הילד שלי לא רוצה לתת נשיקה לסבא וסבתא - להכריח אותו?

פסח הוא חג משפחתי, שעלול להפגיש אותנו עם סיטואציות מורכבות. מה קורה כאשר אחד הילדים לא מוכן לנשק את הסבא והסבתא, והם נפגעים מכך? האם נכון להכריח אותו, או לכבד את רצונותיו הפרטיים?

חדשות כיפה רננה ברנשטיין 04/04/23 12:15 יג בניסן התשפג

הילד שלי לא רוצה לתת נשיקה לסבא וסבתא - להכריח אותו?
צילום: shutterstock

פסח הוא חג משפחתי. גם אלו שלא עושים יחד את ליל הסדר, מנצלים את חול המועד לטיולים משותפים ומפגשים משפחתיים. האווירה טובה ושמחה, אך מה קורה כאשר הילד או הילדה לא מוכנים לתת נשיקות לסבא והסבתא המבוגרים? מצד אחד עומדת מצוות כיבוד ההורים, ומהצד השני הרצון לכבד את הרגשות של הילד, לשמור על המוגנות והגבולות שלו. הילד פשוט לא אוהב נשיקות. מה אפשר לעשות?

1. קודם כל, לזכור

חשוב לזכור בעצמנו שסבא וסבתא אוהבים אותנו ובסופו של דבר הם רוצים לחבק ולנשק את הנכדים שלהם מתוך אהבה. בראש ובראשונה חשוב שנדע ונזכור את זה וכך נעביר את המסר גם לילדינו.

2. לדבר עם הסבא/סבתא

כדאי להקדים תרופה למכה ולהתקשר לסבא והסבתא. להסביר להם כמה הנכד אוהב אותם ורוצה לשמח אותם, ועם זאת לשתף שהוא לא אוהב שנוגעים בו. חשוב להסביר לסבא וסבתא שאנחנו לא רוצים שינסו לפתות את הילד בסוכריה או פרס בשביל נשיקה, בעיקר כי אנחנו לא רוצים שהוא ילמד מכך הלאה, גם עם אנשים זרים שמבטיחים סוכריות.

צילום: shutterstock

3. לדבר עם הילד/ה

שווה להסביר לילד את המקום של הסבא ולהבין מה הקושי שלו, ולנסות למצוא פשרה ביחד. אולי רק חיבוק ולא נשיקה? אולי מעשה אחר שישמח את סבא? לא להתעקש עם הילד על פעולות שלא מרגישות לו בנוח, אבל למצוא חלופה שתוכל לשמח את הסבא והסבתא ולגרום גם לילד להרגיש טוב יותר עם עצמו, כשלא מנסים להכריח אותו בניגוד לרצונו.

4. כיבוד הורים

אני מאמינה בשיח. כשמדברים עם הסבא ועם הילד אני מאמינה שאפשר להגיע לתובנות ופתרונות שונים. לא מצאתם? אפשר לומר לילד שחשוב לכבד את סבא כי זה כמו כיבוד הורים. יש הבדל גדול בין נשיקה למגע באיברים הפרטיים, וברגע שכבר דיברנו עם הילד על זה אפשר לומר לילד שאנחנו נותנים חיבוק ונשיקה לסבא כי אנחנו מכבדים אותו וזה מאד חשוב לו ושם זה נעצר. גם אם מישהו ירצה מגע נוסף אנחנו לא נרשה כי זה לא מכבד, זה פוגע. 

צילום: shutterstock

5. תקשיבו לילד

אפשר להבדיל בין סבא לאדם אחר, אבל כן חשוב להסביר שגם אצל סבא הגבול עוצר שם. לצערנו הרבה מהפגיעות מתרחשות בתוך המשפחה, לכן חשוב לשים גבול גם עם הסבא. בנוסף לכך, שימו לב מה מציק לילד. נסו להבין אם הילד לא אוהב חיבוקים ונשיקות או שיש משהו אחר שמפריע לו. אולי זה משהו בקשר עם הסבא והסבתא, אולי הוא נפגע מהם, ואולי זה באמת ילד שפחות אוהב מגע. הקשיבו לילד ונסו להבין.