הבת שלי חושבת שהיא מכוערת - מה אפשר לעשות?

גיל ההתבגרות מביא איתו המון שאלות של דימוי גוף. פעמים רבות ההתעסקות סביב הנושא גורמת לבנות נוער לשנוא את הגוף שלהן ואת עצמן. ואיך אנחנו מתמודדים עם זה כהורים?

חדשות כיפה רננה ברנשטיין 02/02/23 15:45 יא בשבט התשפג

הבת שלי חושבת שהיא מכוערת - מה אפשר לעשות?
צילום: shutterstock

גיל ההתבגרות מתלווה כמעט תמיד לשאלות של דימוי גוף. בנות נוער מתחילות לתהות לגבי הגוף שלהן, לגבי מה אחרים חושבים עליהן, האם הן נראות יפות בעיני הסביבה. השאלות האלה עלולות לגרום לבנות לקושי וחוסר השלמה עם הגוף שלהן. הן לא מסכימות להשתתף בתמונות משפחתיות, נבהלות מכל פצע בגרות שיוצא ובטוחות שהן בכלל לא נראות טוב. אז מה אפשר לעשות כהורים?

קודם כל, חשוב להבין שזה טבעי ולא להיבהל מזה. זה חלק מהתהליך הבריא של היפרדות מההורים ומעבר לקבוצת השווים. צריך לשמוח שמעניין את הילדה שלנו איך היא נראית. זה מראה שהיא התבגרה, שהיא רואה ערך בטיפוח. יש נטייה לחשוב שטיפוח סותר קיום תורה ומצוות, זה לא נכון. לא סתם כתוב בהלכה שאסור לבחור ישיבה להסתובב בחולצה עם כתם. לכאורה, זה נשמע בזבוז זמן של לימוד תורה. אבל הקב"ה רוצה שניראה כמו בני מלכים ונשקיע בעצמנו, בנוסף לכללי הצניעות. אחרי שנרגענו והבנו שמדובר בתחושות נורמטיביות, יש כמה דברים שאפשר לעשות ולהגיד לבנות שלנו כדי להתמודד עם המצב:

1. דוגמה אישית

הדימוי העצמי של הבת נובע הרבה מדוגמה אישית. הרבה פעמים ילדות לא אוהבות את עצמן כי גם האמא לא אוהבת את איך שהיא נראית. אם ילדה שומעת את האמא אומרת כל הזמן דברים כמו "איך השמנתי" או "השמלה הזאת לא יושבת עלי יפה" זה משפיע עליה. ברגע שהאמא תלמד לאהוב את עצמה ותשדר את זה, זה ישפיע אוטומטית גם על הבת.

צילום: shutterstock

2. פרגון

גם אם זה לא תמיד נראה לנו, פרגון יכול הרבה פעמים להשפיע לטובה על דימוי הגוף של הבת. כדאי לנסות כמה שיותר לפרגן, להחמיא, להגיד לה שהיא מהממת בכל מצב. להראות ולהגיד שאנחנו מקבלים אותה כמו שהיא.

צילום: shutterstock

3. הערות

הרבה פעמים אנחנו מעירים לה ולא שמים לב להשפעה שיכולה להיות להערות שלנו. לפעמים במקום להגיד "החצאית הזאת לא צנועה" יוצא לנו "החצאית הזאת לא יפה", וזה גורם לדימוי השלילי של הבת לגבי איך שהיא מתלבשת. גם כשמעירים, צריך לדעת איך לעשות את זה, בעדינות ובזהירות.

צילום: shutterstock

4. מודעות

חשוב מאוד לדבר עם הבנות על מודל היופי. ללכת איתן ברחוב ולהגיד להן "את רואה את התמונה הזאת של הדוגמנית? זה לא אמיתי, זה פוטושופ". הבנות צריכות להבין שכל תעשיית הפרסום לא אמיתית. הפרסומות האלו זה מה שהבנות רואות, והן רוצות להיראות כמו הדוגמנית. חשוב להבין שיש היום מצד אחד תעשיית מזון ענקית ומצד שני תעשיית דיאטות ענקית, וכל אחד רוצה להרוויח עלינו. זה לא אומר שרק מי שרזה יפה.

צילום: shutterstock

5. טיפוח

חשוב לעודד את הטיפוח של הבנות, ולהבין את הערך שיש לו על דימוי הגוף שלהן. הילדה או הנערה צריכה להרגיש בנוח עם מה שהיא לובשת, ולכן כדאי לעזור לה למצוא דברים שמחמיאים לה. אפשר לקחת אותה לסדנת איפור או סטיילינג, ואם יש לה הרבה בגדים שמבאסים אותה צריך להעיף אותם ולדאוג לבגדים חדשים. לא תמיד מתאים להעביר בגדים מדודה, מסבתא או מהאחות הגדולה.

צילום: shutterstock

רננה ברנשטיין היא רעיה ואמא לארבעה, יועצת חינוכית ומדריכה לנשיות ומיניות בריאה. שחקנית ויוצרת ההצגה "אני שבמראה", הצגה לנערות ונשים, העוסקת בדימוי גוף.