הסרטים שגדלנו עליהם גרמו לנו לחשוב שהכל קורה תוך רגע - המציאות אחרת לגמרי

הסרטים בהם צפינו כילדים וגם כבוגרים מציגים את כל התהליכים כזריזים: הכוכבת נכנסת תוך רגע להיריון, הדמויות מתאהבות בשנייה וכל הבעיות נפתרות כמו קסם. המציאות, לעומת זאת, מוכיחה שתהליכים זקוקים לזמן, ולא מעט

חדשות כיפה הללי עזרא  06/06/23 15:26 יז בסיון התשפג

הסרטים שגדלנו עליהם גרמו לנו לחשוב שהכל קורה תוך רגע - המציאות אחרת לגמרי
צילום: shutterstock

לאחרונה הייתה לי שיחה מעניינת עם חבר טוב. בשיחה הוא סיפר לי שהוא ואשתו מנסים להיכנס להריון, ובניגוד לצורה שבה זה מוצג בכל סרט שגדלנו עליו - זה לא קורה בכזו מהירות. ישבנו בסלון ביתי והעלנו אין ספור שמות של סרטים שבהן השחקנית הראשית נכנסה להריון ברגע. לילה אחד שבדרך כלל מוגדר בסרט כחסר אחריות, והופ, הריון. איזה פער, איזה פער.

בחיים האמיתיים, הם כבר שנה וחצי מנסים להכנס להריון. כמה עוד סיטואציות כאלו יש בחיים שלנו, בהן התרגלנו לחשוב שהתוצאה מגיעה ברגע. אני זוכרת את עצמי מתרגשת בחלק ההוא שיש בכל סרט, כשבסצנה אחת כל הבעיות מסתדרות בדרך קסם. אני מלמדת את הבת הגדולה שלי לשיר את "סבלנות לא קונים בשום חנות" ותוך כדי מלמול המילים אני חושבת שהשיר הזה מטעה, כי הדבר שאנחנו הכי רוצים לקנות זו בכלל הצלחה.

אילו הייתה חנות שמוכרת הצלחה, אני בטוחה שהיו משלמים שם בזמן במקום בכסף

כי הזמן, כמה שאנחנו מנסים לקצר אותו, לדחוס אותו ולמחוק אותו, הוא המרכיב העיקרי שדרוש להצלחה שלנו, והעולם שלנו לא יודע לתת לזמן את המקום הראוי לו. אין לזמן זמן. אנחנו חיים בעולם של מהירות כפולה, של ניצול כל שנייה לחמש משימות במקביל. הכל מהיר, כאן ועכשיו, אין רגע לחכות. זה מתיש, אך בעיקר לא מציאותי.

כמה פעמים אנחנו נהיים מתוסכלים כשהדברים לא הולכים כמו שרצינו? אנחנו מתרגשים לקדם פרויקט חדש, להשיג מטרות אישיות או לגרום לחלום להתממש, אבל לעיתים אנחנו נתקעים בתהליך הארוך והמעייף שבין ההתחלה לסיום. אנחנו אנשים מהירים. אנחנו רוצים הכל כאן ועכשיו, מיידיות מירבית. אנחנו רוצים לראות תוצאות מיידיות, להשיג תשומת לב מיידית ולקבל החלטות בצורה מהירה. אנחנו עוצמים עיניים בכל הקשור להמתנה, התמדה ואורך רוח ורוצים לראות את ההצלחה מתגשמת מיד. הזמן הרב שעובר עד שהצלחה אמיתית מגיעה הוא משהו שלעיתים אנחנו מתעקשים לשכוח.

להצלחה מגיע את הבמה שלה, אבל הגיע הזמן לדבר גם על עיכובים

אבל בדרך אל ההצלחה, אנחנו צריכים לשנות את הגישה שלנו ולקבל את הזמן כחלק בלתי נפרד מתהליך ההתקדמות. והזמן הוא ארוך, ממושך, ולעיתים נראה שהוא לא יגיע לסיומו אף פעם. אבל הוא מהות התהליך עצמו, וחלק גדול מההצלחה שמגיעה בנקודת הסיום הזמן. הצלחה היא לא פשוטה. היא מחייבת מאמץ, התמדה והמון סבלנות. אין דבר כזה הצלחה בשלב ראשון. היא נמשכת זמן, מקשה, משאירה פצעים ותסמינים של ייאוש. 

הזמן הרב שעובר עד שמגיעה ההצלחה הוא תהליך ארוך, מייגע ומתיש, הוא מורכב מאין סוף עליות וירדות, נפילה ותקומה מחודשת. זה הרגע בו אנחנו צריכים להתמודד עם האי וודאות, הפערים בין הרעיונות למימושם והגשמתם במציאות והקושי לשמור על המוטיבציה כשהתוצאות אינן מתגשמות במהירות שאנחנו מצפים.

אבל אני בטוחה שאם במהלך התהליך נדע שהזמן הוא חלק מההצלחה, וניתן זמן לזמן, נוכל לחיות בשלווה עם המציאות הזאת שלנו. הפער שאליו גדלנו כבר לא יהיה גדול כל כך. להצלחה מגיע את הבמה שלה, היא לגמרי מרוויחה אותה ביושר. אבל הגיע הזמן לדבר גם על כשלונות, גם על עיכובים, גם על הזמן. הבמה הזו לא פחות חשובה ואולי אפילו חשובה יותר.