הילדים שלכם מקנאים? אתם יכולים לעזור להם

אחד מתחומי האחריות של ההורים, בהקשר לנושא האחים, הוא היכולת להצליח לראות כל ילד בפני עצמו, לתת לו את המקום והמענה המדויק לו הוא זקוק

חדשות כיפה אורה פולק 04/01/22 11:44 ב בשבט התשפב

הילדים שלכם מקנאים? אתם יכולים לעזור להם
צילום: shutterstock

בכל משפחה בה יש יותר מילד אחד נכנסת מורכבות חדשה למערכת המשפחתית, במשפחה בה יש שני ילדים ויותר כל מה שקשור שמערכת היחסים בין אחים מקבל מקום. כל ילד במשפחה הוא שונה מאחיו, ישנם נקודות ממשק ודמיון בין האחים אך ישנם גם נקודות המבדילות כל אח משאר אחיו.

אחד מתחומי האחריות של ההורים, בהקשר לנושא האחים, הוא היכולת להצליח לראות כל ילד בפני עצמו, לתת לו את המקום והמענה המדויק לו הוא זקוק, ולא להכניס את כולם תחת מטריה אחת על אף שהמטריה הזו קיימת והפיתוי לעשות זאת הוא גדול. הרבה יותר קל להורים להתייחס אל כל הילדים כאל מקשה אחת, כאל "פס ייצור" היוצא מאותו המפעל אבל גישה זו חוטאת לאמת, היא מפספסת את הייחוד שכל ילד מביא איתו והיא בוחרת את הדרך הקלה.

ההתייחסות המצמיחה והנכונה תהיה התייחסות של ההורים אל כלל ילדיהם כאל קבוצה עם מאפיינים משותפים. אבל, יש להבין שבתוך הקבוצה ישנם פרטים וכל פרט הוא שונה ובעל ייחודיות ולכל פרט ישנם צרכים שונים (ולעיתים גם דומים) ולצרכים השונים יש צורך לתת מענה מתאים.

אם כך הדברים, זה אומר בפשטות שההורים נדרשים להיות בהקשבה גבוהה לצרכי כל ילד, להיכרות מעמיקה עם כל ילד ומתוך אותה היכרות להבין מה נכון עבורו ברגע הנתון, אם זה צורך בריאותי לגוף או לנפש, אם הילד זקוק להעצמה או העשרה בתחום המסוים, אם הילד זקוק פשוט למעט תשומת לב רבה יותר מאשר אחיו זקוקים כי הוא מתמודד עם איזה עניין, ההקשבה הכנה תהיה זו שתוביל להתאמת המענה לצורך ואם ישנה הבנה שיש צורך אבל ההורים אינם יודעים מהו המענה המתאים תמיד ניתן להתייעץ עם אנשי מקצוע.

כשהילדים גדלים מתוך ביטחון שההורים רואים אותם, מכירים אותם באמת ויודעים לזהות את הצרכים השונים שלהם, הם גם מבינים כי כל ילד בבית זוכה לאותה התבוננות מצדם של ההורים וכי כל האחים זוכים על ידי היחס הזה להתקדמות קבועה. כך, ממילא תצטמצם הקנאה בין האחים.

קנאה נובעת מהרגשת חוסר צדק, מתעדוף של משהו על פני משהו אחר ובדרך שאני מציעה כאן, כל הילדים זוכים כל העת להיות תחת עינם המתבוננת של ההורים ובדחיפה חיובית קדימה על ידי ההורים.
אחריות זו היא אחריות גדולה שנדרשת מצד ההורים והיא מבקשת הרבה כוחות נפש וזמן, ככל שיהיו יותר ילדים במשפחה כך גוברים הצרכים וכך המענים נעשים יותר מרובים.

איך לא נגרום לקנאה בין הילדים?

  • שיח שוטף עם כל ילד מתוך רצון להכיר את עולמו. את תחומי העניין שלו.
  • נוכחות משותפת רבה ככל האפשר.
  • צבירת חווית משותפות ההורים עם כל ילד וכל המשפחה יחד.

בכל אלה ההזדמנות למפגש בלתי אמצעי היא גדולה ושם ניתנת האפשרות להיכרות, כמובן שלכל אלה חשוב להוסיף רצון לקרבה וקשר שהם הבסיס בקשר בין הורה-ילד. 

האתגר ההורי בתחום זה הוא גדול מאד אבל התמורה והשכר גדולים בהרבה, כשילד מקבל את המענה לו הוא זקוק, כשילד זוכה להיות נראה ולהרגיש נראה על ידי הוריו הוא הופך לילד שמשתף יותר פעולה. הוא מרגיש שלכל קושי שעולה אצלו מוקדשת מחשבה ויש חיפוש אחר פתרון ודרך התמודדות, הידיעה הזו יש בה כדי לנסוך ביטחון ולתת תחושת מוגנות גדולה. שני אלה הם המרכיב הכי חשוב ליצירת איזון פנימי ויציבות של הילד בעולם.

אורה פולק

מומחית להורות I טיפול רגשי בגיל הרך