הילד לא מוכן לישון? קבלו עצות חכמות להרדמה

מה עושים כשהילד לא רוצה לישון או גרוע מכך, לא רוצה לישון במיטה שלו, התשובה כנראה תהיה: בורחים מהבית כמה שיותר מהר ומשאירים אותם לבעל. שיתמודד. אבל הוא לא יתמודד. אז הנה כמה טיפים שכדאי ליישם

נטע כהן 29/07/21 10:34 כ באב התשפא

הילד לא מוכן לישון, צילום: shutterstock
הילד לא מוכן לישון, צילום: shutterstock

כשהבכור שלי היה בן שנה, בשיאה של מגפת הקורונה והסגר הראשון הרגשתי שאני משתגעת. הוא פשוט לא רצה ללכת לישון.  ואם כן זה היה רק איתי וכרוך בכל כך הרבה סבל, גם מצידי ומצידו והרגשתי שדי. אז פניתי למדריכת הורים ויועצת שינה, ושאלתי אותה בדיוק בנוסח הזה: הילד לא רוצה ללכת לישון! מה עושים? ובכיתי, וואו כמה בכיתי בשיחה הזו. כל החוסר שינה של שנה שלמה הציף אותי וכנראה שגם ההורמונים של ההריון השני השמיעו קולם עוד לפני שבכלל ידעתי שגדלה לי אפרוחית קטנה בבטן.

אז התחלנו. ולמדנו. בעיקר אני למדתי. למדתי שהקושי להרפות ולישון הוא אמנם שלו, אבל הקושי העיקרי הוא שלי.  הקושי שלי להאמין שיש בו את היכולת לישון, ואת היכולת להירדם גם בלעדיי. הקושי שלי לוותר על הנוחות של לצאת מהמיטה ולהרדים אותו במיטה שלו מול האופציה הקלה יותר שהוא כבר יישאר לישון איתי במיטה, עליי, מחזיק לי את היד ובועט לי בראש. תאמינו או לא אבל כשאומרים לך שכדי שהוא ישן במיטה שלו את צריכה ממש לצאת מהמיטה ולהניח אותו במיטה שלו, פתאום שותף שלישי במיטה נראה לך לגיטימי לגמרי ולמה בכלל לשנות את זה? הוא הרי לא יישן איתי במיטה עד הצבא. הקושי שלי להרפות מהריח הממכר שלו, וההבנה שאולי זו בכלל אני שצריכה את הגמילה הזו ולא הוא?

ובכל זאת, הבעיה קיימת והילד לא רוצה ללכת לישון. מצרפת את חמשת הכללים הכי חשובים של סתיו בדרך לשינה עצמאית:

1) להגיב בהתאם לצורך ולא על אוטומט- בעיקר בחודשים הראשונים לחיים, חשוב לסייע לתינוק להירגע בכל אמצעי שיש ברשותנו (תנועה, מגע, הנקה, ערסול) עם זאת, ברגע שהתינוק מקבל מענה לצורך ונרגע, חשוב לקחת צעד אחורה ולשחרר. כשרגוע, אין צורך ללטף או להמשיך בנדנוד אחרת אותו מענה הופך להרגל שבסוף יהפוך לתלות.  

2) להקשיב ולא לפחד מהבכי- נכון שקל להגיד וקשה לעשות, אך חשוב להבין שהבכי הוא השפה של התינוק. כבר מהלידה יש לתינוק סוגי בכי שונים: בכי של עייפות, רעב, כאב, רצון בתשומת לב, חוסר נוחות ועוד. ככול שנלמד את השפה שלו טוב יותר, כך גם נוכל לתת לו מענה מדויק יותר.

3) לתת מענה הדרגתי לבכי- בכל פעם שהתינוק בוכה נגיב באופן הבא: הקשבה- דיבור מרחוק- דיבור מקרוב- מגע במיטה- הרמה על הידיים. המעבר בין השלבים יהיה בהתאם לצורך של התינוק ולסוג הבכי. ככול שיבכה יותר נתקדם מהר יותר בשלבים וברגע שנרגע נעצור וניקח צעד אחורה. כך נוכל להחזיר אותו לישון עם מינימום התערבות והפרעות ומתוך הקשבה אמתית לצורך שלו.

4) לא להעמיס בגירויים- כהורים חשוב שנספק לתינוק שלנו סביבה מעודדת התפתחות. כלומר, סביבה שתאפשר לתינוק מרחב בטוח ונעים למיקוד ולמידה ולא כזו שתוביל להצפה חושית ולחרדה. כשאתם משחקים עם התינוק, או מניחים על המשטח, אל תעמיסו בצעצועים. תבחרו כל פעם כמה פריטים בודדים ותאפשרו לו לשחק ולחקור אותם בנחת. לפני השינה, הימנעו ממשחקים רועשים עם אורות בשלל צבעים וכמובן השתדלו להימנע מחשיפה למסכים.

5) זכרו ששינה מעודדת שינה- בשונה מההיגיון שלנו שאומר שככול שהתינוק עייף יותר הוא יישן טוב יותר, בפועל ככול שהתינוק ישן טוב יותר לאורך היום, כך גם יישן טוב יותר בלילה. לכן, חשוב לשים לב לסימני עייפות ולתנומות של התינוק לאורך כל היממה ולהקפיד להתחיל את טקס השינה בסימני עייפות ראשונים, כך שיהיה מספיק עירני במקלחת ובהלבשה ועם זאת מספיק עייף ומוכן לשינה בתחילת ההרדמה. ועוד טיפ קטן ממני, תרפו ותנשמו. הכל עובר, ובעוד כמה שנים כנראה שנתחנן שיתעוררו לבית הספר.

הטיפים באדיבות סתיו נחום - הורות מודרנית, מדריכת הורים ויועצת שינה

כתבות נוספות

המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר