יום כיפור| באיזה גיל מתחילים להתפלל ולצום

מאיזה גיל לדרוש מילד לשבת בתפילות? האם נכון לעודד ילד לצום? האם ילדה צריכה לשבת תפילה שלמה עם אמה בבית הכנסת או שעדיף שתשחק בחוץ? יום כיפור וילדים, הילכו שניהם יחדיו?

חדשות כיפה לירז טל 13/09/21 10:43 ז בתשרי התשפב

יום כיפור| באיזה גיל מתחילים להתפלל ולצום
צילום: shutterstock

יום כיפור בפתח ואתם ההורים רוצים שהילד יהיה שותף לתפילות ולאווירת היום הקדוש. אז מהו הגיל שאפשר להתחיל?
עיקרון חשוב ביהדות שניתן ליישם אותו בכל תחומי החיים הוא החינוך להרגלים:
"חנוך לנער על פי דרכו גם אם יזקין לא יסור ממנה". מהו הרגל? מנהג שאדם התרגל אליו, פעולה שחוזרים עליה בקביעות, תגובה אוטומטית למצב מסויים. חוכמת הנפש שנובעת מהידע המדויק של ההוראות ההפעלה שלנו וטבע האדם, כפי שמגולמת בתורה שלנו משקפת לנו את האמת הכי חדה: רצון אפשר לשבור, רצון משתנה, אבל הרגלים שמוטמעים הם חזקים יותר מכוח רצון של פלדה.

ההרגל הוא מנגנון ביולוגי הישרדותי, שעוזר לנו לשרוד, בכך שהוא מפנה לנו אנרגיה מוחית לפעילויות אחרות. ברגע שהרגל מוטמע אין צורך לאמץ את המוח ולהקדיש לו אנרגיה נוספת. בספרו "הרגלים אטומיים" ג'יימס קליר מספר על פציעתו במהלך לימודיו בתיכון במהלך משחק בייסבול. קליר חטף פגיעה ממחבט בייסבול בעוצמה כה רבה עד כי איבד את ההכרה, מערכות גופו החלו לקרוס והוא שקע בתרדמת.

לאחר שהחלים מפציעה זו, נדרשו לו שלוש שנים כדי להצליח להיכנס לקבוצת הבייסבול של האוניברסיטה ולאחר שש שנים מהפציעה הוא נבחר לספורטאי המצטיין של אוניברסיטת דניסון, זכה באות ההוקרה האקדמי "אול אמריקה" של רשת ESPN, בשמונה קטגוריות של ספר השיאים של האוניברסיטה ובמדליית ההצטיינות של נשיא האוניברסיטה. כל זאת, כך הוא מעיד, בזכות כוחם של הרגלים קטנים, הרגלי שינה לימודים ואימונים שהחזירו לו את הביטחון בעצמו וגם השתלמו לו בגדול.

צילום: shutterstock

בואו נחזור רגע ליום כיפור ולילדים שלנו. אנחנו רוצים עבורם את ההרגלים האלו של השכמת בית המדרש שחרית וערבית, את ההנאה וההתרפקות על פיוט או מזמור עד כדי כך שהלב מתרחב והעיניים נישאות כלפי מעלה. רוצים עבור הילדים שלנו את ההרגל להתפלל, לסלוח, להתנקות נפשית, להיות חלק משגרה יומיומית של טעינה רוחנית ונפשית.
 
איך ומתי ניתן להתחיל? גיל חינוך החל מגיל שנתיים- שלוש, זה הגיל בו הפעוט שואף לעצמאות נפשית ומתחיל לחקות את התנהגויות המבוגר, במטרה לחוש תחושת שייכות למשפחתו ול"שבט". מגיל זה אפשר להתחיל לקחת אותם לתפילה, לברכת כוהנים. לקחת בחשבון שאין להם אפשרות לשבת בשקט הרבה זמן. כדאי להביא להם חטיפים או ספר תמונות ומשחק לא מרעיש.

קפיצת דרך משמעותית בגיל חמש, הילד כבר מזהה חלק מהאותיות, מתפתחת מודעות פונולוגית והוא יכול בהחלט לשנן מספר פיוטים ותפילות קצרות בעל פה. גם בגיל הזה אין לצפות לישיבה ממושכת מעל 20 דקות. ברגע שהילד לומד לקרוא וככל שהוא מתקרב לגיל מצוות, אפשר להרגיל אותו לזמן ממושך יותר בתפילה, תוך הוספת מקטעים קטנים בכל פעם. הסוד הוא בצעדים הקטנים. כשהמטרה היא לחבב על הילדים את המצוות ולהקנות להם הרגלים שייקחו לכל החיים כמו בשיר המרגש ניגונים של פניה ברגשטיין

טיפים:

פנו זמן להטמעת הרגלים חדשים אצל הילדים (גם כשאין לכם זמן) אם הילד לא מצליח ליישם את הדרישה, המשיכו להתמיד אך הוסיפו "פיגומים" מה זה פיגומים? כשבונים בניין צריך להוסיף לו תומכות מבחוץ. גם כשבונים הרגל, הילד וגם אנחנו, זקוקים לסביבה שמקלה את העניין ומספקת מבנה חיצוני תומך שהופך את ההרגל ליצוק מבטון כמו עד שהמבנה מסוגל לעמוד בכוחות עצמו. התמיכה מאפשרת לילד לא להתייאש ולהרגל לא להתמוסס.

איך אפשר לתמוך בהקניית ההרגלים?

  1. לעשות ביחד איתו
  2. לפרק את ההרגל לצעדים קטנים
  3. אם הילד לא מצליח – מומלץ לקחת שלב אחד אחורה
     

    צילום: shutterstock

גם בחינוך לצום מומלץ לתת לילדים להתאמן בהדרגה. אפילו אם הם מעוניינים לצום הכל, לא מעודדים אותם אלא בונים איתם ביחד את ההרגל בהדרגה. גם הצלחה מסחררת לא מגיעה בין לילה אלא מורכבת מהתפתחות הדרגתית של סדרת ניצחונות והרגלים קטנים.

בדרך להגשמת כל השאיפות שלכם בחיים והשאיפות שלכם עבור הילדים, הרגלים חשובים אפילו יותר מכוח רצון.

הכותבת היא פסיכולוגית חינוכית מומחית, מנהלת מרכז טל לטיפול בילדים בליווי הדרכת הורים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן