התפתחות הילד עד איזה גיל הילד יכול לרכוש מיומנויות רגשיות ומתי כבר מאוחר מידי?

במהלך תהליך הגדילה של כל ילד, ישנם חלונות זמן ללמוד ולהקנות הרגלים שונים ומיומנויות למידה. אז מה בעצם קורה לילדים עד גיל שש שלא כדאי לפספס? מה נכון לחזק ולהנחות עד הגיל הזה?

חדשות כיפה לירז טל 25/08/21 11:09 יז באלול התשפא

עד איזה גיל הילד יכול לרכוש מיומנויות רגשיות ומתי כבר מאוחר מידי?
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

כבר קניתם לו מחברות, ועטיפות, וקלמר ותיק, וטושים ולוח מחיק ואפילו דיסק און קיי שביקשו בבית הספר כיוון שילדים בגיל הזה כבר יודעים את שפת המסכים. אבל האם הילד שלך מוכן לכיתה א'?

ולא, לא מדובר על מודעות פונולוגית והכרת האותיות, וזיהוי מספרים גם לא מדובר על שיום ושליפה ומוטוריקה עדינה.

אז האם הילד שלך מוכן לכיתה א?

את נכנסת עם הילד לחנות עם רשימת הציוד הנדרשת המייצגת את דרישות המציאות. מנגד, נוצצים וקורצים בשלל צבעי הקשת והמותגים משובבי העין ובבת עינך מתלהב עד השמים: אני רוצה כזה ואני רוצה כזה, זה כל כך יפה! הילד או הילדה מסתערים בתיאבון רב על שפע המחמדים ביכולת טיעון משכנעת של סניגור ציבורי: ליעלי קנו כזה ולנועם יש כזה.

מה, תשאירי את הילד שלך מאחור? לכולם יש ורק הוא יעמוד מבויש? מנגד, ברור לך שתוך חצי שעה לכל היותר תפוג התלהבותו ו"אין הצר שווה בנזק המלך". מה את עושה?

צילום: shutterstock

שלא לדבר על התמודדויות יומיומיות של מריבות בין האחים, קושי לשתף פעולה עם הדרישות שלכם ההורים, התמודדויות מול עקשנות (אני לא מרשה לך! והיא הולכת ועושה בדיוק מה שלא הרשית ואת נותרת חסרת אונים).

האתגר היומיומי של הורים בעידן הנוכחי הוא ללמד את ילדיהם את שפת הנפש על ידי פיתוח מיומנויות רגשיות, הרגלים וערכים שישרתו אותם בחייהם הבוגרים.

המיומנויות הרגשיות, ההרגלים והערכים של ילדינו מתפתחים דרך ההתמודדויות היומיומיות ודרך משחק ושיתוף עם ילדים אחרים, עם האחים, בבית מול בני המשפחה המורחבת וההורים. כשהילד עומד מול ההורה במלוא עוצמת רצונותיו ורגשותיו וההורה מצליח לרסן אותו ובמקביל להכיר ולתת תוקף לרגשותיו ולרצונותיו הרי שהוא פתח פתח ליכול של הילד לראות את האחר, להתמודד עם תיסכול, למצוא פתרונות, להתמיד בחתירה למטרה, להמתין לתורו.

האם ידעתם שעד גיל 6 זהו חלון של הזדמנויות פז לרכישת מיומנויות רגשיות, הרגלים וערכים?

מה המיוחד בגיל 6 דווקא? לפי ההלכה היהודית ילדים עד גיל נחשבים "קטני- קטנים" והאב חייב לזונם ולכלכלם, כלומר לפרנס אותם. מעל גיל 6 חיוב האב במזונות ילדיו הוא מטעם צדקה (רמב"ם על תלמוד בבלי כתובות, ס"ה, ב). ואכן ממחקרים פסיכולוגיים והניסיון בשטח ניתן להסיק עד כמה ילדים עד גיל 6 תלויים בהורה מבחינת עצמאות תפקודית והיכולת שלו להשפיע ולחנך, להקנות הוא קריטי. מעבר לגיל זה, יש קפיצה משמעותית ביכולות הרגשיות ובעצמאות הרגשית.

כפי שכותב בסיפרו רוברט פולגום: "כל מה שאני צריך לדעת כבר למדתי בגן".

"אלה הדברים שלמדתי: שתפו את החברים בכל. שחקו בצורה הוגנת. אל תכו אנשים. החזירו את הדברים למקומם. סדרו את הבלגן שלכם. אל תיקחו דברים שאינם שלכם. אמרו סליחה אם פגעתם במישהו...."

צילום: shutterstock

ואכן העבודה הטיפולית עם ילדים עד גיל הגן מניבה פירות משמעותיים בזמן קצר יחסית בשל היכולת של הילד להיתרם באופן משמעותי מהוריהם בגיל זה ומאופיינת בליווי והדרכת הורים.

הורים אתם סוכני השינוי של ילדיכם וביחוד עד גיל 6 ביכולתכם לתת להם מיומנויות רגשיות, הרגלים וערכים משמעותיים אשר ילוו אותם בהמשך החיים ויקלו עליהם את ההתמודדות וההסתגלות במעבר לכיתה א'.

אלו מיומנויות רגשיות למשל? קשב וסבלנות, אמפטיה לאחר, יכולת התמדה והתמודדות עם תסכול, גמישות מחשבתית ויכולת לפיתרון בעיות וקונפליקטים בינאישיים, דימוי עצמי ותחושת מסוגלות עצמית, ילד העולה לכיתה א' עם ארגז הכלים הזה זוכה בקרש קפיצה משמעותי.

המוכנות הכי חשובה לכיתה א' היא ארגז הכלים הרגשי, ההרגלים והערכים שישרתו אותו בחייו הבוגרים. שירימו וירוממו את נפשו בעיתות משבר, שייתן תחושת משמעות ומגדלור שינחה אותו לאורך הדרך. כישורים (skills) וידע אפשר להשלים אבל הגיל הקריטי לרכישת מיומנויות רגשיות, הרגלים וערכים הוא עד גיל 6. תמיד יש בהזדמנות נוספת, אבל למה לא להתחיל עם קרש הקפיצה הנכון לחיים?

הכותבת היא פסיכולוגית חינוכית מומחית, מנהלת מרכז טל לטיפול בילדים בליווי הדרכת הורים ומחברת הספר "המסע המופלא לכיתה א'"