סקר ויצו קובע - מה הדבר הכי קשה באימהות?

תנועת ויצו ערכה סקר בקרב אמהות ברחבי הארץ, כדי לבדוק מהו הקושי הגדול ביותר עבורן בחיי ההורות, מה הסיבה העיקרית לאי-חזרה לעבודה ומה הן חושבות על הפרדה מגדרית

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/03/23 17:21 ט באדר התשפג

סקר ויצו קובע - מה הדבר הכי קשה באימהות?
צילום: shutterstock

לרגל יום האישה, שיתקיים בשבוע הבא ב-8.3, תנועת ויצו ערכה סקר בקרב אמהות ברחבי הארץ. במסגרת הסקר התנועה רצתה לברר כיצד מרגישות אמהות במדינת ישראל, מבחינת התנאים שמעניקה להן המדינה, האפשרויות העומדות לפניהן והאתגרים שהן נאלצות להתמודד איתם בחיי היום-יום שלהן.

הקושי העיקרי של אמהות הוא יוקר המחיה

הקושי העיקרי של אימהות הוא יוקר המחיה, כאשר לאחריו צוינו קשיים הקשורים עם שילוב אימהות ועבודה, מחסור בזמן אישי וטיפול במטלות הבית. מטלות הבית צוינו יותר בקרב גילאי 35 ומעלה, בעוד שנושא שילוב האימהות והעבודה צוין יותר בקרב נשים נשואות. על פי הסקר, הנושאים העיקריים בהם נשים צריכות סיוע בזמן ההריון הם מידע על זכויות, סיוע במטלות הבית ומידע רפואי, כמו גם נושא ההכנה ללידה בקרב גילאי 20-34. הנושאים העיקריים בהם נשים מרגישות צורך בסיוע הם מידע על זכויות, התאמת מקום העבודה להורות ועזרה בטיפול התינוק.

צילום: shutterstock

הסיבה העיקרית לאי חזרה לעבודה היא חוסר בעבודות מתאימות

הגורמים העיקריים שנמצאו כמסייעים בהשתלבות אמהות בשוק העבודה הם חינוך איכותי מגיל שלושה חודשים וסנכרון שעות העבודה לשעות המסגרות. הסיבה העיקרית שצוינה לאי חזרה לעבודה בקרב אימהות היא חוסר בעבודות מתאימות, כאשר לאחריה הסיבות הן הרצון להישאר לגדל את הילדים ותיאום בין צרכי המשרה לגידול הילדים. הגורם העיקרי שהיה מסייע לאימהות לחזור לשוק העבודה הוא האפשרות לעבוד מהבית, ש-71% מהנשים שענו על הסקר העידו שהן זקוקות לו. 

40% מהאימהות מתנגדות לקיום אירועים בהפרדה מגדרית

40% מהאימהות מתנגדות לקיום אירועים או מתן שירותים לאימהות וילדים בהפרדה מגדרית, כאשר שיעור זה גבוה יותר בקרב חילוניות אך נמוך בקרב דתיות וחרדיות. כמחצית מהאימהות מוטרדות ממיעוט חברות הכנסת והשרות בממשלה, כאשר שיעור זה גבוה יותר בקרב חילוניות ועומד על 72%, אך נמוך בקרב דתיות וחרדיות. מרבית האמהות מסכימות עם חשיבות קיום תוכניות לחינוך שיוון מגדרי במסגרות החינוך.