שיימינג מיני וזנות דיגיטלית: רבע מהנפגעים מהפצת סרטונים אינטימיים - מתחת לגיל 16

תופעת החרמות והשיימינג ברשת עלתה בשנים האחרונות, והנתונים מדאיגים, כשגיל החשיפה לתוכן פורנוגרפי בישראל כיום הוא מהמוקדמים בעולם. הפורום הדיגיטלי יצא בקמפיין של מועצת התלמידים להעלאת המודעות ועצירת התופעה

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/01/23 14:28 ב בשבט התשפג

שיימינג מיני וזנות דיגיטלית: רבע מהנפגעים מהפצת סרטונים אינטימיים - מתחת לגיל 16
צילום: shutterstock

תופעת החרמות והשיימינג ברשת הולכת ומתעצמת. ילדים חווים בריונות ברשת, תמונות אינטימיות של בני נוער מתפרסמות ברשתות החברתיות, והנתונים מדאיגים. על פי מחקרים ודוחות שנעשו על ידי הכנסת ומבקר המדינה, גיל החשיפה לתוכן פורנוגרפי כיום הוא בכיתות הנמוכות בבתי הספר היסודי והוא מהמוקדמים בעולם, לפעמים אפילו מוקדם יותר בגילאי 6-7. לצדם עליה חדה ביצירת התוכן הפורנוגרפי על ידי ילדים, שיימינג מיני וזנות דיגיטלית.

רבע מהנפגעים מהפצת סרטונים אינטימיים מתחת לגיל 16

כמעט שליש מהבנים בכיתות י"א-י"ב בחינוך הממלכתי צופים בתוכן פורנוגרפי קשה כל יום. הרוב המוחלט צופה בו פעם-פעמיים בשבוע, כאשר 53% מהבנים בגילאי 11-16 תופסים את התכנים הפורנוגרפיים ברשת כמציאותיים ונורמליים. עוד עולה כי תופעת השיימינג המיני מחריפה, החשיפה לתוכן פורנוגרפי ממכרת ודפוס החיקוי אצל ילדים הוא גבוה. לפי דוח מבקר המדינה, רבע מהנפגעים מהפצת סרטונים אינטימיים הם ילדים מתחת לגיל 16, ורוב הפוגעים במקרים אלו גם הם ילדים. בשלוש השנים אחרונות, בעקבות הקורונה, חלה עליה של כ-30% בממוצע מדי שנה במקרי הפגיעות ברשת, ברובם פגיעות שיימינג מיני.

"אני קונה כל מה שאני רוצה, אבל אני פשוט מתה מבפנים"

בעקבות המצב העגום, התגייס הפורום הדיגיטלי לקמפיין ברחבי הרשת להעלאת המודעות. במסגרת הקמפיין נציגים ממועצת התלמידים הארצית מקריאים עדויות של ילדים שנפגעו ברשת, ומציגים את הנתונים הקשים. את אחת העדויות מקריאה ליאל, בשם נערה אנונימית מדרום הארץ. "חברה מהכיתה גילתה לי את הפלטפורמה ואמרה לי שהיא עושה 3000 שקלים בחודש", אמרה הנערה, "רציתי שיהיה לי כסף משלי אז נכנסתי ומכרתי את עצמי בשביל כסף", סיפרה בכאב. "אני קונה כל מה שאני רוצה, יוצאת לכל מקום, אבל אני פשוט מתה מבפנים".

"סמכתי עליו. הוא הבטיח שהתמונות שלי יהיו רק אצלו"

עדות נוספת שהתפרסמה במסגרת הקמפיין היא של נערה ממרכז הארץ, אותה מקריאה תום שרצר בר. "איך נתתי לו לצלם?" הנערה משתפת, "סמכתי עליו. הוא הבטיח שהתמונות שלי יהיו רק אצלו". הנערה שיתפה כי חשפה בפניו את הגוף שלה כי האמינה שאוהב אותה, "אני לא יכולה להפסיק לבכות. אני כבר שבוע לא יוצאת מהבית". התמונות הופצו לכל הכיתה, והנערה חוששת מבת המצווה שלה ההולכת ומתקרבת. "איך אוכל להסתכל להם בעיניים?"

"העליה החדה במקרי הפגיעות ברשת צריכה להדיר שינה בקרב מקבלי החלטות בישראל"

אוהד עזרן, מייסד הפורום הדיגיטלי: "הסיפורים המוצגים בקמפיין הזה מציגים את המגמות החמורות בתחום מוגנות הילדים ברשת. לא רק חשיפה מוקדמת ודפוסי התמכרות מובהקים, אלא חיקוי התוכן הפורנוגרפי בהתנהגות, ביצירת סרטונים ושיימינג מיני ובזנות דיגיטלית. העליה החדה במקרי הפגיעות ברשת בתחומים אלו, צריכה להדיר שינה בקרב מקבלי החלטות בישראל ויזמים טכנולוגיים. זוהי הבעיה האסטרטגית החמורה ביותר היום בקרב ילדי ישראל".