הבחירות הן ההזדמנות לחנך את הילדים להיות עצמאיים

הבחירות לכנסת וחגיגת הדמוקרטיה הן הזדמנות מצוינת להזכיר להורים שבינינו את חשיבות הבחירה בקרב הגיל הרך. כך נגדל ילד עצמאי שיהיה מסוגל לקבל החלטות בצורה מושכלת

חדשות כיפה יעל שוורץ 31/10/22 11:00 ו בחשון התשפג

הבחירות הן ההזדמנות לחנך את הילדים להיות עצמאיים
צילום: shutterstock

מי הוא אדם בוגר? "אדם שמסוגל להחליט החלטות אוטונומיות, עצמאיות משלו ולקחת מחויבויות ואחריות על החלטותיו" (מרסייה). אנחנו כהורים שואפים לגדל ילד עצמאי שיהיה מסוגל "לעמוד על שתי רגליו", ולקבל החלטות בצורה מושכלת. אז כיצד מגיעים למציאות כזו?

כיוון שמדובר ביכולת נרכשת, כדאי שנאמן את ילדינו כבר מגיל צעיר להתאמן בבחירה. ככל שהילדים שלנו יתאמנו יותר בבחירה ב"מגרש האימונים" הביתי שלנו – כך הם יצאו לחיים מוכנים יותר ובשלים יותר להתמודד עם בחירות בדרגות ומורכבויות שונות בחיים שלהם. ילד שלא יתאמן מספיק בבחירות יגדל להיות אדם תלוי יותר באחרים. 

כיצד אני יכול לאמן את הילדים שלי ולהכין אותם טוב יותר לחיים?

כבר מגיל צעיר מאוד של כמה חודשים אנחנו יכולים לתת לילדים לבחור. סוג  המזון, בחירת משחק שהוא רוצה לשחק בו, סיפור לטקס השינה, את משחת השיניים, את השמפו לחפיפה, את הפיג'מה, איזו בובה להכניס למיטה, את הבגד לגן, את הכריך לגן, את החוג אחר הצהריים. הכל תלוי בנו ההורים. ככל שנאפשר בחירה בחיי היום יום הילדים יתאמנו בה יותר.

יחד עם זאת, חשוב לשקף להם כי לכל בחירה יש רווח ומחיר. כלומר, אם בחרתי בא' אני מוותר על ב'.  לדוגמה: אם בחרתי לאכול את הממתק בשעה ארבע אחר הצהריים, זה אומר שלא אוכל לאכול ממתק בערב. (אם אצלכם בבית אוכלים רק ממתק ביום) ואתם ההורים חייבים ללמוד לא להתרגש כאשר הוא יפעיל את "כלי הבכי". 

חשוב לאפשר להם לבחור מתוך שתי אפשרויות קיימות

הנה טריק מצוין להתמודדות עם שינויי בחירה בבגדים. אפשרו לילדים לבחור בערב שני סטים של בגדים לגן והניחו על השולחן. בבוקר הם יוכלו לבחור אחד מהשניים וכך לא תצטרכו לחזור לארון ולהתשה של בחירה מחדש.  

אם הילדה בחרה ובבוקר רוצה להחליף, זה זמן מציין ללמד אותה לקחת אחריות על הבחירה שלה.  "מאמי, אני מבינה שאת רוצה לבחור בגד אחר. אבל זה מה שבחרת אתמול וכרגע נלך עם זה. היום בערב תוכלי לבחור מחדש", כך עונים לה בנחישות, כאשר בשפת הגוף ובטונציה אתם משדרים לה חוסר התפשרות. אם הילדה תחוש סדק קל או רמז להתלבטות, היא תפעיל את כל הכלים שברשותה כדי לשכנע אתכם לתת לה את מבוקשה. זאת התנהלות שעם אימון קל תוכלו לדייק וללמוד כיצד להפעיל ולזכות בבית רגוע. 

אני ממליצה לכולנו לאפשר כמה שיותר אפשרויות בחירה. רק זכרו, תמיד לאפשר לבחור מתוך שתי אפשרויות שנראות לכם (שלא יהיה מצב בו אתם מאפשרים בחירה במשהו שלא מקובל עליכם). למדו אותם שבכל בחירה יש רווח ויש מחיר – כלומר אם בחרתי א' אני מוותרת למעשה על ב' . וככה זה בחיים. מאחלת לכולכם אימון קל והכנה מוצלחת לחיים.

יעל שוורץ, הלוחשת לגננות ולהורים, יועצת חינוכית בכירה (M.A.) מדריכת הורים אישית בכירה מעל ל-30 שנה ומרצה. כתבה את שיטת מהורים מתוסכלים להורים מנהיגים. מנהלת מועדון הורים ייחודי להורים שרוצים להיות הכי טובים שהם יכולים. נייד : 0543455683  מייל: schwartzyael67@gmail.com.