברות מהסנדק לתינוק. אבי הוא איש מאד קשה, אימי נפטרה כשהייתי ילדה ועברנו איתו ילדות מאד קשה בלשון המעטה (אלימות מילולית ופיזית קשה בין היתר) אני ואחיי עברנו איתו ילדות לא פשוטה, הם למשל עדיין לא סלחו לו על מה שהיה, אני במקום אחר, סלחתי לו והיום אנחנו בקשר מדי פעם, אך הוא מעולם לא היווה עבורי עורף תומך ודמות אב אמיתית. מצד שני, הוא מאד רוצה להיות הסנדק ואני חושבת על מצוות 'כבד את אביך ואת אימך' ומה כאן עולה על מה. אשמח לתשובה מפורטת ומעמיקה בעניין מורכב זה. תודה". 

"אפשר שאבי התינוק יאחז ברגלי התינוק" 

הרב אבנר פורת השיב: "נכון שהצדיקות של הסנדק משמעותית, ולכן כשלא מדובר בהורים נהגו לקחת תלמידי חכמים צדיקים, אבל המקובל הוא שהסבים של התינוק קודמים, וגדולי ישראל רבים הקפידו כשכיבדו אותם בסנדקאות לברר מה עם הסבים והאם הם מקפידים".

"אני חוש שבמקרה הזה הכבוד שתתני לאביך, המצווה הגדולה שתקיימי בזה למרות כל מה שעברת, ויכולת המחילה שלך, הן זכויות עצומות עבור הבן שייוולד בע"ה, והזכות הזאת תעמוד לימינו ולזכותו לאורך חייו. לרווחא דמילתא, אפשר ורצוי שאבי התינוק יאחז ברגלי התינוק בעת המילה, ואז גם הוא נחשב כמו סנדק, אבל מבלי לפגוע בכבוד האבא. בהצלחה רבה ושיהיה הכל בבריאות מעליא, בשמחה ובנחת".