הרעיונות הגדולים בחיי הילדים: תרגום אתוס חנוכה לחיי היומיום בבית

החג המתקרב נותן לנו הזדמנות לתרגם את הרעיונות הגדולים של היהדות לחיי המעשה של ילדינו, השפה הילדית היא שפה פשוטה, לא מסתבכת ומעבירה את הדברים באופן ישיר ובלי קישוטים

חדשות כיפה אורה פולק 23/11/21 10:01 יט בכסלו התשפב

הרעיונות הגדולים בחיי הילדים: תרגום אתוס חנוכה לחיי היומיום בבית
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אנחנו מתקרבים בצעדי ענק אל עבר חג החנוכה, שמציף עיסוק ברעיונות גדולים בחיינו כיהודים. התגברות האור על החושך, אמונה בטוב גם ברגעי משבר וקושי, היכולת להבין שכל דור הוא חוליה משמעותית משרשרת ארוכה שמרכיבה את העם היהודי ואמונה כי בכל רגע יכול להשתנות המצב והטוב יבוא ועוד.

כולנו גדלנו על הרעיונות היפים והאמיתיים הללו, אבל כאשר מגיעים לפרקטיקה, לצורך שלנו להפוך את הרעיונות הגדולים האלה למסר שאמור לחלחל לילדים שלנו ושהם יצליחו להתחבר אליו ולהפוך אותו למשהו חי ונושם שיש לו נגיעה לחיים היומיומיים שלהם, שם זה כבר אתגר גדול מידי עבורנו. אז איך עושים את זה?

לכל רעיון גדול יש קשר למציאות, לחיי המעשה שלנו כבני אדם. חשוב להבין מהו הגרעין המרכזי של הרעיון הגדול אותו אנחנו רוצים להנגיש לילדים שלנו. אחרי שהצלחנו לזקק את הרעיון הגדול למשפט אחד ברור, נחשוב מה זה אומר לנו בפועל, איך אנחנו יכולים להפוך את הרעיון למשהו מעשי מבחינתנו – האנשים הבוגרים, אבא ואמא.

כשיהיה לנו תרגום הרעיון לרמה מעשית, השלב הבא יהיה לתרגם את המעשה למילים פשוטות ובהירות שיהיו מובנות לילדים שלנו בגיל הרך. השפה הילדית היא שפה פשוטה, לא מסתבכת ומעבירה את הדברים באופן ישיר ובלי קישוטים, נטו מילים שמבטאות מסר. לדוגמה, הרעיון של אמונה שבכל רגע יכול להשתנות המצב לטובה.

נשאל את עצמנו עוד לפני שנגיע עם זה לילדים, מה זה אומר לנו באופן אישי? איפה אנחנו רואים בפועל, בחיים שלנו, שברגע האחרון הדברים התהפכו לטוב? למשל, משפחה שפספסה איזו הזדמנות למשהו שמאד חיכתה לו, אבל בדיעבד התברר שטוב שאותה הזדמנות פוספסה כי משהו אחר טוב בהרבה הצליח לקרות בעקבות הפספוס הזה.

או למשל, אמא ואבא היו בתהליך קבלה לעבודה שמאוד רצו ובשלבים האחרונים התברר שהם לא התקבלו. ברגע הראשון, הכאב ותחושת ההחמצה היו גדולים אבל בדיעבד התברר שזה היה כל כך מדויק ונכון, כי נמצאה עבודה שהתאימה בהרבה מהאופציה הראשונה.

אחרי שהצלחנו לתרגם את הרעיון לעצמנו, נחשוב איפה זה עשוי לפגוש את הילדים שלנו. מה בחיים הפרטיים שלהם הוא בעצם ביטוי לרעיון הגדול הזה, ואת הביטוי נהפוך למילים פשוטות שנוכל להגיד לילדים, כך שהם יוכלו להבין, וממילא יוכלו לעשות את החיבור לרעיון הגדול.

לדוגמה, ילד שרצה ללכת ליומולדת שאחיו הגדול הוזמן אליו אבל הוא לא. לא אפשרתם לקטן להצטרף לגדול והכאב והבכי שלו היו רבים, באותו אחה"צ באופן מפתיע הגיעו לביקור סבא וסבתא. וואו! איזה שינוי לטובה, איזו הפתעה.

כדאי לתמלל את הסיטואציה עבור הילד כדי שתהיה כאן למידה לעתיד:

רצית מאד ללכת עם אחיך ליום ההולדת על אף שלא הוזמנת אליה, התעצבת כשלא הלכת ופתאום מבלי שנדע, סבא וסבתא החליטו להפתיע אותנו והגיעו לבקר אותנו, זה היה ממש פלא איך הדברים התהפכו לטובה. תזכור שזה תמיד יכול קרות, וחשוב לשמור על תקווה וחיוך גם כשהדברים נראים פחות מסתדרים כפי שהיינו רוצים.

כל מציאות יכולה להתהפך לטובה.

אורה פולק מומחית להורות וטיפול רגשי בגיל הרך

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן