בעיות לא נפתרות מעצמן: תפקידנו כהורים לסייע לילדינו

האדם הוא יצור מוגבל בזמן וביכולות, וכך גם הילדים שלנו. יהיו תחומים בהם יהיה להם קשה יותר ויהיו תחומים בהם יהיה להם קל יותר. התחום הרגשי הוא רחב מאד ועל כן הקשיים שנכנסים תחת מטריית התחום הרגשי הם רבים

חדשות כיפה אורה פולק 10/10/21 14:09 ד בחשון התשפב

בעיות לא נפתרות מעצמן: תפקידנו כהורים לסייע לילדינו
צילום: shutterstock

בעיות לא נפתרות מעצמן. הן משנות צורה, הן מתחבאות לזמן מה, הן לא נפתרות מעצמן. 

האדם מעצם היותו אדם ולא מלאך, הוא אינו מושלם. הוא בעל יתרונות וחסרונות, הצלחות כישלונות. האדם הוא יצור מוגבל, הוא מוגבל בזמן, במקום, ביכולת, בכל המשאבים הפנימיים והחיצוניים שלו. כשאנחנו מדברים על "אדם" אנחנו מתכוונים לכל אדם, למבוגרים, לילדים, לכוווולם.

גם הילדים שלנו הפרטיים הם מוגבלים ומצומצמים ביכולותיהם וככאלה, יהיו תחומים בהם יהיה להם קשה יותר ויהיו תחומים בהם יהיה להם קל יותר.

כהורים, חלק מהתפקיד שלנו הוא, לעזור לילד שלנו להתקדם ולהצליח בתחומים בהם הוא חזק, במה שיש לו יתרון וכמו כן לעזור לילד שלנו להתמודד ולהתקדם בתחומים בהם קשה לו יותר, בתחומים בהם לא הכל הולך חלק.

ישנם בני אדם, מבוגרים וילדים, שמגלים קושי בתחום הרגשי. התחום הרגשי הוא רחב מאד ועל כן הקשיים שנכנסים תחת מטריית התחום הרגשי הם רבים. כשאנחנו מדברים על קשיים רגשיים אצל ילדים אנחנו מדברים על קשיים שונים כמו, קושי לקבל סמכות, קושי להתגמש, קושי בדימוי עצמי ועם הביטחון העצמי ועוד קשיים רבים ושונים.

בשנים האחרונות, מודעות הורים לילדים צעירים בנושא חשיבות הבריאות הנפשית-רגשית של הילדים שלהם עלתה מאד.

יותר ויותר הורים מבינים כי כאשר הילד שלהם נמצא בבריאות נפשית-רגשית היכולת להתמודד עם אתגרים וקשיים תהיה טובה יותר (לאו דווקא קלה) מאשר התמודדות עם אותם קשיים לילד שמצבו הנפשי-רגשי אינו מיטיב, ילד שחווה קושי רגשי כזה או אחר יתקשה להתמודד עם אתגרים וקשיים שבאופן טבעי מגיעים לפתחו של כל אדם. מחובתו של כל הורה לדאוג לביטחונו הפיזי, הנפשי והרגשי של הילד שלו, חובה זו כוללת גם מתן עזרה בשעת משבר, מתן עזרה כאשר צף ועולה קושי כזה או אחר.

מתוך ניסיוני הקליני אני פוגשת מאות הורים בשנה ולשמחתי יותר ויותר הורים מגיעים לטיפול רגשי עבור הילד שלהם או להדרכת הורים עבורם כדי לעזור לילד שלהם, מתוך הבנה שהפתרונות קיימים גם אם אינם פתרונות מושלמים, והם רוצים להשקיע ולעשות כל מאמץ כדי להבטיח את שלומו הרגשי של הילד שלהם.

יחד עם זאת לצערי, ישנם מספר לא מבוטל של הורים שחווים את הקושי הרגשי שהילד שלהם נתון בו ומבינים כי ישנה בעיה אך לא מסכימים לעמוד בול הבעיה ולהתמודד איתה פנים אל פנים או במילים אחרות, לא מסכימים לקבל את זה שהילד שלהם נזקק לטיפול רגשי כדי לעזור לו.

ההכחשה הזו אין בה כדי לקדם שום דבר, להפך. היא משאירה את הבעיה, היא עשויה להכניס את הילד למשבצת ה"בעייתי" ואף לגרום לרגרסיה, לנסיגה במצבו הרגשי של הילד.

בעיות לא נפתרות מעצמן. הן משנות צורה, הן מתחבאות לזמן מה, הן לא נפתרות מעצמן. אם אנחנו ההורים לא לרווחתו של הילד שלנו, רווחה בכל תחום, איש לא יעשה זאת במקומנו. אנחנו נמצאים בתחילתה של תקופה שהיא שגרה ללא הפרעות של חגים וימים מיוחדים, זה הזמן לעשות תהליך שיוכל לעזור לילד שלכם עם הקושי איתו הוא מתמודד.

זה הזמן לשינוי המתבקש ולנוכחות ההורית שלכם בתוך התהליך הזה.

אורה פולק, מומחית להורות וטיפול רגשי בגיל הרך