שגרה רכה: איך נשמור על יסודות יציבים גם בחופשת חנוכה?

גם בחופש יש מסמרים שכדאי לנעוץ כדי לשמור על שפיות, לשמור על סדר יום ומסגרת. יחד עם זאת, חשוב להתייחס לזמן בצורה מעט רכה יותר מאשר בשגרה, לאפשר לדברים לקרות

חדשות כיפה אורה פולק 01/12/21 22:26 כז בכסלו התשפב

שגרה רכה: איך נשמור על יסודות יציבים גם בחופשת חנוכה?
ילדים בחגיגות חנוכה, ארכיון, צילום: Yossi Aloni/Flash90

אז הנה, חג החנוכה כבר בעיצומו ושוב אנחנו מוצאים את עצמנו בחופשה ממסגרות הלימודים. אם נדייק, הילדים שלנו בחופש ואנחנו צריכים איכשהו להסתדר עם העניין. כבר הצלחנו להתרגל לחזרה לשגרה, הצלחנו אפילו לאהוב את זה, את הסדר, את זה שכל אחד מבני הבית יודע מה, מתי, איפה ועם מי. יש בשגרה נוחות גדולה.

ובכל זאת, אנחנו בימים של חופשה וכדאי לראות איך אנחנו מצליחים לנצל את הימים האלה לתקופה שיש בה עשייה, כיף והרגשה של מיצוי הזמן. גם בחופשה חשוב שנהיה בשליטה על הזמן ועל התוכן שאנחנו יוצקים לתוך הימים שלנו. 

לילדים קשה לעשות את זה ואנחנו כהורים יכולים לעזור להם בעניין. גם בחופש יש מסמרים שכדאי לנעוץ כדי לשמור על שפיות, לשמור על סדר יום כלשהו ולשמור על מסגרת שתהיה בעיננו הגיונית. כל משפחה בוחרת לעצמה את אותם מסמרים שיעזרו לה לשמור על אותה מסגרת רצויה מבחינתה, אם זה פעולות מסוימות שקשורות בזמן, טקס/תפילה בבוקר, זמן מוגדר למסך, זמן מוגדר ומתוכנן מראש לפעילות משפחתית – טיול, ביקור משפחה, תערוכה ושוב זמן מוגדר לשינה, כל ילד בהתאמת הגיל והפעילות שלו.

באמצעות אותם מסמרים שננעץ ונגדיר מראש, נצליח לייצר אצלנו ההורים הרגשה שהדברים בשליטתנו ולא הולכים לנו לאיבוד הילדים והזמן. ככל שנצליח להיות יותר מתוכננים מראש, כך הסיכוי שיהיו הפתעות שלא צפינו יקטן, ויכולת ההתמודדות שלנו עם הפתעות שבכל זאת יצוצו (ויצוצו, אנחנו מכירים מה זה החיים...) תגדל.

ואחרי שתכננו והגדרנו והזמנו, חשוב שנזכור שבסוף בסוף זהו חופש. ובחופש חשוב להתייחס לזמן בצורה מעט רכה יותר מאשר בשגרה, לאפשר לתת יותר זמן לדברים לקרות, להיות בנחת מול השעון, פחות להילחץ ויותר לנשום.

ככה לכולנו, גם לאבא ואמא וגם לילדים, החופשה עשויה לעבור בטוב גדול יותר, כשכולנו יודעים מה אנחנו רוצים, מה הולך להיות ומתי. יחד עם זה, הקצב הוא שונה ומצליחים ליהנות גם מהרגעים הקטנים של היום, מארוחת בוקר משותפת וטעימה, מיציאה מאוחרת מהבית לאיזו תכנית שהזמנו מראש. התנועה היא על ציר שנע בין הרצון להספיק ובין הרצון להיות נוכחים בתוך הזמן, בלי לרוץ לשום מקום, פשוט להיות וליהנות מהיחד. 

אורה פולק היא מומחית להורות וטיפול רגשי בגיל הרך

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן