כך תסגלו את הילדים לתינוק חדש במשפחה

לעיתים הורים נבהלים כשהאחים הגדולים או חלקם מציקים לתינוק שנולד, הצקות שנובעות מאהבה או מקנאה או מחיפוש אחר המיקום המחודש שלהם בתוך המשפחה. כל שינוי עלול לעורר תגובה, גם לידה היא שינוי

חדשות כיפה אורה פולק 28/12/21 11:29 כד בטבת התשפב

כך תסגלו את הילדים לתינוק חדש במשפחה
צילום: shutterstock

לידה היא אירוע משפחתי משמח ומרגש. בכל פעם שהמשפחה מתרחבת וגדלה כל אחד מבני המשפחה צריך למצוא לעצמו מחדש את המיקום המדויק שלו. אם עד לפני הלידה לכל בני המשפחה היה ברור מה מקומו בתוך המערך המשפחתי, מגיעה הלידה ו"טורפת את הקלפים", יוצרת מעין רעידת אדמה משפחתית שהכל אחריה מתמקם מחדש.

וזה לוקח זמן, כל אחד מהילדים מגיב לתוספת המשפחתית בדרכו, יש ילדים שלכאורה מתעלמים ומשדרים עסקים כרגיל והאסימון נופל רק כעבור זמן מה כשהתינוק כבר הפך לחלק ברור מתוך המערך המשפחתי החדש. יש את הילדים שמגיבים באופן מיידי, אצלם התגובות הן ברורות ומוחצנות, עולים הרבה כעסים, תגובות מהבטן, חוסר שקט ועוד תגובות דומות לאלה.

לעיתים הורים נבהלים כשהאחים הגדולים או חלקם מציקים לתינוק שנולד, הצקות שנובעות מאהבה או מקנאה או מחיפוש אחר המיקום המחודש שלהם בתוך המשפחה. כל שינוי עלול לעורר תגובה, גם לידה היא שינוי, שינוי מבורך אבל נדרש זמן ללמוד את השינוי שלידה מביאה איתה.
התינוק שנולד זקוק לזמן להתרגל למציאות, לזמנים, לאוכל.
לאמא נדרש הזמן ללמוד את התינוק ואת הצרכים שלו.
לאחים נדרש זמן כדי להבין שיש כאן משהו והדברים הם לא כפי שהיו קודם.
לאבא ואמא נדרש זמן כדי לייצר בתוך הבית איזושהי נורמאליות בתוך הבלגן החיובי שנוצר.
לכל אלה צריך הרבה סבלנות ואמונה בטוב.

סבלנות זה תמיד מצרך מיטיב ויעיל, הוא מאפשר לסערות לחלוף מבלי שהתרגשנו מהן יותר מידי, הסבלנות מאפשרת לקחת את המציאות בפרופורציה נכונה והסבלנות מספרת שגם אם עכשיו קשה,
יש את אחר כך, יהיה המשך ואולי יהיה יותר קל יותר ובינתיים נתחזק בכוחות, נתמקם מחדש ונהנה ממה שזכינו בו.

האמונה תהיה לעזר כי הלידה יכולה להביא איתה גם רגעים פחות יפים. היא מביאה איתה עייפות וחולשה ורצון למשהו מוכר והבנה שלהתרחב ולגדול זה לעיתים גם כואב. לידת תינוק חדש היא פלא שבתוך הטבע והיא מבקשת מאיתנו לגדול, להיות הורים שיכולים להכיל את היופי והשמחה שבאה עם הלידה, אבל גם לא להיבהל מהאתגרים שמגיעים איתה.
 

אורה פולק

מומחית להורות I טיפול רגשי בגיל הרך